betes fisk fundering - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

betes fisk fundering

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• betes fisk fundering

det är ju inte lagligt och använda mört från en sjö till en annan..
    är det någon överhuvud taget som bryr sig om det?
    hur stor är risken för man ska överföra någon sjukdom?
    vad är straffet för o bli ertappad med det?
    om jag har köpt mört från en tunna som dött.. o ja metar deadbait med dom.. gäller fortfarande regelerna.. eller de gäller bara levand fisk?
    om jag lägger en heldag på o meta upp betesfisk.. tar hem dom till tunnan.. o använder dom i samma sjö vid senare tillfälle är det ok lagmässigt?

jag har mört ute i förådet nu. 15 st i en 50 liters tunna.. med en bubbelpump,, hur får ja dom ti o leva så länge som möjligt.. ska jag ge dom någon mat?
    såfall vad?
    Senast ändrad av Krokodiljägaren; 2011-03-07, 20:43.

Nej, ge dom ingen mat, då blir vattnet smutsigt och dom dör. Dom kan leva i flera månader utan mat vid rätt skötsel, vattenbyte, syrepump mm.. :-)

Personligen bryr jag mig inte om den lag du talar om ovan! FInns säkert dom som gör det, men jag fiskar med de betesfiskar jag kommer över som är i rätt storlekar, vad dom kommer ifrån för vatten bryr jag mig så mkt om! :-) Tror 99% gör som jag, finns säkert de som kommer gnälla över att jag gör det, och det bryr jag mig faktiskt inte speciellt mycket om! :-)

Skitfiske på er!
    www.TeamPikeHard.blogspot.com - Vi bloggar om predatorfiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av AhlqvistarN Visa inlägg
      Nej, ge dom ingen mat, då blir vattnet smutsigt och dom dör. Dom kan leva i flera månader utan mat vid rätt skötsel, vattenbyte, syrepump mm.. :-)

Personligen bryr jag mig inte om den lag du talar om ovan! FInns säkert dom som gör det, men jag fiskar med de betesfiskar jag kommer över som är i rätt storlekar, vad dom kommer ifrån för vatten bryr jag mig så mkt om! :-) Tror 99% gör som jag, finns säkert de som kommer gnälla över att jag gör det, och det bryr jag mig faktiskt inte speciellt mycket om! :-)

Skitfiske på er!
      jag är inne på samma linje som dig.. me tanke på hur mycke fisk dom säljer i butiker osv så är det kanske ingen stor grej igentligen..
      men är ny på gäddmetet.. så tänkte bäst o kolla innan..
      men ja har svårt o tro att dom stora namnen sitter o metar mört ett par timmar innan sina gäddpass..

Kommentera

Jag är 100% säker på att 99% av alla som gäddmetar seriöst INTE sitter och metar sin mört i samma sjö/å/älv/hav/sund som det ämnar att fiska i.
        www.TeamPikeHard.blogspot.com - Vi bloggar om predatorfiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av AhlqvistarN Visa inlägg
          Jag är 100% säker på att 99% av alla som gäddmetar seriöst INTE sitter och metar sin mört i samma sjö/å/älv/hav/sund som det ämnar att fiska i.
          sen o andra sidan e de inte specielt svårt o dra en lögn om att man fiskat upp dom själv samma da:P ingen som kan kolla såvitt dom inte tänker skicka mörten på dna analys osv.. vilket knappast lär vara troligt:P

Kommentera

Vad jag förstått så är transport utav fisk från en sjö till en annan olaglig pga. risken att fisk och vattenliv kan drabbas av virus eller dyl. som kanske inte finns i just den sjön. Hur är det då med deadbaits som legats nerfrysta, tar detta möjligtvis kål på diverse bakterier och sjukdomar som betesfisken kan haft?

Kommentera

Jag bryr mig inte utav den anledningen att betesfisk ändå säkert flera hundra gånger på en säsong flyttats från Gud vet hur många olika vatten
              till de vatten jag fiskar i.Fast använder man levande betesfisk av en art som inte finns i sjön så kanske man kan tänka på det två gånger.
              Om deadbaits har jag ingen aning men jag har har aldrig läst eller hört något om det,hoppas någon som vet vill vara vänlig att förklara hur det ligger till.
              When Im feeling down.I just slide in something with Bob Nudd in the Dvd player.5 minutes after i cant help myslef smiling..

Kommentera

Hur är det då med inplantering av fisk i sjöar som är odlade i fiskfabriker? Finns det någon koll där?
                Eller ponera på att en fiskjuse klipper en fisk i en sjö som den sen flyger hem till sitt bo med och råkar tappa den i en annan sjö ??????
                Så kan man ju hålla på i all oändlighet.
                Men dom som verkligen skitar ner våra vatten med all slags skit dom skrattar åt den metande gäddfiskaren i sitt förberedelsearbete av sin tur. Skrattretande.

Rolf

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
                683 svar
                50 388 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg efc__
                av efc__

Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
                17 svar
                1 859 visningar