Metare, dags att vakna! ;) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Metare, dags att vakna! ;)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Donkeykong Visa inlägg
    Kollar man på vad det innhåller så är det ju rätt "vanliga" grejor, havre, majs och vete typ. Är enbart en prisfråga för mig, är student så 20 kg hönsfoder för 300 kronor är bra.. Ja lite räkskal och huvud verkar kanon. Räka har fungerat dåligt fram till igår.
    Intressant! Inte så stor skillnad då mot min vanliga med havre majs o.s.v.

Ursprungligen postat av Donkeykong Visa inlägg
    Uppdaterat till krokstorlek 2, så man kan få en rejäl bit räka och ändå ha en bra bit av kroken fri för krokning. Sutare har ju ändå rätt stora munnar.
    2? Det var inte illa. Kör 6 själv. Se bara upp så 2 inte är för stor för vissa sutare. Däremot har du ju rätt i att de har rätt stor mun.

Blir det något fiske för dig i helgen Efc? Det har lovats regn här men det kommer aldrig så drar snart ut och kör ett till pass!
    Tyvärr inte. Är man gift så måste man ibland göra uppoffringar. =( Men vi får se hur vädret utvecklas. Om det repar sig framå måndag-tisdag så kanske jag åker ut till min mörka skogssjö.

Apropå det... finns det några sjöar i Stockholmsområdet där kvaliteten på fiskarna är så bra att man kan äta dom? Har aldrig testat på att fiska i närheten av Stockholm, men det kanske är dags att ta med fiskegrejerna in från landet i slutet av augusti och testa lite höstmete i Stockholm?

Kommentera

Det här med kryddor är intressant, har en del överblivna kryddor i överflöd. Kanske ska testa.. Massa mejram har jag bland annat.
      Om du vill vara vetenskaplig, testa med din vanliga, kör sen några pass med en krydda och notera resultatet. Har aldrig testat något annat än kanel, socker och spiskummin vilket jag tycker funkar bra.

Däremot körde jag ett experiment förra sommaren med någon skumm vitlöksolja (tror jag, kommer inte ihåg exakt) som man skulle applicera på betet, men märkte ingen skillnad alls. Så jag vette tusan hur mycket olika lukter och smaker påverkar. Med lite tur kanske någon mer erfaren metare på forumet här kan berätta mer om det.

Kommentera

• Ursprungligen postat av efc__ Visa inlägg

Intressant! Inte så stor skillnad då mot min vanliga med havre majs o.s.v.

2? Det var inte illa. Kör 6 själv. Se bara upp så 2 inte är för stor för vissa sutare. Däremot har du ju rätt i att de har rätt stor mun.

Tyvärr inte. Är man gift så måste man ibland göra uppoffringar. =( Men vi får se hur vädret utvecklas. Om det repar sig framå måndag-tisdag så kanske jag åker ut till min mörka skogssjö.

Apropå det... finns det några sjöar i Stockholmsområdet där kvaliteten på fiskarna är så bra att man kan äta dom? Har aldrig testat på att fiska i närheten av Stockholm, men det kanske är dags att ta med fiskegrejerna in från landet i slutet av augusti och testa lite höstmete i Stockholm?

Ja jag gillar den när man kör en hel räkstjärt, men med majs som bete körde jag 8 tidigare.

Tappade faktiskt några när jag var ute senast, kanske är lite stort ändå..

Ja så är det ju. Imon ser det ut att bli fint väder så då ska man nog ge sig ut, eller ikväll kanske om regnet uteblir. Men är ganska kallt, kanske inte påverkar sutarfisket så mycket?

Jag vet faktiskt inte, men många av sjöarna här är det dålig kvalitet på vattnet. Jag har inte haft hjärta att plocka upp en sutare ännu, jag tycker för mycket om dom känner jag.. Men jag har hört att det är gott, har bara testat sutare rå en gång, det var helt okej.

Ja men säg till så kan vi ju köra ett pass tillsammans kanske om du är intresserad. Är man lite längre ut från city så finns det säkert bättre vatten men god kvalitet.​

Kommentera

Ja jag gillar den när man kör en hel räkstjärt, men med majs som bete körde jag 8 tidigare.

Tappade faktiskt några när jag var ute senast, kanske är lite stort ändå..
          Jag kollade efter i fiskeväskan idag, då jag _trodde_ att jag körde storlek 6 och 8, men där hittade jag faktiskt 2 och 6! Så bevisligen har jag fångat sutare för länge sedan på 2, men jag växlade ner till 6.

​Ja så är det ju. Imon ser det ut att bli fint väder så då ska man nog ge sig ut, eller ikväll kanske om regnet uteblir. Men är ganska kallt, kanske inte påverkar sutarfisket så mycket?
          Var ute idag och på eftermiddagen var det riktigt blåsigt så inte en chans att meta. Dock blev det några kast med spinnspöet och satte på en sprillans ny reflex och då tog en liten aborre den på volley. Sen stendött.

Var sen ute igen på kvällen och då var det lugnare men fortfarande kastbyar så det var inte lätt att se subtila små fötesrörelser. Kallt var det också, så ingen sutare ikväll. Sen har jag inte varit och mäskat på 4 dagar så dags att börja igen. Får se imorgon, som du säger, vädret ser bättre ut och om vinden bara försvinner så borde man alltid kunna få upp något!

Jag vet faktiskt inte, men många av sjöarna här är det dålig kvalitet på vattnet. Jag har inte haft hjärta att plocka upp en sutare ännu, jag tycker för mycket om dom känner jag.. Men jag har hört att det är gott, har bara testat sutare rå en gång, det var helt okej.

Ja men säg till så kan vi ju köra ett pass tillsammans kanske om du är intresserad. Är man lite längre ut från city så finns det säkert bättre vatten men god kvalitet.​
          Ja, man blir inte supersugen direkt, och har läst att man absolut inte ska äta fisken mellan slussen och hornsbergs strand. Däremot har jag en släkting som fiskar gös kring ekerö och som han äter ibland, så där borde det väl gå.

Tar gärna ett pass vid tillfälle. Har du bil och har du någon särskild sjö du tänkt dig? Jag är inge bra alls på sjöar i Stockholmsområdet tyvärr. Jag har sneglat lite på Erken och Garnsviken, men vet inte om det finns bra ställen att fiska från land eller om båt är att rekommendera.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
          683 svar
          50 389 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg efc__
          av efc__

Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
          17 svar
          1 859 visningar