Bete till gäddmete? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bete till gäddmete?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bete till gäddmete?

Hej, jag har tänkt börja med gäddmete och nu har jag köpt alla grejer jag behöver, men jag vet inte vad jag ska sätta på kroken. Vad tycker ni jag ska använda för bete? Jag vet inget bra ställe jag kan meta upp mört på och mörtstuga har jag inte heller. Finns det något annat man kan fiska med?

alla typer av fisk.. gädda,abborre tja allt med fenor går bra.. men ju större ju bättre.. 6 hgs mört är att föredra framför en på 1 hg

Kommentera

Okej, tack för svaret! men jag har svår att få upp levande betesfisk på samma ställe. har hört att strömming ska funka? köper man det i en vanlig mataffär bara?

Kommentera

Ursprungligen postat av Användarnamn Visa inlägg
        Okej, tack för svaret! men jag har svår att få upp levande betesfisk på samma ställe. har hört att strömming ska funka? köper man det i en vanlig mataffär bara?
        de brukar vara ett helvete o få tag i hel sill\strömming..men lyckas du så går de alldeles utmärkt. annars lägg något pass i lämplig sjö\å o bara meta betesfisk.. sen kan du ha dom i en tunna med syrepump.. o efterhand som dom dör bara in me dom i frysen..

Kommentera

Ursprungligen postat av Krokodiljägaren Visa inlägg
          annars lägg något pass i lämplig sjö\å o bara meta betesfisk..
          Förutom det faktum att det dels är förbjudet att flytta fisk mellan vatten (ja, till och med mört) och dels jävligt oetiskt att riskera att bära runt på parasiter och sjukdomar mellan våra vattendrag..

Hel sill och makrill löper du i fiskdisken eller i fiskbilen som förmodligen stannar i nånstans i krokarna Jag brukar köra halva fiskar när dom börjar komme upp över 30cm i längd, bara kapa rakt av och köra huvudelen på ett spö, stjärtdelen på det andra..

Kommentera

Okej, men vet du vad det kostar ungefär? Är det bättre än död mört?
            Senast ändrad av Användarnamn; 2011-06-03, 17:45.

Kommentera

Ursprungligen postat av Krokodiljägaren Visa inlägg
              alla typer av fisk.. gädda,abborre tja allt med fenor går bra.. men ju större ju bättre.. 6 hgs mört är att föredra framför en på 1 hg
              Du har fått många stora gäddor på 6hg betesfiskar eller? ..
              3hg är en perfekt betesfisk. Större ger i vissa fall större gädda, men mycket svårare och kroka på.

Kommentera

Ursprungligen postat av Användarnamn Visa inlägg
                Okej, men vet du vad det kostar ungefär? Är det bättre än död mört?
                Jag tycker att död saltvattensfisk slår död sötvattensfisk (med få undantag som är svåra att får tag på) helt klart.. Har inte en aning vad det kostar i dagsläget, 10-15 spänn hektot kanske ? Ring närmaste butik som säljer fisk och fråga ?
                Det fina med både sill och makrill är att dom är otroligt sega, feta och välluktande jämfört med en mört.. Så den kan sitta på kroken många timmar och håller för många omkast..

Kommentera

Sen lägger du in lite brödbitar eller havregrynsgröt.

Langa ut den med ett snöre ett par meter ut eller sätt den under en brygga kvällen innan så kommer du ha betesfisk så det räcker...

Jag lovar, att sitta och meta för att sen hålla på att spara är bara jobbigt!

Kommentera

Okej, får åka bort till fiskbussen och kolla vad dem har då. Tack för hjälpen!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
                    697 svar
                    51 908 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg efc__
                    av efc__