Method feeder frågor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Method feeder frågor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Method feeder frågor

Tjosan!

Jag har köpt mig några method feeders och varit ute och testat å jag är väldigt imponerad men det är några saker jag inte förstår riktigt.

När jag kollar på dom i England så kör dom antingen pellets eller groundbait i sin method feeder antar att pellets räknas som mat i mäsket men grejen är att jag vill ju inte mätta fisken med mäsk utan man brukar ju ha i lite majs eller caster osv för att fisken ska käka på detta å inte mäsket men dom verkar inte köra med sånt i deras blandningar finns det någon anledning?

Blandar ni in caster, majs, hampa när ni kör på method?

Sedan så tänkte jag fråga vid vilka tillfällen ni använder method?
    På grunt vatten, djupt? båda?

när föredrar ni att använda vanlig "bur" feeder?

(Använder Drennan Method feeder)

En till fråga, stick mix vad används detta till?
    Senast ändrad av tuxxen; 2011-08-31, 16:59.

Jag personligen har börjat använda Method Feeder till Sutare enbart för att slippa Mört.Kör lite mindre varianter av typen Coil Feeder som inte
    väger lika mycket som Drennans feeders,om det är Drennans inline du menar.Kör med Quiverspö och en Hair Riggad Pellet eller Boilie som krokbete.
    I min methodmix så har jag till en början något fiskmjölsbaserat grundmäsk.Något som går rakt ner och stannar där.Aktiva blandningar som spricker upp och skapar moln kommer bara att locka in mindre fisk.
    Sedan har jag i Halibut pellets i lite olika storlekar,Sparsamt med hampa endast de korn som ligger i botten på hinken,majs,Blodmjöl,krossade boilies.Casters är nog inte helt fel.Fuktar mitt mäsk duktigt några timmar innan fisket
    när jag kommer fram så fuktar jag igen och sen siktar jag och tillägger alla partiklar.

Jag föredrar att använda en Cage Feeder när jag vill få fisk direkt.Visst jag har fått en hel del sutare på vanlig feeder med.Men vattnet jag
    har fiskat i på senaste håller stora mängder med Mört och dessa kommer snabbt in på mäskplatsen drar och sliter i grejerna,lockar in Gäddor,
    och jag har alltså fullt upp att kroka av Mörtar som på något sätt lyckats få i sig en 14mm pellet.
    Min tanke är ju att hade mitt bete fått ligga i 3 sekunder till så hade jag fått en Sutare istället isället för en Mört.

Är du rädd för att mätta fisken så använd mindre partiklar helt enkelt.Det börjar ju tyvär bli dags snart att tänka i de banorna

Stickmix är typ ett Groundbait som Karpmetare har i sina Pva påsar.
    Senast ändrad av addicted2napp; 2011-09-01, 11:31.
    When Im feeling down.I just slide in something with Bob Nudd in the Dvd player.5 minutes after i cant help myslef smiling..

Kommentera

Ursprungligen postat av addicted2napp Visa inlägg
      Jag personligen har börjat använda Method Feeder till Sutare enbart för att slippa Mört.Kör lite mindre varianter av typen Coil Feeder som inte
      väger lika mycket som Drennans feeders,om det är Drennans inline du menar.Kör med Quiverspö och en Hair Riggad Pellet eller Boilie som krokbete.
      I min methodmix så har jag till en början något fiskmjölsbaserat grundmäsk.Något som går rakt ner och stannar där.Aktiva blandningar som spricker upp och skapar moln kommer bara att locka in mindre fisk.
      Sedan har jag i Halibut pellets i lite olika storlekar,Sparsamt med hampa endast de korn som ligger i botten på hinken,majs,Blodmjöl,krossade boilies.Casters är nog inte helt fel.Fuktar mitt mäsk duktigt några timmar innan fisket
      när jag kommer fram så fuktar jag igen och sen siktar jag och tillägger alla partiklar.

Jag föredrar att använda en Cage Feeder när jag vill få fisk direkt.Visst jag har fått en hel del sutare på vanlig feeder med.Men vattnet jag
      har fiskat i på senaste håller stora mängder med Mört och dessa kommer snabbt in på mäskplatsen drar och sliter i grejerna,lockar in Gäddor,
      och jag har alltså fullt upp att kroka av Mörtar som på något sätt lyckats få i sig en 14mm pellet.
      Min tanke är ju att hade mitt bete fått ligga i 3 sekunder till så hade jag fått en Sutare istället isället för en Mört.

Är du rädd för att mätta fisken så använd mindre partiklar helt enkelt.Det börjar ju tyvär bli dags snart att tänka i de banorna

Stickmix är typ ett Groundbait som Karpmetare har i sina Pva påsar.
      Ok eftersom det är på tävling jag tänkt köra på så lutar det åt cage feeder, vi vill ju ha mört osv. Varför får man mer mört på cage feeders än method?

Kommentera

Det har med hur man blandar själva blandingen att göra.När man fiskar cage feeder så strävar man ju efter att skapa ett moln direkt när feedern har landat på botten.I verkligheten så kommer lite utav mäsket att lämna feedern direkt när den slår i vattenytan och på så sätt sprida sig
        i alla vattenlagren.Samt att ströbrödsblandingar med mycket uppsprickande partiklar så som hampa kommer att flyta upp från botten och sprida
        sig lite överallt.

Method fisket har ju grenat ut sig ganska mycket och det finns många olika varianter som klassas som method fiske.Det kan tex vara endast
        fuktiga pellets utan något groundbait alls.Men den typen av traditionellt methodfiske som jag kör med så använder jag bara fiskmjölsbaserat
        mäsk som är väldigt blött och jag packar väldigt hårt så att allt hamnar direkt på botten.När detta sedan spricker upp så kommer det inte att
        flyta upp några partiklar alls utan allt kommer att ligga och verka på botten.Dvs att det lite längre tid att locka in fisk men eftersom att allt ligger på botten så är det mindre chans att småfisk hittar några spår till min mäskplats.

Nu tror jag det börjar bli dags för Benste att komma in visa vart skåpet ska stå.
        When Im feeling down.I just slide in something with Bob Nudd in the Dvd player.5 minutes after i cant help myslef smiling..

Kommentera

Sorry om jag råkat stämpla mig själv som besserwisser.

Joakim ställde samma fråga på Metetorget.com. Svarade där.
          Mete framför allt!
          www.Metetorget.com

Kommentera

Ursprungligen postat av benste Visa inlägg
            Sorry om jag råkat stämpla mig själv som besserwisser.

Joakim ställde samma fråga på Metetorget.com. Svarade där.

Ta inte vad jag skrev på fel sätt nu.Av alla metare här på forumet så värderar jag din expertis högst.Lite därför jag skrev det för att se din
            syn på det hela.

Mvh Daniel

Kommentera

Jag brukar blanda i allt möjligt i min methodmix, krossade boilies, pellets, majs & diverse kokta partiklar, använder också ganska mycke utav dessa saker i blandningen. Mäsket jag mosar in grejorna i brukar jag göra ganska klibbigt och kompakt, detta pga att bollarna ska klara långa utkast och sitta kvar runt feedern när de landar.

Jag använder mest methodfeeder vid boltfiske efter karp och sutare, går ju till brax också men har ej testat på det än. Har använt methodfeeder från 0.5 - 3m djup med bra resultat. Tycker att bolt med methodfeeder är överlägset bäst vid fiske efter större sutare. Nappen fullkomligt exploderar kör då med en korda Methodfeeder 2-3oz med kort tafs runt 10-12cm

Vanlig burfeeder använder jag vid tillfällen då jag vill skapa ett moln av mäsk precis vid krokbetet när vattnet är lite kallare, vanligtvis efter arter som brax, id & mört.
              .
              Om du inte får det du älskar så måste du älska det du får!

För vem är alla mörtar rädda?

-Jo för gammla farbror Gädda!...

Kommentera

Ursprungligen postat av addicted2napp Visa inlägg
                Ta inte vad jag skrev på fel sätt nu.Av alla metare här på forumet så värderar jag din expertis högst.Lite därför jag skrev det för att se din
                syn på det hela.

Mvh Daniel
                Jag tog det på rätt sätt Tack för omdömmet. Ibland känner man att det kan bli lite besserwisser-stuk på ens inlägg.
                Mete framför allt!
                www.Metetorget.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
                696 svar
                52 029 visningar
                1 gilla