Jag har fastnat för det här med mete efter predatorer och då främst gädda. Ett problem är dock hur man bäst förvarar betesfisken under fisket. Jag fiskar från land och man orkar ju inte släppa en 30 l spann med sig från mörtstället till gäddstället om ni förstår vad jag menar. Jag har hittills kört med en 10 l spann men detta har resulterat i att jag har fått avbryta gäddmetet för att fiska ny betesfisk och roligare kan man ju ha. Funderar på en nät sump som komplemet till min spann eller det kanske finns någon som har en bättre ide? En nätsump av denna typ http://regalmarin.shopsystem.nu/product.asp?product=180 bör väl rymma mer än 5 betesfiskar eller vad tror ni? Skitfiske på er!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
förvaring av betesfisken
Collapse
X
-
En syrepump är inte fel. Köpte en sköljtät i våras, den klarar ca 24h på ett R20 batteri och oväsnas inte allt för mycket. Då är det inga problem att hålla ett gäng betesfiskar vid liv ett helt fiskepass i en 10l hink. Så länge de kan simma runt så syresättning funkar på dem så är det lugnt.
Kommentera
-
Har en Bait tube från Fox som jag har liggandes i vattenkanten vid fisket. Skulle jag behöva flytta på mej kan jag enkelt sänka ner tuben i en hink.
Och kom i håg, Håll det enkelt...
Kommentera
-
Re: förvaring av betesfisken
Prova att mäska försiktigt (lite och ofta) med ströbröd när du fiskar gädda. Efter en stund (oftast < 30 min) borde mörten vara på plats och kan metas utan avbrott i gäddfisket. Detta funkar i alla fall utmärkt i mina hemmavatten. Metoden förusätter naturligtvis att gäddfisket är någorlunda statiskt.Originally posted by mighty mattis
Jag har hittills kört med en 10 l spann men detta har resulterat i att jag har fått avbryta gäddmetet för att fiska ny betesfisk och roligare kan man ju ha.
Kommentera
-
Re: förvaring av betesfisken
Originally posted by mighty mattis
Jag har fastnat för det här med mete efter predatorer och då främst gädda. Ett problem är dock hur man bäst förvarar betesfisken under fisket. Jag fiskar från land och man orkar ju inte släppa en 30 l spann med sig från mörtstället till gäddstället om ni förstår vad jag menar. Jag har hittills kört med en 10 l spann men detta har resulterat i att jag har fått avbryta gäddmetet för att fiska ny betesfisk och roligare kan man ju ha. Funderar på en nät sump som komplemet till min spann eller det kanske finns någon som har en bättre ide? En nätsump av denna typ http://regalmarin.shopsystem.nu/product.asp?product=180 bör väl rymma mer än 5 betesfiskar eller vad tror ni? Skitfiske på er!
denna sumpen fungerar bättre, även om jag föredrar en frysbox. Isolerar bra både varma och kalla dagar.sigpic
Kommentera
-
En sump eller ett keepnet eller liknande är att föredra framför hinken, just pga. de orsaker som specimen.of föredrar en frysbox... Den billigaste lösningen är en hink med lock, där du borrar upp massa små hål och sen knyter ett rep i den och sänker ner i vattnet... nångång imellanåt kan du för att ventilera vattnet dra lite i snöret så det kommer in fräsht vatten... om det inte är ström där du fiskar då alltså... billigare än ett keepnet eller en sump och jag tycker dessutom att det fungerar lika bra! för förflyttningen är det en fördel om du har dubbla kinkar av samma storlek, då är det bara att stoppa den borrade i den andra...Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.
Kommentera
-
Det var en hel del tips men jag tror nog att det blir en kylväska med syrepump. Det verkar smidigast att transportera och det går nog att ha ett lagom antal betsfiskar i en mellanstor sådan. Priset för hela rasket bör väl ligga runt 300 kr eller där under och det tycker jag är överkommligt. Eller är min beräkning på priset i underkant månne? Iden med hinken med håll i locket var dock brilljant. Discharged, jag undra vad ett keepnet är för något?
Kommentera
-
Ett keepnet är en typ av fisksump. Påminner om en ryssja. Den är lååååång. Öppningen har du bredvid dig ovan vattenytan. Botten lutar ut mot vattnet och resten av nätstruten ligger för ankar ute i vattnet. Ett mycket vanligt tillbehör för metare.Senast ändrad av BeBest; 2004-08-05, 10:25.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)Äntligen en lite större fisk. Har ni fått några större sutare på kroken i år?1 Foto
-
Kanal: Mete - Allmänt
2025-05-17, 12:24 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
|
656 svar
49 117 visningar