Hård Baitrunner på Shimano 4000 DL FA - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hård Baitrunner på Shimano 4000 DL FA

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hård Baitrunner på Shimano 4000 DL FA

Jag har en Shimano Baitrunner 4000DL FA som jag använder till ismete och kommer använda till predatormete. Även om jag har baitrunnern ställd på lösaste så tycker jag att det är för mycket motstånd när man drar ut lina. Om fiskarna är försiktiga så spottar dem nog när dem känner det motståndet.

Kan man fixa detta på något sätt? Är det så även på Shimano Baitrunner 6000 DL RA?
    Senast ändrad av Masken_Gurra; 2012-02-25, 22:24.

Hm, jag är sugen på en 4000 baitrunner, men nu vettefan... Om du tar en vanlig haspel i 4000-storlek och sätter på lösaste bromsen, är det likadant eller hårdare/lösare då?

Jag undrar fortfarande varför folk kör/har kört 10000 till gädda? Är det för att det inte fanns baitrunners i 2500/4000 förr? Läste att det var nytt.

Kommentera

Det blir lösare med vanlig haspel och nej alla baitrunners har inte så hård baitrunner.
      Grym rulle annars, bra på alla sätt.

Vet inte varför folk gör det, men kolla Wychwood ACS baitrunner (fick bra kritik av Luis Rasmussen). Helst ska du ha linan i ett clip eller en drop off indicator om du inte boltar men det är väll en smaksak.

Kommentera

Vad skumt, något fel? Man är ju dock riktigt sugen på "originalet" eller det kanske det inte ens är.
        Dom har dock bra pris.

Nu vet inte jag vad bolta är inom fiske, men just den rullen verkar ju klockren!
        Hade ioförsig tänkt ha rullarna till gädd och gösmete, så jag vet inte riktigt vad jag ska med clipset till förutom om det är strömt/blåsigt.

Kanske värt dom extra hundralapparna för att ha en riktigt lös baitrunner och även clipset.

Får tacka för tipset!

Kommentera

Det blev ett par Wychwood, för många fördelar
          Känns bra i hand, kanske något trög i starten när man vevar, men det kanske är så på större rullar?
          Frambroms vilket jag föredrar.
          Baitrunnern går att ställa riktigt lös, sen får vi se hur clipset fungerar!

Lutar åt att fixa ett par Wychwoodspön till dom, om nu butiken kan få tag på dom.

Kommentera

Upplever mina 2500 FA som mycket tröga i baitrunnerfunktionen. Hade tänkt ha dem till ismete efter abborre men ångrade mig. De är mycket trögare än t ex mina 5000 XTEA. Vet inte om det är spolens mindre diameter som ligger bakom problemet eller vad det är. Kontaktade Normark för att se om de hade nån lösning på problemet men tyvärr inte.

Kommentera

Baitrunners är i allmänhet för tröga för att användas till predatorer. Normalt fiskar man dessa med öppen spole pga detta. Baitrunners är gjorda för karpfiske där detta inte är ett problem.

Kommentera

Norden; Ja då är det väl "produktionsfel" synd, alltid fint med små rullar med frambroms

Lös broms/baitrunner har fungerat klockrent för mig till predatorer, men är baitrunnern för hård kan jag tänka mig...

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
                  Baitrunners är i allmänhet för tröga för att användas till predatorer. Normalt fiskar man dessa med öppen spole pga detta. Baitrunners är gjorda för karpfiske där detta inte är ett problem.
                  Bump!

Är sugen på att köpa ett 10-fots Wychwood agitator bait rod men funderar på vad man skall ha för rulle till det.
                  Gäddmetar för tillfället med min Shimano Super-GT och dess quick-drag funktion är mycket uppskattad då jag kan fiske med stängt bygel och då höra när det nappar förutsett att det drar utåt.
                  Linan dras då ut väldigt lätt och på drygt ett kvart varv på bromsen så blir den stenhård.

På mina andra hasplar så metar jag dock med öppen bygel då jag inte pallar fibbla med bromsen för länge innan jag gör mothugg.

Flötmetar visserligen mest men kommer att lägga en del tid på bottenmete i år hade jag tänkt och då vill jag givetvis göra rätt från börjar.

Ska jag skippa baitrunnern, skall jag fiska med öppen bygel, eller skall jag skaffa ytterligare en rulle med quick-drag funktion?

Rullarna jag kikat lite på är Shimanos som jag precis såg blev sågad här i tråden
                  Wychwoods Solace FS/QD och Okuma Trio BF.

Kommentera

Okumas baitrunners/baitfeeders brukar kunna ställas riktigt löst, nästan så det inte är motstånd alls. Andra märken har jag dålig koll på.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Metamera, 2025-03-11, 21:46
                    12 svar
                    640 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg jimmy85
                    av jimmy85

Startad av efc__, 2025-06-04, 14:25
                    9 svar
                    496 visningar