Sänken av och på - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sänken av och på

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sänken av och på

Jag har i mogen ålder börjat ta upp mitt mete igen. På 70-talet var blysänkena (split shots) mkt mjukare - de kunde tryckas ihop med fingrarna. Dagens måste man ha tång till. Det är lite synd.

Sen undrar jag hur ni gör för att återanvända sänken? Hur öppnar ni upp skåran igen? Jag har gjort det genom att trycka in ett knivblad, men det känns lite riskabelt och vingligt. Finns annan smart metod? Specialtång?

Känner tyvärr inte om något verktyg, brukar försiiiiktigt använda en LITEN sax för lirka upp blyhaglet. Kan bli lite jobbigt när det är mini blyhagel, annars får man väl köpa på sig massvis med blyhagel-burkar att slösa bort
    Senast ändrad av GbgRobin; 2012-05-29, 08:53.

Kommentera

Jo, de där små orkar man ju inte öppna. Men BB, AA, SSG. Sen är det inge bra att slänga bly.

Kommentera

Kommentera

Smidigt värre! Själv har jag alltid kört med kniven, men det är väl bara en tidsfråga innan man skär sig...

Kommentera

Ja, Stonfo grejen funkar bra. Man får öva på hemma för att det ska funka korrekt i "skarpt" läge.

Blyhagel av ”dåliga” märke (eller ibland av bra märke men som har andra filosofi än ”vanliga” metare) har den dåliga egenskapen av att dem är hårda: svåra att sätta på, svåra att ta av. Jag kör bara med Dinsmore, Jenzi (egentligen är dem Dinsmore också) och Preston (dem sista bara i små storlekar eller under stotz form).

Stotz är bra när man vill undvika trassel (dem är cylindriska) och när man vill kunna ändra mönstret på hur man blyar: koncentrera blyhaglen eller sprida dem. Många gånger passar de bättre till att i stället för några stora blyhagel (som i kast kan slå knut på linan) kan man köra med flera små stutz och samla dem ihop till en ”cylinder” som minskar risken för trassel.

Dinsmore blyhagel går att öppna med nageln. De är jätte mjuka. Lätta att stänga också.

För länge sedan, när jag ville köpa bättre blyhagel, köpte jag Trabucco. Så hårda blyhagel har jag aldrig sett. Men dem är bra i vissa sammanhang, då man behöver att blyhagel sitter extra säkert t.ex. Dessutom är dem bara i ganska stora storlekar: SSG till 6.
            Tight lines!
            CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Ursprungligen postat av martin fish Visa inlägg
              Jo, de där små orkar man ju inte öppna. Men BB, AA, SSG. Sen är det inge bra att slänga bly.
              Behöver ju inte slänga det i naturen. Kan ju spara o gjuta typ jiggskallar lr liknande.

Jag köpte en burk sänken som va jäkligt bara. Det va flikar som stack ut på ryggen på sänket iö va dom som vanligt. När man klämt ihop dom kunde man lätt öppna dom igen genom att trycka på flikarna. Men minns inte märke lr var jag köpte dom.
              Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Metamera, 2025-03-11, 21:46
              12 svar
              618 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg jimmy85
              av jimmy85

Startad av efc__, 2025-06-04, 14:25
              9 svar
              469 visningar