Har du testat mini-nappalarm ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Har du testat mini-nappalarm ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Glider inte linan ur "spåret" direkt av en vindpust? Och alltid är det lite linminne kvar, ser ut som om linan m¨åste vara spänd, ingen höjdare på ismetet.
    sigpic

Kommentera

Har testat larmet endast vid lite bottenmete (haspel) och vart inte direkt imponerad. Det svårt att stänga av larmet, en enklare on-offknapp hade underlättat en hel del. Nu måste man vrida underdelen och det är bökigt som fan. Alt. har det aktiverat men att stå ut med att larmet piper titt som tätt, men hur kul är det? Bra ljud i det i alla fall, dock inte reglerbart. Sen fann jag ingen bra placering på klingan där larmet inte är i vägen för linan under invevningen, problemet är kanske mindre på en multi dock. Slutligen trilskades larmet ibland, den tenderade att ibland inte pipa alls. Nää en ålpingla/floumarkör är överlägsen den här lösningen. För vem vill irra omkring på isen t ex och fundera på vilket spö som signalerar hugg? (om man inte kombinerar det med markör vill säga, men då är ju ingen vits med larmet ö h t tycker jag...)
      Senast ändrad av Guest; 2004-11-23, 14:20.

Kommentera

Stort frågetecken även som tidigare nämnts, hurvida hjulet rullar som det ska (d v s kan generera signal) när kyla i kombination med snö, is och slask är relevant faktor? Men tjacka och testa ett det kan ju aldrig skada :-)

Kommentera

Jag tar tillbaka det, kan visst skada (fisken) om larmet inte gör det den ska, d v s larma. Djup krokning är inte nån höjdare direkt om man tänker sig att sätta tillbaka fisken i ett bra skick...
          Senast ändrad av Guest; 2004-11-23, 14:22.

Kommentera

Håller med m@, bättre att ha mindre indikatorer och mera uppmärksamhet. Man ser snabbt om det ser skumt ut då och kan "tjuva" lite och strike ännu tidifgare!
            sigpic

Kommentera

Teoretiskt tror jag larmen kan fungera till gädda men inte till gös, i alla fall inte på det sätt jag bedriver det. Larmet förutsätter sträckt lina och det rimmar dåligt med gösismetet då jag bl a ger lite extra lina som gösen får bara för att inte känna av något motstånd i första läget. Vet att Linålen kör med nån form av självkrokande utrustning men personligen tycker jag tjusningen ligger just i att försöka lura gösen :-)

Kommentera

tycker att fox mini larm är mer lämplig för gös mete vid tex glidande fiske--
                Deluxe lures thats my work.

Kommentera

den ser dålig ut av bilden att döma bättre att kosta på sig ett dyrare bättre larm

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Metamera, 2025-03-11, 21:46
                  12 svar
                  640 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg jimmy85
                  av jimmy85

Startad av efc__, 2025-06-04, 14:25
                  9 svar
                  492 visningar