Resespö till mete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Resespö till mete

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag ber om ursäkt att jag inte "hittade" flera flaskor! ;-) Men jag lärde mig en läxa: ge inte för få flaskor öl till en fiskare som inte får fisk. Han behöver ganska mycket för att dränka sina sorger. :-(

Ha det bra, Sir Fish Not! ;-)
    Tight lines!
    CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Nu har jag uppdaterat första inlägget med lite erfarenheter av fisket med John Wilson Avon Quiver. Spöt rekommenderas varmt till alla som fiskar efter stor mört, braxen, id och liknande!
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
        Nu har jag uppdaterat första inlägget med lite erfarenheter av fisket med John Wilson Avon Quiver. Spöt rekommenderas varmt till alla som fiskar efter stor mört, braxen, id och liknande!
        Trevligt med bra recensioner
        KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

Inspirerad av denna tråd har jag köpt ett tredelat J.W Young 13ft trotter på ebay uk som jag ska ha till allt möjligt mete efter vitfisk, kanske mest lite större sådana som t.ex. braxen.

Verkar vara jvligt mycket spö för pengarna, ca 600 sek +230 sek i frakt. Kom med ett snyggt fodral också. Jag har inte mycket erfarenhet om mete men förstår att detta är ett sk trotterspö, men jag gillar att det är ganska långt. Kan meddela hur det är att fiska med när jag provat det.

Kommentera

Cobrak, rapportera gärna om hur spöt funkar till ditt fiske.
            Fast då kanske det är bättre att göra det i en ny tråd om trotterspön.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
              Cobrak, rapportera gärna om hur spöt funkar till ditt fiske.
              Fast då kanske det är bättre att göra det i en ny tråd om trotterspön.
              Det har varit med om några turer nu. Till att börja med vill jag säga att jag är helt grön på mete efter vitfisk, har bara metat gädda och borre tidigare.

Jag har kört bottenmete med den sk lyftmetoden. Spöt känns jättebra att fiska med men kommer nog till sin fulla rätt med lite större braxar, dom jag tagit nu har väl varit på 2-300g kanske. Inte mycket att hänga i granen.

Det enda jag funderar på är att flötesstoppet är för stort för den minsta spöringen, antar att det enda är att antingen byta spöringen eller flötesstoppet, eller båda..

Annars är jag helnöjd, framförallt med hur smidigt det är att plocka isär och ta med.

Kommentera

Cobrak, du måste byta till små flötesstopp av snöre. De av gummi duger inte till riktiga flötmetespön.

Idag kommer mitt resespö i barbelvarianten smaka på multe hoppas jag. Redan nu kan jag konstatera att resespöna (5-delade) är bra mycket svajigare/mjukare än spön till mete som är 2- eller 3-delade. Jag har andra klenare spön i samma serie som J W Youngs Travel Barbel i min arsenal att jämföra med.
                Trots att barbelspöt är starkare (1,75 lbs) är det mjukare än det 2-delade avonspöt (1,25 lbs). Båda spöna följer med.

Glömmer jag inte bort det (eller bommar ) så uppdaterar jag från multejakten.
                Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2013-08-09, 02:50. Anledning: Tillägg

Kommentera

Tillbaka med uppdatering. En ytterst angenäm sådan!
                  Ett avonspö på 1,25 lbs till multe rekommenderar jag inte. Trots fina krokningar är det lite väl klent för att hårt styra bort rusande fisk från betongbryggor och annat som inte är snällt mot linan. Spöt stod i en fin båge när jag fajtade en multe på 1,7 kg med min svarta centrepinrulle. Tidigare gick en fin fisk förlorad då linan skavdes av.

Lite om passet. Vackert författat av Lex:

Tyvärr så var ingen multe intresserad av att prova på det starkare barbelspöt på 1,75 lbs som skulle vara mer lämpat för den.
                  Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2013-08-11, 16:58.

Kommentera

Metet hamnar lite i skymundan på Fiskesnack så jag lyfter denna tråd.

Vill bara säga att spöet, som tråden i huvudsak handlar om, fortfarande finns i handeln. Det har blivit något av ett favoritspö.

Kommentera

Jag äger ett likadant spö och har hittills inget att anmärka på. Jag köpte spöt i vintras och har än så länge inte fått testa det på någon grövre fisk, endast mört på runt 2-3 hg. Tycker dock att spöt är supersmidigt att ta med sig. Tuben tar väldigt lite plats i packningen och gör att du inte behöver vara så försiktig under transport. Även om vi numera kör en kombi så är det skönt med smidig transport där bagaget i övrigt ska fyllas med barnvagn och annat då det blir lite längre resor.
                      http://enamatorfiskare.blogspot.se
                      Instagram enamatorfiskare

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Tofft Hilding, 2026-04-08, 10:28
                      3 svar
                      195 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                      Startad av jimmy85, 2026-05-10, 09:29
                      0 svar
                      84 visningar
                      0 gillar