Håv till monstergäddor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Håv till monstergäddor?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Håv till monstergäddor?

Jag skulle vilja ha lite tips på en bra specimen håv att ha till gäddmete. Hur stor håv behöver man för att sänka en 10+. Vilka märken är tillförlitliga, och vad kostar håven.
    Är tacksam för alla tips.
    /Magnus

kolla denna tråden:

Kommentera

Jag beställde en "karphåv" med långt teleskopskaft av ABFiskarnas. Knutlöst nät i triangelform och skapligt bred. Den har funkat kanon om man bortser från att limmet i själva klykan inte pallade kyla. Tyvärr vet jag inte märket på den men den kostade runt 500:- om jag inte minns fel.
      C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
      Svar på vanliga frågor hittar ni Här
      Fiskesnacks regler hittar ni Här
      Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Lyfta gädda

Håvar bara strular till det, ta dem med gälgrepp istället, skonsamt för fisken + bättre kontroll. Muskies101.com har en liten bildserie som visar hur man gör (samma på gädda som på muskellunge). Akta knogarna för gälräfständerna bara. Gälgreppslänk

Kommentera

Om du fiskar från båt så rekommenderar jag dig att strunta i håvskaftet, utan bara använda armarna som håller håvnätet på plats. Det är mycket smidigare, då kan du lyfta upp fisken i båten mycket säkrare och skonsammare. Plus att en fet gädda troligtvis ger håven mkt stryk, och dessutom så har krokarna en tendens att alltid trassla till det brutalt. Annars är gälgreppet en säker metod, bara man håller koll på krokarna.

Kommentera

chub har fina gädd/karphåvar men även fox har mycket bra håvar bara att kolla på popuptackle.com eller sportfiskecenter.nu för mer info!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Petrus
              Håvar bara strular till det, ta dem med gälgrepp istället, skonsamt för fisken + bättre kontroll. Muskies101.com har en liten bildserie som visar hur man gör (samma på gädda som på muskellunge). Akta knogarna för gälräfständerna bara. Gälgreppslänk
              Brukar också använda gälgreppet, men det finns åtminstånde tre tillfällen när jag inte gör det.
              1. krokarna fladdrar utanför (t ex krokad i hakan)
              2. Ismete - att stoppa ner händerna i ett mörkt hål där det sitter en gädda med två kemvässade krokar i eller utanför käften och jag har ingen aning om var... (fast att använda håv här är ju förstås lite svårt )
              3. När man helt enkelt inte når ner från båtkanten, klippan, kajen eller liknande.
              Så håv kan helt klart vara bra ibland.

/D

Kommentera

Jag har darts specimenhåv och något skaft som såldes i fiskeaffären. gick på 399 totalt. skitfina grejjer, såg ingen skillnad på Foxs och Darts håvar mer än vikten (på foxs dyraste).
                /Lazinko

Kommentera

Jag har en fråga som är iofs är lite offtopic. Hur funkar en karphåv till spinnfiske? Storleken och det fiskvänliganätet talar för men jag anar att lösa krokar trasslar i nätet.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Metamera, 2025-03-11, 21:46
                  12 svar
                  639 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg jimmy85
                  av jimmy85

Startad av efc__, 2025-06-04, 14:25
                  9 svar
                  492 visningar