Bästa knuten till gummislang för toppknutet mete? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa knuten till gummislang för toppknutet mete?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bästa knuten till gummislang för toppknutet mete?

Har efter lång tids sökande fått tag på ett toppknutet spö som jag ska kunna fånga karp och annan riktig stor fisk med. Man sätter en gummilina genom de två översta sektionerna och det är inga problem om man har rätt tillbehör.

Men om man ska fiska efter grov fisk på över 10 kg så får man byta ut gummilinan till en speciell gummislang. Den fäster jag inne i spöt och den andra änden ska jag fästa med ett leke. Men vilken knop är bäst till detta? har provat flera av de mer kända men det blir inte bra på slang.

Tacksam för tips och hjälp!

Skit fiske

Jonas Ivman

benste kan nog svara på det.

Kommentera

Typ en sådan, tack

Kommentera

Hej Jonas!

De som är ihåliga (hollow elastic) är precis som du säger till för större fisk.

Det finns connectors / fästen i plast som används för att fästa linan till elasticen. Det finns för alla grovlekar. Till en hollow behöver du en stor rackare. De brukar heta något i still med hollow connector. De går att köpa i Sverige. Hör av dig till mig så skall jag tipsa om rätt butik.

Numera är det också poppis med dacron connectors eller att bara fästa linan direct i elasticen. Det finns massor klipp på youtube. Sök t.ex på elactic pole.

Ett annat tredje alternativ är att du kika förbi på ett DM i tävlingsmete. Där finns det killar som kan visa mera.
        Mete framför allt!
        www.Metetorget.com

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Metamera, 2025-03-11, 21:46
        12 svar
        643 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg jimmy85
        av jimmy85

Startad av efc__, 2025-06-04, 14:25
        9 svar
        499 visningar