Pimpelspö för Ädelfisk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pimpelspö för Ädelfisk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Pimpelspö för Ädelfisk?

Tjena!

Jag går i tankarna på att köpa ett nytt pimpelspö som främst skall användas till inplanterad regnbåge med abborre och öring som eventuell bifångst.

Undrar om ni kan rekommendera ett set eller kanske något lämpligt kort spö, överväger att köra haspel-utförande istället för det traditionella på grund utav fördelarna med slirbroms, men har inte bestämt mig ännu.

Köpte här om dagen ett sådant här: http://www.beten.nu/se/art/normark-pimpelset-roding.php

Provfiskade med det igår och toppen gick av efter första bågen, vet inte om jag fick ett måndags-ex eller om jag hantera spöt fel och bromsade för mycket.

Vill iallafall ha något som håller, fett tråkigt när grejerna går sönder efter 5 minuter i vattnet.

Tack på förhand!
    Senast ändrad av Vessla; 2014-02-01, 16:34.

Köp ett riktigt pimpelspö. Tjusningen ligger ju i dom olika fiskesätten. Jag har aldrig förstått mig på å pimpla med små kastspön.
    Grejen med å pimpla är ju å känna nappet. Du får drilla fisken försiktigare bara så håller det.
    Det är inte lätt kanske å hålla nerverna i styr men det kommer. Kolla på scandinavianfishing.se där finns enkla handgjorda grejer som inte går av.

Kommentera

Håller med. Jag har använt traditionellt pimpelspö även där det finns ädelfisk. Och det är riktigt skoj när de går på. Det händer ju lite då =)
      Ett tips kan även vara att använda en flätlina som är avsedd för pimpelfiske, då håller det mycket bra. Och enligt mitt tycke absolut värt pengarna.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Tofft Hilding, 2026-04-08, 10:28
      3 svar
      186 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
      Startad av jimmy85, 2026-05-10, 09:29
      0 svar
      79 visningar
      0 gillar