varför sjunkande lina till bottenmete? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

varför sjunkande lina till bottenmete?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• varför sjunkande lina till bottenmete?

Läser en del om bottenmete och ofta förekommande är att folk förespråkar sjunkande lina till bottenmete, vissa verkar t.o.m mena att det nästan är ett "måste" för framgång, men jag har inte hittat nån direkt info om varför det skulle vara så pass viktigt.

Alltså: är det överlägset att bottenmeta med en sjunkande lina och varför i så fall? Jag vet ju att nylonlinor sjunker medan dom flesta flätlinorna flyter och jag har en fråga i följande sammanhang:

Jag bottenmetar gädda i ett stilla vatten och använder en flytande flätlina, vad är nackdelen kontra om jag använder en sjunkande lina?

Jättetacksam för svar! :-)

Jag tror de som påstår att det är ett måste för framgång att ha sjunkande och sånna påhitt har aldrig på riktigt fiskat för att det är en skön avslappnande sport, jag har kört med nylon och flätlina och har haft fisk på alla meteskitt jag gjort (om inte jag tappat metet).

Vet dock inte heller varför de förespråkar det så mycket men sålänge man tänker logiskt och fiskar bottenmete som det är tänkt - på botten med någorlunda spänd lina, så får man fisk oavsett vad för lina man har bara man har krok och agn på
    Kanske om ditt meteskitt väger 0,5g så tror jag det gör någon skillnad om du använder sjunkande eller flytande lina. Man ska inte göra det onödigt avancerat

Kommentera

Ursprungligen postat av LIPPE Visa inlägg
      Läser en del om bottenmete och ofta förekommande är att folk förespråkar sjunkande lina till bottenmete, vissa verkar t.o.m mena att det nästan är ett "måste" för framgång, men jag har inte hittat nån direkt info om varför det skulle vara så pass viktigt.

Alltså: är det överlägset att bottenmeta med en sjunkande lina och varför i så fall? Jag vet ju att nylonlinor sjunker medan dom flesta flätlinorna flyter och jag har en fråga i följande sammanhang:

Jag bottenmetar gädda i ett stilla vatten och använder en flytande flätlina, vad är nackdelen kontra om jag använder en sjunkande lina?

Jättetacksam för svar! :-)
      De som gör det är väl mest karpfiskare, och där är anledningen att man inte vill att fisken ska kunna simma på linan samtidigt som den ligger stabilare

Kommentera

I mitt fall vill jag köra med sjunkande till bottenmete för att jag vill sträcka linan så fort som möjligt. Jag provade flera gånger med flytande lina (nylon och flät) och det tar mycket tid tills jag sträcker lina och jag missar massa napp. När jag sträcker linan det syns klart och tydligt hur linan sjunker och skar genom vattenytan: det går inte alls att påskynda detta utan att jag drar i feedern också.

Om jag kör med tunga feeder/sänke går att sträcka linan någorlunda fort, men kör jag lättare feedrar (under 20gr) får jag problem (jag brukar kasta långt också, minst 30-40 m, och då har linan en stor flyttyta). Det händer att feedern flyttas och då missar jag napp helt och hållet. Jag kör i för sig med s.k. Shotgun feedrar från Middy och sådana spottar ut mäsket. Om den töms innan att jag sträcker linan (jag brukar fukta mäsket så att feedern töms inom ca 5 sek) och det händer att den flyttas då hamnar den längre bort från platsen som det utspottade mäsket ligger. Då kan man inte få napp eller hur?

Nuförtiden kör jag ibland med flöte som nappindikator även vid bottenmete. Om linan sjunker inte går det inte heller att köra så.

Och det är inte alls att alla nylonlinor sjunker. Jag stöter på många nylonlinor som flyter och ibland flyter dem mer än flät.

Men glöm inte: man kan göra en lina som flyter till sjunkande med diskmedel!!!

OT kan jag berätta att jag kör med sjunklina även till wagglerfisket. Där funkar flytande inte alls. Kan man inte sträcka lina och behålla kontakten med flötet, är det kört: det går inte att göra fin och korrekt mothugg.

Ni måste ha klar för er att jag inte alls vill argumentera er omkull eller så. Dessa är mina egna erfarenheter. I tunnare lindimensioner problematiken förekommer inte så tydligt.
        Tight lines!
        CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Härligt att det börjar bli en konversation, kom med fler åsikter och erfarenheter!

Kommentera

Jag kommer ihåg ett par tillfälle från i höstas när jag fiskade med 20g feeder. När jag sträckte linan det syntes klart och tydligt hur linan låg på vattnet och skär genom ytan. Om jag pressade linan jag kände tydligt hur feedern flyttade sig. Alltså det var så mycket kraft i den lyft som linan genererade att det räckte att lyfta feeder något. Det var bara att kasta längre ut än vanligt, droppa några få droppar diskmedel på spolen, doppa spolen i en liten burk med vatten och skaka lite tills linan blöt sig ordentligt. Därefter sätta spolen tillbaks och veva hemma feedern. Därefter problemet försvann.

Alltså kontentan är att man kan motverka att linan flyter med lite diskmedel. Just linan i exemplet ovan var ganska överdriven flytande, så att säga. Annars finns linor som är lite mindre flytande och då klarar man sig utan diskmedel.
            Senast ändrad av CDan; 2014-05-27, 23:37.
            Tight lines!
            CDan

Kommentera

Allt beror på hur tungt man fiskar, precis som CDan påpekat.

Finlir som lätt feeder är en sak. Tungt bottenmete som gäddmete en annan.

Man kan ha olika lösningar. Till karpmete kan man ha 70-150 cm leadcore som håller riggen på botten för att undvika att fisk simmar in i linan för mycket. Vid det fisket har jag även 10-20 meter shockleader av 0,38 mm sjunkande nylonlina. Huvudlinan är flytande men det är inga större problem att få en bra sträckning och nappindikation.
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Precis: när jag fiskar med tyngre feedrar spelar det mindre roll att linan flyter. Jag klarar av att sänka den utan att feedern rör sig.

Det mest irriterande är när man fiskar med waggler flöte och linan vill inte sjunka!

Men åt andra hållet: har man en sjunkande lina kan detta oxå bli ett problem. När jag flötmetar om linan sjunker för fort (snabbsjunkande som det heter) formar den en linbåge under vatten och då blir det svårt att göra mothugg. Om det samtidigt blåser från sidan blir det en sådan linbåge som gör att den sakta drar i flötet och man kan tro att man får napp. Det hände mig flera gånger. Sådan lina passar bra vid bottenmete eller spinnfiske. Det med linor är ett helvete! Hittar jag en bra lina håller jag mig till den. Jag byter inte så lätt! Därför har jag samma lindiam. på minst 2 spolar/rullar: en rulle för flötmete och en för bottenmete. Jag syftar mest på vanliga diam. som jag brukar använda mest till mete: 0,14 till 0,26. Annars tjockare lina använder jag till bara tungt bottenmete och då spelar det ingen roll om linan är sjunkande eller flytande.

Jag glömde om flätlinor: dessa är inte så störande som nylon vid flötmete eller lätt bottenmete. Detta mest för att jag brukar köra med ganska tunna linor och dessa skär genom vattnet mycket bra. Alltså jag kan sträcka/sänka linan mycket lättare och snabbare.

Vill man få linan flyta kan man använda mucilin på 0,5-2,0 m från flötet. Men då ska man inte ha en för snabbsjunkande lina: den del av lina som sjunker drar under den del som har mucilin på. Alltså detta med mucilin kan man använda sig av vid linor som är ganska svag sjunkande (eller vad det heter).
                Tight lines!
                CDan

Kommentera

Härligt snack riktigt intressant! :-) ett par funderingar: Om ni skarvar på sk. "chocklina" i form av nylon till huvudlinan som låt oss säga är flät, använder ni nåt limm på skarvknuten och i så fall vad? Tänker att knuten borde slitas en del när den konstant ska in o ut genom ringarna.

Och: när ni gör flytande lina sjunkande med diskmedel, hur gör ni, hur mycket använder ni samt ungefär hur lång tid funkar det tills den börjar flyta igen?

Kommentera

Det med diskmedel skrev jag tidigare i tråden: ett par-tre droppar på spolen (bortplockad från rullen) och därefter doppat den i en liten burk med bara vatten och skaka tills all luftbubblor är borta. Därefter efter att man skakar bort det överflödiga vattnet sätter man spolen igen på rullen.

Click image for larger version

Name:	Spöhållarhuvud_Svamp_Sensas.gif
Views:	1
Size:	9,3 KB
ID:	1773647

Om man har en spöhållare som på bilden (ganska populär spöhållare i UK) brukar man hälla diskmedelsoppa på svampen och man håller vid behov spöet på den när man vevar in linan. På det sättet gnider man in diskmedel på linan.

En till kuriosa, ur egen erfarenhet. När jag kör med lätta waggler föredrar jag flytande lina trots att man vill sänka linan (med tanke på att waggler flötet är kopplat till linan bara genom en ögla nertill). Det blir svårt att sänka linan och hålla den sträckt oxå. Om linan flyter på ytan blir det mycket lättare att hålla den sträckt för att hålla kontakten med flötet. Med lätta waggler menar jag sådana som är lätta i deras egen vikt men även i lyftkraft. Fiskandet med sådana flöte är finlir!!! Då fiskar jag med huvudlina på 0,16mm och mjuka bolospö. Vid tillfälle ska jag prova 0,14 huvudlina men jag har inte orkat göra det än. Att fiska på det viset händer inte så ofta och jag har en spole just bara för denna metod.
                    Tight lines!
                    CDan

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
                    113 svar
                    18 428 visningar