syrepump eller syrespann? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

syrepump eller syrespann?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• syrepump eller syrespann?

idag kör jag med en vanlig 15l spann, 10 mörtar brukar räcka men oftast dör 1 eller 2 efter 4-5h så något bör jag investera i, men vad

eller duger
    ​​​​​​https://www.dogger.se/syrepump-cig-kabel

fördel med hela spannen är ju att man kan ha insattsen i ett snöre jämte båten, den med ciggladdare kan man ju koppla till bilbatteriet.

som sagt behöver massa tips på allt om flötestrolling.

Mört är ju en rätt tacksam betesfisk. När syrehalten sjunker stiger de närmare ytan i hinken. När de är strax under ytan byter du så mycket vatten du kan med öskaret och fortsätter fiska.

Kommentera

Vid stillaliggande mete på högsommaren använder jag sump (liknande insatsten i den länkade hinken) som sänks ner brevid båten istället då det blir så täta byten när temperaturen är hög. Men jag skulle tippa på att de dör om du släpar sumpen efter båten när du flötestrollar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskarn0383 Visa inlägg
        Vid stillaliggande mete på högsommaren använder jag sump (liknande insatsten i den länkade hinken) som sänks ner brevid båten istället då det blir så täta byten när temperaturen är hög. Men jag skulle tippa på att de dör om du släpar sumpen efter båten när du flötestrollar.
        ok, vad tror du blir bäst då, endast syrepump?

fast på sommaren när abborren är mer på hugget blir det delvis stationärt och det kanske är mycket värt för mörten om man sänker ner dom i sjön en 30 min lite då och då?

Kommentera

Jag hade använt öskaret. Syrepumpen gör ju att det är ytterligare en sak att ha med sig, kan lägga av och inte minst låter en del.
          Till det stationära metet på högsommaren använder jag en ihopfällbar metallsump.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskarn0383 Visa inlägg
            Jag hade använt öskaret. Syrepumpen gör ju att det är ytterligare en sak att ha med sig, kan lägga av och inte minst låter en del.
            Till det stationära metet på högsommaren använder jag en ihopfällbar metallsump.
            jo man är ju snart som en karpmetare, 1000 grejer att packa med, men att betesfisken mår bra är ju viktigt både för mörten och sen fiskar pigga mörtar bättre.

tror nog det blir spannen med pump,, 18 eller 25 liters, beställer i morgon.

Kommentera

Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
              idag kör jag med en vanlig 15l spann, 10 mörtar brukar räcka men oftast dör 1 eller 2 efter 4-5h så något bör jag investera i, men vad

eller duger
              ​​​​​​https://www.dogger.se/syrepump-cig-kabel

fördel med hela spannen är ju att man kan ha insattsen i ett snöre jämte båten, den med ciggladdare kan man ju koppla till bilbatteriet.

som sagt behöver massa tips på allt om flötestrolling.

Nytt tpis från Jonsson!

Jag hade 2 st 10 l hinkar med lock o dfär borrade jag hål i locken med 14 mm borr så att vattnet rann ut snabbt. 12-15 hål i locket. Det går att skära hål i locket också om du har något så grovt borr. Glöm bara inte att hålla i locket o övre kanten på hinken vid vattenbyte. Sedan trycker du ner hinken under ytan så fylls färskt vatten på igen. Vattenbyte gjorde jag ca varannan var tredje tim oavsett vilken sjö jag fiskade i under sommaren. Under hösten är ju vattnet kallare och mörten klarar sig längre.
              Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

Om man ligger stilla med båten så är nätpåse med fisk 2 m under båten oslagbart på sommaren .
                "HalvDan var här"

Kommentera

Ursprungligen postat av RK99 Visa inlägg
                  Om man ligger stilla med båten så är nätpåse med fisk 2 m under båten oslagbart på sommaren .
                  vad är en nätpåse?

eller jag begriper att det är en påse av nät men var hittar man dessa?

Kommentera

En sån kör jag med. Fast min går att öppna i botten också. Köpt på biltema för länge sen.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Metamera, 2025-03-11, 21:46
                    12 svar
                    592 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg jimmy85
                    av jimmy85

Startad av efc__, 2025-06-04, 14:25
                    9 svar
                    462 visningar