Utrustning gäddmete, flötestrolling? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utrustning gäddmete, flötestrolling?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Utrustning gäddmete, flötestrolling?

Vad tror nii om 2 såna här set för flötestrolla gädda`
    är 20 dlxt större än 15 dt,, det skiller knappt något i vikt,, men vill ha en liten nätt som även går ha till ismete?

öppen för råd

Okuma Magda Linecounter DT MA-15DT-T 0bb
    Okuma Magda Linecounter DT MA-15DT-T 0bb Artikelnummer: 4718947011367

549,00 kr
    1

549,00 kr

Okuma Magda MA-20DLXT Vänstervevad
    Okuma Magda MA-20DLXT Vänstervevad Artikelnummer: 4718947011923

589,00 kr
    1

589,00 kr

Savage Gear MPP2 9´1´ 277cm Trigger ->250g - 2sec
    Savage Gear MPP2 9´1´ 277cm Trigger ->250g - 2sec Artikelnummer: 5706301575685

899,00 kr
    1

899,00 kr

29dlxt är vänstervevad, därav frågan....

Kommentera

Hmm,, måste fråga, läste gott om hurricane spöna,, MEN är 15-40lb för kraftigt? är 12-30lb mer lagom till grova gäddor?

Kommentera

15-40 tror jag du ska sikta på om du önskar grova gäddor. Eftersom du troligen också använder större beten.

12-30 lämpligare till gös/öring trolling med wobbler.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg
          15-40 tror jag du ska sikta på om du önskar grova gäddor. Eftersom du troligen också använder större beten.

12-30 lämpligare till gös/öring trolling med wobbler.
          är det någon som vet hur mycket större 20dt är mot 15 dt,,,, 20 finns nämligen vänstervevad

Kommentera

Helt fel grejer anser jag.
            Ett par "billiga" baitrunners, typ daiwa black widow eller okuma dynadrag el. liknande och typ SG MPP Baitfish 10' eller Daiwa black widow carp 10' 3lb eller liknande är den typ av utrustning du bör kika på för gäddmete och flötestrolling.

Tro mig jag använder nästan uteslutande multirullar, men till detta fisket vinner haspel.
            http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
              Helt fel grejer anser jag.
              Ett par "billiga" baitrunners, typ daiwa black widow eller okuma dynadrag el. liknande och typ SG MPP Baitfish 10' eller Daiwa black widow carp 10' 3lb eller liknande är den typ av utrustning du bör kika på för gäddmete och flötestrolling.

Tro mig jag använder nästan uteslutande multirullar, men till detta fisket vinner haspel.
              yepp, jag har 2 shimano baitrunner men ska även ha dessa på ismete,, och linmätaren är intressant

jag kastar ej ut utan flötestrolling så släpper bara ut linan.

Kommentera

tycker de verkar duga me nära på vad som helst för flötestrollingen?
                i denna video körs multirulle iaf och ser ut att vara nåt strike pro jerk-spö som används (hade ett sånt blått i många år som ja älskade å fiska med, gavs bort till en kompis senare) så verkar ju gå fint me lite vad som... så lär väl duga me allt man trivs med!

dock, jag har noll erfarenhet av det hela, däremot lät multirulle-tanken vettig i den där videon kan ja tycka!

mvh /peter
                https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

Håller fast vid mitt förslag om baitrunner och karpspö. Oavsett om du metar eller flötestrollar kommer du alltid har fördel med den längre klingan på ett karpspö, eller ett renodlat flötestrollingsspö. Vad beträffar rullen så har en stor baitrunner(även i billigare utförande) både mer broms, bättre invevningshastighet samt själva baitrunnerfunktionen, som är svår att klara sig utan när man vant sig vid att ha den.

Klart det går att köra vilka rullar man vill och sätta runclip som utlösare och ha lös spole. Det var så jag började med flötestrolling, och också därför jag har så stark åsikt över att det inte är det bästa för ändamålet.

Har dock polare som kör med sina 8.6 gäddspön å lp rullar. Det funkar, men inte alls lika bra. De bommar fler fiskar. Helt klart. Men vill man inte investera i mer/rätt grejer så är det bara å tuta å köra med det man har
                  http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

låter rimligt!!!
                    som sagt, jag har noll koll på detta fiske och är heller inte överdrivet intresserad av det (än, men kanske snart då paniken över fisket ja pysslar med nu börja på snart driva mig till vanvett, eventuellt till sånt som t ex flötestrolling??? ; ^)

men ja...låter ju klart rimligt att grejer avsedda för ändamålet gör jobbet bättre!

mvh /peter
                    https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Metamera, 2025-03-11, 21:46
                    12 svar
                    592 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg jimmy85
                    av jimmy85

Startad av efc__, 2025-06-04, 14:25
                    9 svar
                    462 visningar