Fånga agnfisk till abborrmete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fånga agnfisk till abborrmete

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av dennis Visa inlägg
    Denna fråga brukar dyka upp med jämna mellanrum och jag blir lika nyfiken varje gång.
    Är det verkligen så svårt att meta upp betesfisk?

Jag bottenmeter flitigt med död mört eller helst löja som bete och det är i princip aldrig ett problem att inför ett pass meta upp 10-20 betesfiskar. Löjorna brukar avslöja sig medelst vakringar och hittar jag inga så är brödmäsk vid vass eller annan vegetation ett säkert recept för mört (hittar jag löjor undviker jag mäskning eftersom det lockar mört). Betet är maggot på en busliten krok, resten av riggen består av flöte som bär upp 2-3 gram samt lämplig mängd sänken. En sak jag märkt är att tjockleken på kroktafsen gör stor skillnad, ju tunnare desto fler napp.
    -------------------------------------------------------------------------------

Hej Dennis;

Det är inte direkt svårt att meta upp betesfisk... Däremot kan det ta tid att meta upp tillräckligt antal betesfiskar om någon exempelvis bedriver angelfiske med tio angeldon...

Jag har använt både mete, mörtkasse och sänkhåv förr i tiden när jag var ute för att hjälpa till att fånga betesfisk till några av mina personliga vänner som var arrendatorer nere på Mörkö...

Memories ....

Old Firehand
    Leif Engström

http://www.trumman.com/fisketips.htm

Kommentera

Idag har jag gjort följande:

1.Ringt fiskekontrollanten och frågat om sänkhåv var OK. Vilket det också var.

2. Köpt en ny sänkhåv eftersom det var hål i nätet i den gamla. Jag ska ända försöka laga den gamla, eftersom den är lite smidigare att ta med.

Att meta agn till abborrfiske är lite lurigt, eftersom dels agnfisken oftast blir för stor, dels nappar lite väl långsamt. Däremot funkar ju mete bra om man ska meta gädda.

Vad gäller de båda nätalternativen, så tror jag att de är lite svårhanterligare, och dessutom har större trimningseffekt på sura sommarstugegubbar med strandtomt.

Sedan ska jag göra en lite pet-flaskemjärde, och se om jag kan fånga elritsa i bäcken vid iläggsplatsen.

Jag återkommer med en rapport om hur agnfisket avlöpen.

Tack för era inpass! :-)

P.

Kommentera

Vi hann endast göra ett försök med PET-flaskafälla för elritsa. Kammade noll med ströbröd och bröd som agn. Synd att man inte hann med fler försök innan semestern tog slut.
        http://enamatorfiskare.blogspot.se
        Instagram enamatorfiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av Abramis Brama Visa inlägg
          Vi hann endast göra ett försök med PET-flaskafälla för elritsa. Kammade noll med ströbröd och bröd som agn. Synd att man inte hann med fler försök innan semestern tog slut.
          PET-flaska anvönde vi ofta förr i tiden. Vi drog i några skruvar med mutter i ena långsidan och limmade fast lite frigolit på andra långsidan för att få dom halvflytande strax under ytan. Vi satte ihop 5 flaskor med ett snöre som sen fick guppa omkring tillsammans utanför vassen.

Kommentera

Hur kommer det sig vill ni ha så himla små betesfiskar?
            Den storleken av borre man ofta får då tar väl lika gärna mask typ?

Även om stora abborrar tar mask och små abborrar tar stora betesfiskar, så blir väl sannolikheten att man får ganska mycket småabborrar på typ elritsa?
            "Ett tecken på intelligens är att du alltid undrar.
            Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

PET-flaska anvönde vi ofta förr i tiden. Vi drog i några skruvar med mutter i ena långsidan och limmade fast lite frigolit på andra långsidan för att få dom halvflytande strax under ytan. Vi satte ihop 5 flaskor med ett snöre som sen fick guppa omkring tillsammans utanför vassen.
              Intressant! Vi lade dem nämligen på botten. Det kanske inte är rätt taktik för att få in elritsan? Djupet är ca. 30-40 cm så vi pratar inga större djup alltså men jag tyngde ner flaskorna till botten.

Kommentera

Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
                Hur kommer det sig vill ni ha så himla små betesfiskar?
                Den storleken av borre man ofta får då tar väl lika gärna mask typ?

Även om stora abborrar tar mask och små abborrar tar stora betesfiskar, så blir väl sannolikheten att man får ganska mycket småabborrar på typ elritsa?
                Vill pröva lite olika beten. Metar oftast med benlöja eller liten mört men ville testa mer med elritsa med. Givetvis får man mindre abborre på elritsa än benlöja men jag tycker metet är skoj oavsett.

Kommentera

Intressant! Vi lade dem nämligen på botten. Det kanske inte är rätt taktik för att få in elritsan? Djupet är ca. 30-40 cm så vi pratar inga större djup alltså men jag tyngde ner flaskorna till botten.
                  Ingen aning ang elritsa. Vi fångade endast löjor för att användas som betesfisk.

Kommentera

Ja för benlöja låter det ytterst rimligt.

Kommentera

Vill pröva lite olika beten. Metar oftast med benlöja eller liten mört men ville testa mer med elritsa med. Givetvis får man mindre abborre på elritsa än benlöja men jag tycker metet är skoj oavsett.
                      Yes ok.
                      Ja det är nåt visst med att se flötet sticka
                      "Ett tecken på intelligens är att du alltid undrar.
                      Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av richtermo, 2005-03-05, 18:01
                      12 svar
                      5 224 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg husbehov