Backwinding - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Backwinding

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Backwinding

Läste förra tråden om för och nackdelar med olika baitrunners. Alla är väl ganska överens om att bakbromsade rullar i regel har en ojämn bromsverkan.
    Är det bara jag som istället vid drillning av fisk använder backwinding? Jag har bromsen i regel ganska hårt ställd för krokningens skull. Sedan flyttar jag knappen så att man kan veva baklänges när fisken rusar. Tycker att det fungerar mycket bra. En fisk får rusa väldigt fort för att man inte ska hänga med.
    Jag har inte varit med om det ännu i varje fall.

Varit kul att höra om det är fler än jag som använder detta sättet.

Mvh
    Togge SK Glimma

Nu säger jag inte detta för att väcka anstöt mot dig och jag hoppas du förstår det, men jag tycker verkligen backwinding är det töntigaste som finns. Särskilt om du har ett bra spö och rulle som skall trötta ut fisken.

Backwinding kan jag tycka är ok om du har en rulle med världens sämsta broms, som fastnar emellanåt, och som är lätt nästa sekund. Att däremot se Danny F. stå och backwinda när har har rullar med sjukt bra och jämn broms är som ett skämt mot tillverkarna och sig själv. Varför ha en svindyr rulle vars främsta egenskap är en bra och jämn broms, om man inte tänker utnyttja den?

Lägger till: Om du älskar att backwinda och du tror det landar dig fler fiskar, ja fortsätt då, finns ingen anledning att ändra något man trivs med. Det kan finnas en fördel med det, och det är att du kan gå från lite press, till så mycket press att bromsen på rullen börjar arbeta igen. De flesta jag sett backwinda dock verkar inte ha det som sitt främsta mål.
    Senast ändrad av Guest; 2008-02-18, 23:44.

Kommentera

Jag backwindar med, funkar fint och man har full kontroll på allt som händer. Det är i och för sig en vanesak men med lite träning kommer man in i det fint. Har en dån bra frambromsade rullar med bra broms men ingen broms kan ersätta känsla....
      sigpic

Kommentera

Jo. Finns dock andra sätt att lägga till känsla. Ett finger mot spolen ger mer bromsverkan så man måste inte ha bromsen helt bottnad.

Men varför satsar ni på dyra rullar, med grym broms, om ni inte använder den?

Btw Gutbucket. Fin guide du har om boiliebak. Du lärde mig det med att vila degen i en plastpåse, men det var ändå ett tag sen nu:P

Kommentera

Jag är rätt sugen på att testa "backwinding" men bara för att jag tror att det blir roligare att drilla fisken - knappast för att jag skulle få mer kontroll...

Kommentera

Tycker precis som Gutbucket att man har bättre kontroll över fisken när den rusar eller slänger med huvudet med backwinding. Fiskar man som jag ibland med tunna tafsar är risken minimal att fisken vid ett snabbt ryck sliter av tafsen eftersom man är med hela tiden med veven.

Även den bästa rullen med världens bästa slirbroms kan vara lite "seg" att dra igång vid snabba, korta knyckar. Med backwinding försvinner det problemet helt.

Testa Minken får du se hur kul det är

Kommentera

Jag kör också uteslutande med backwinding. Jag tycker det är bästa sättet att få full kontroll, framför allt vid håvning. Man vill ju kunna sätta press och släppa i precis rätt ögonblick.
              Mete framför allt!
              www.Metetorget.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Tricast forever Visa inlägg
                Tycker precis som Gutbucket att man har bättre kontroll över fisken när den rusar eller slänger med huvudet med backwinding. Fiskar man som jag ibland med tunna tafsar är risken minimal att fisken vid ett snabbt ryck sliter av tafsen eftersom man är med hela tiden med veven.

Även den bästa rullen med världens bästa slirbroms kan vara lite "seg" att dra igång vid snabba, korta knyckar. Med backwinding försvinner det problemet helt.

En herre som kan Det var under den tiden jag tävlingsfiskade jag lärde mig det med. Lätt att tappa mycket fisk vid håven med tunn taffs om man litar på bromsen, sedan att det fungerar ypperligt till det mesta fisket gör det bara bättre.
                sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Tricast forever Visa inlägg

Skönt att kunna säga "jag tycker". Fiskat oerhört mycket fluga och drillar ofta utan rullen.

Ang när fisken slår med huvudet kan man kompensera genom att vara följsam med armen...dvs som håller i spöet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mink! Visa inlägg
                    Skönt att kunna säga "jag tycker". Fiskat oerhört mycket fluga och drillar ofta utan rullen.

Ang när fisken slår med huvudet kan man kompensera genom att vara följsam med armen...dvs som håller i spöet.
                    Visst är "handledsdrillning" standard, men backwinding är som en förlängning av det, vilket en slirbroms inte klarar så bra som en hand klarar. Alla tycker vi olika och har olika erfarenheter.
                    sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Metamera, 2025-03-11, 21:46
                    12 svar
                    642 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg jimmy85
                    av jimmy85

Startad av efc__, 2025-06-04, 14:25
                    9 svar
                    496 visningar