Backwinding - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Backwinding

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Han använder sig av det i båda.
    Senast ändrad av Cyprinus; 2008-03-15, 11:34.
    Fk Rutilus

Kommentera

Ursprungligen postat av Cyprinus Visa inlägg
      Han använder sig av det i båda.

Ok jag ska se efter med en gång.

Kommentera

Vart i filmen gör han detta? Har kollat när han fiskar braxen, och när han drillar den lilla karpen. Det var de 2 drillningarna jag tänkte han kanske skulle göra det på men jag kunde inte se att han backwindar på dom 2.

Kommentera

Nu såg jag

Kommentera

han höll fingret mot bygeln och släppte efter genom att släppa trycket med fingern. Han hade dock lika gärna kunnat köra bromsen löst inställd och haft fingret mot spolen ist.

Kommentera

Eftersom jag inte är helt säker på vad backwinding är så undrar jag om ni har sett nån film på youtube eller liknande där de fiskar på detta sätt?

/Johan

Kommentera

Ursprungligen postat av pasavis Visa inlägg
                Eftersom jag inte är helt säker på vad backwinding är så undrar jag om ni har sett nån film på youtube eller liknande där de fiskar på detta sätt?

/Johan
                Backwinding innebär att du slår av den funktionen på din haspelrulle som gör att veven bara kan gå en väg. I detta läget kan alltså veven gå åt båda hållen. Och i detta fallet används det alltså för att ge fisken lina genom att veva bakåt när man drillar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
                  han höll fingret mot bygeln och släppte efter genom att släppa trycket med fingern. Han hade dock lika gärna kunnat köra bromsen löst inställd och haft fingret mot spolen ist.
                  nej han släpper lite på trycket med fingret och låter fisken ta lina genom att veven slår baklänges. han använder inte bromsen.
                  Fk Rutilus

Kommentera

Ursprungligen postat av Cyprinus Visa inlägg
                    nej han släpper lite på trycket med fingret och låter fisken ta lina genom att veven slår baklänges. han använder inte bromsen.
                    Det var ju det jag skrev jag skrev att han lika gärna hade kunnat köra låg broms och haft fingret mot spolen ist.

Hade lixom gett samma efekt. Bortsett från att bromsen kanske hade varit tillräckligt låg får att han inte skulle kunnat veva in fisken.

Kommentera

Jag började backwinda mest för att jag var trött på att få alla linor söndertvinnade. Men det ger också en trevlig kontroll vid drill som jag växt fast lite vid.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Tofft Hilding, 2026-04-08, 10:28
                      3 svar
                      178 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                      Startad av jimmy85, 2026-05-10, 09:29
                      0 svar
                      73 visningar
                      0 gillar