Att stå och vända och vrida på bromsen när man drillar karp, brax, sik eller annan vitfisk med mycket mjuk munn på en tunn tafs känns klumpigt. Backwinding känns tryggare och ger en mer följsam drill. man vill ju inte tappa drömfisken när den väl har behagat att ta ditt bete.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Backwinding
Collapse
X
-
Jag har helt allvarligt, aldrig testat att ha på backwindning när jag drillar fisk. Tycker mest det är en störande funktion som råkar slått in när jag haft rullar i väskan eller något när jag ska dra ut lina genom slirbromsen med handen första gången när jag ska träda spöt med lina.
Visst, finns säkert fördelar med det. Jag känner dock på mig att jag skulle nog lika gärna kunna klanta mig med backwinding vid håvning så att jag råkar tappa veven eller något och fisken får 20 m lina att sticka med...
Kommentera
-
Att börja med backwinding verkar ge nya dimensioner kring vilken haspelrulle som är bäst. Träffade en riktigt duktig gösjiggare som alltid kör backwinding. Han har inget val pga att hans favoritrulle är Cardinal 33, inga nya grejer med andra ord. Han jobbar i en fiskebutk och kan få använda vilken rulle han vill, men han tycker inte att nåt slår Cardinal 33 om man kan backwinda. Han smörjer och byter bygelfjäder ibland, det är allt
Kommentera
-
Vad gör att rullen slår allt? om nu bromsen inte behövs? Linupplägg? kastlängd?Ursprungligen postat av Norden Visa inläggAtt börja med backwinding verkar ge nya dimensioner kring vilken haspelrulle som är bäst. Träffade en riktigt duktig gösjiggare som alltid kör backwinding. Han har inget val pga att hans favoritrulle är Cardinal 33, inga nya grejer med andra ord. Han jobbar i en fiskebutk och kan få använda vilken rulle han vill, men han tycker inte att nåt slår Cardinal 33 om man kan backwinda. Han smörjer och byter bygelfjäder ibland, det är allt
Kommentera
-
Men jag fattar inte. Att du backwindar kräver väl att du håller spö/rulle med 2 händer? Om du ska håva ensam då?Ursprungligen postat av Cyprinus Visa inläggTycker att funktionen är bäst vid just håvning av fisk. Testa, det är inte serskilt komplicerat.Tar man bara det lugnt så ordnar det sig.
Kommentera
-
Han snackade mest om rullens otroliga livslängd, så det var väl det han syftade på gissar jag.Ursprungligen postat av Sg Visa inläggVad gör att rullen slår allt? om nu bromsen inte behövs? Linupplägg? kastlängd?
Kommentera
-
Jasså ok :P ja annars har jag ju hört att den rullen är en riktigt bra rulle och så.Ursprungligen postat av Norden Visa inläggHan snackade mest om rullens otroliga livslängd, så det var väl det han syftade på gissar jag.
Kommentera
-
Jag använder bara en hand på spöt vid håvning av fisk. när man har så pass långa håvskaft vid specimenfiske är det inga problem. När du då slagit till knappen på rullen kan du då hålla kontroll med ditt pekfinger eller långfinger och ge fisken lina om det behövs. Om ni har sett fiskefilmen "Metamera" ser ni hur Mårten gör när han drillar med backwinding.Fk Rutilus
Kommentera
-
Vilken av metamerafilmerna? om det är bottenmete sätter jag på den direkt.Ursprungligen postat av Cyprinus Visa inläggJag använder bara en hand på spöt vid håvning av fisk. när man har så pass långa håvskaft vid specimenfiske är det inga problem. När du då slagit till knappen på rullen kan du då hålla kontroll med ditt pekfinger eller långfinger och ge fisken lina om det behövs. Om ni har sett fiskefilmen "Metamera" ser ni hur Mårten gör när han drillar med backwinding.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Metamera, 2025-03-11, 21:46
|
12 svar
643 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg