Linclips nöter på linan - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Linclips nöter på linan

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Linclips nöter på linan

Tjena. Har lite problem med mina ProLogic XLNT baitrunners. Det blir slitage på linan när man clipsar den. Trodde först att det var kanterna på "försänkningen" i spolen som nötte på linan med efter närmare undersökning verkar nötningen ske under själva plastclipset. Förmodligen är det grader i metallen där de har stansat ut hålet för plastclipset som nöter.
    Någon som har några tips på hur man kan slipa ner dessa grader eller på något annat vänster bli av med problemet? Går väl inte att ta bort clipset då det verkar vara nitat? Är enda sättet att pilla in med smärgelduk och försöka slipa? Känns som ett evighetsjobb nämligen Hoppas någon kan hjälpa!

Ojdå. det där lät besvärligt. Skulle det inte gå att linda några varv med sytråd runt linclippet så att inte linan når graderna.
    www.brofiske.net

Kommentera

Dra fast linan i linvarven på spolen. (I framkant är ett hett tips..

Kommentera

Ursprungligen postat av Plizken Visa inlägg
        Ojdå. det där lät besvärligt. Skulle det inte gå att linda några varv med sytråd runt linclippet så att inte linan når graderna.
        Smart! Kan kanske funka, märkte nu att clipset kanske inte är nitat. Ska försöka bända och bryta lite imorgon

Ursprungligen postat av prylis Visa inlägg
        Dra fast linan i linvarven på spolen. (I framkant är ett hett tips..
        Nu kanske jag inte är helt med på vad du menar men funkar det verkligen tillräckligt bra för att stå emot kraften av ett sänke vid kast? Du kanske menade endast för "transport"?

Tack för svaren!

Kommentera

Testa med att ta en liten bit papper, vik den runt linan och sedan in i clipset.

Kommentera

...funderar på om inte en bit tunn mjuk ihålig siliconslang (som man använder till pole flöten) skulle kunna vara användbart. De går att trä på linan och de bör gå att pressa in i "klippet". De moderna finns från 0,2mm och man klipper av önskad längd själv.

Det kan vara lite jobbigt att trä på och få på plats. Men om man får till en skåra längs med "slangen" med hjälp av sysax, mattskärare, rakblad eller dylikt, så kan man bara trä den på plats...

Bara teorier.....hoppas att du får till något.
            Mete framför allt!
            www.Metetorget.com

Kommentera

Ursprungligen postat av benste Visa inlägg
              ...funderar på om inte en bit tunn mjuk ihålig siliconslang (som man använder till pole flöten) skulle kunna vara användbart. De går att trä på linan och de bör gå att pressa in i "klippet". De moderna finns från 0,2mm och man klipper av önskad längd själv.

Det kan vara lite jobbigt att trä på och få på plats. Men om man får till en skåra längs med "slangen" med hjälp av sysax, mattskärare, rakblad eller dylikt, så kan man bara trä den på plats...

Bara teorier.....hoppas att du får till något.
              Skulle ju kunna funka. Ska testa med lite tubing, vet inte om den är tunn nog bara. Skulle helst vilja ha något permanent så att man slipper att "hänga på" saker på linan varje gång man ska clipsa den men det kanske inte går...

Tack för hjälpen!

Kommentera

Testade Plizkens förslag och lindade baitfloss runt clipset. Verkar funka ganska bra faktiskt, clipset blir inte så tajt men annars funkar det bra. Får se hur länge det håller bara. Kanske kan smeta på lite superlim också för att få det att hålla bättre...

Kommentera

Ursprungligen postat av VectoR Visa inlägg
                  Skulle ju kunna funka. Ska testa med lite tubing, vet inte om den är tunn nog bara. Skulle helst vilja ha något permanent så att man slipper att "hänga på" saker på linan varje gång man ska clipsa den men det kanske inte går...

Tack för hjälpen!
                  Jo, det är sant. En tröst är att man kan låta klippningar vara kvar mellan turerna. Naturligvis kanske man inte vill kasta lika långt nästa gång man fiskar men det är lättare pillra av och på siliconet om man har en bit som redan sitter på. Man vet vart det är så att säga. Om du PM:a mig så kan jag se om jag hittar några olika tunna siliconbitar i min box så kan du testa. Kan posta en bit till dig. Frimärket bjuder jag på.
                  Mete framför allt!
                  www.Metetorget.com

Kommentera

Ursprungligen postat av benste Visa inlägg
                    Jo, det är sant. En tröst är att man kan låta klippningar vara kvar mellan turerna. Naturligvis kanske man inte vill kasta lika långt nästa gång man fiskar men det är lättare pillra av och på siliconet om man har en bit som redan sitter på. Man vet vart det är så att säga. Om du PM:a mig så kan jag se om jag hittar några olika tunna siliconbitar i min box så kan du testa. Kan posta en bit till dig. Frimärket bjuder jag på.
                    Tack så mycket för erbjudandet! Hittade dock krympslang som fungerar!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Metamera, 2025-03-11, 21:46
                    12 svar
                    621 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg jimmy85
                    av jimmy85

Startad av efc__, 2025-06-04, 14:25
                    9 svar
                    471 visningar