Misstänkte du skulle ha det till borre hehe....
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Korda Arma-Kord
Collapse
X
-
Det är väl egentligen det bästa för piksen, att man sliter av linan i mothugget, så slipper dom bli drillade 25minuter på abborreprylar?Ursprungligen postat av Muskytracker Visa inläggVarför inte fokusera på en art ställer sig säkert några frågande till... de som vet var jag fiskar och hur man skall fiska där (efter borre med gäddor som bonus eller hatobjekt) förstår vad jag menar!
Men snart måste det komma ut ett tafsmtrl som både är extremt mjukt, följsamt, hållbart, knytbart och fungera även i tunnare dimensioner för gäddfiske!!!
Har gjort det ngn gång i varmt sommarvatten när jag känt att den suttit bra krokad. Tycker annars det är förvånansvärt lätt att kroka gäddorna i "läppen". Men kanske har förbrukat all min tur på dom få stora firrar jag fått som bonus.Senast ändrad av Flodebanan; 2008-06-27, 18:11.sigpic
Kommentera
-
Tror inget flætlinematerial håller? Quicksilver gør det inte, inte heller Pro leader i tunna diametrar. Bæst ær 49trådigt stål material.
Har funderat på cirkelkrok? Ger næstan 100% læppkrokningar, då har man goda chanser att drilla in en gædda æven utan tafs? Också bra om fisken skall återutsættas, inga djupa krokningar, som tar tid att lossa, skadar fisken..Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.
Kommentera
-
Vid borrefiske sitter 80% av krokarna i läppen på gäddorna (pga den lilla krokstorleken och de snabba krokningarna), vilket gör det allt som oftast möjligt att landa fisken, men den tunna fluocarbon-linan nöts också många ggr av till slut. Vill helst slippa det utan att köra med för grova wires. När kommer det ut något mtrl som är lika tunt, lätt, och flexibelt som flätlina, men ändå håller för gäddtänder???
Kommentera
-
Hm... många ggr sväljer borren snabbt, alldeles för snabbt. Kanske kan en cirkelkrok hjälpa något för att slippa krokningar i svaljet. Ingen av eliten i .... kör med detta än så länge vad jag vet. Någon idiot fick för sig att det var bra till gäddflugfiske, skrattade själv med tanke på "att hur skall man undvika" att inte kroka direkt??? Polaren, HG i gamla Team Muskytracker provade och jag stod vid sidan om, snacka om att jag fick gapskratta när han bommade gädda efter gädda efter gädda. Slutligen gav han upp, fan helt omöjligt att inte kroka när fisken hugger muttrade han!
/MT
Kommentera
-
Før att vara sækert, tror jag inte ngt annat æn stål fungerar? Och det finns redan.
Før att ha ngn som funkar bættre æn tunn FC, kan væl Quicksilver, Pro leader, lite grøvre FC en bit etc vara ett alternativ? Men man tappar gæddor på de materialen också.
Behøvs FC till Abborrarna i humusfærgat vatten? Vad ær skillnaden mot brun nylon? Jag har inga problem att se FC under vattnet, borde inte fisken heller ha det?
De fiskar jag fiskar efter nu runt riggar utanfør texas har inga problem att se FC!! Extremt svårt att få dom att ta ett bete med krok i dagsljus. Hugger på pommes, korvar, bananbitar.. ALLT så længe det inte går en lina ifrån betet..
Kombifiske: 0,15mm flætlina på rullen. 0,30mm nylon ut till betet, sista 20cm nærmast kroken något som står emot gæddtænderna lite bættre?Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.
Kommentera
-
Ær något religøst vackert øver cirkelkrok. Fisken krokas perfekt, om man bara klarar av att inte gøra någonting..
Håll spøt i vinkel så att det inte går att kroka, eller fiska med medvetet mycket slack i linan.
Tror att det ær framtidens sportfiske, før att inte skada fisken och hålla hanteringstiden kort.
Læser lite big game tidningar, många trollar marlin med kona heads riggade med cirkelkrok, och har bættre statestik på landade æn med J-hooks! Nya regler innom big game tævlingar kommer førbjuda allt annat æn cirkelkrok. Tacklad betesfisk som fisken vill svælja, funkar cirkelkrok fint. Kommer prova att tackla løjor med cirkelkrok i høst infør vænerfisket. Får man till det rætt kommer det bara vara førdelar jæmn emot två trekrokar..
Lakmete, ålmete etc borde vara sjælvklart att bedriva med cirkelkrok.
Men som MT skrev, det krævs att någon ær først och visar hur det skall gå till..Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.
Kommentera
-
David, du vet lika bra som jag att det är mer personlig "noja" än något annat att man vill köra så diskret som möjligt. Polarna "eliten" påstår att det är förbjudet att köra flätlina som huvudlina, trots extremt mjuka spön. Jag föredrar flätlina som huvudlina även om den inte satt på vid drömfisken och inte heller vanligtvis numera vid borrefiske. Det är vansinnigt att köra tafsar tjockare än 0,22 mm nylon eller fluo. Var i berömda Alster för att meta borre för ett tag sedan och det gick bara på gädda, efter gädda som bet av linan. Jag bestämde mig för att knyta på det mtrl som jag kör vid flugfiske som tafs. Sameos Fortress 25kg, och vad händer... ett helt lass med borrar börjar hugga, flera över kilot och inte en gädda mer på hela kvällen! Personligen tycker jag 0,50 i diameter är för grovt vid borremete, men vad tycker fisken?
En kul iaktagelse var senast i en av de mer berömda gössjöarna i Skåne för några veckor sedan, då jag personligen bommade ett as på nedanstående tackel! Wobblern var tacklad med en fetegrov jerktafs av fluocarbon och jag frågade "göskungen" himself, varför i helvete kör du med sådan grov tafs. Själv knyter jag endast på den mjuka Fortress till betena. Han skrattar och säger... du får se... Tacklet med den grova tafsen gav absolut mest fisk på hela dagen!Senast ändrad av Muskytracker; 2008-06-28, 19:05.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Tofft Hilding, 2026-04-08, 10:28
|
3 svar
195 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg