Korda Arma-Kord - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korda Arma-Kord

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Givetvis skall man alltid tackla så lätt som möjligt, men om det inte går... bör man kanske inte blyga för lite grövre tackel, åtminstone inte vid borrefiske! Ett sjukt hett tips är, sätt 4 mm röd lysslang från Darts över krokhuvudet. Ni som fiskar mycket borre, kommer märka att det är ett mirakel tro mig. Och tack till den som gav mig tipset!

Kommentera

Handlar væl om personligt tycke och smak? Men jag anvænder flætlina till i stort sett allt mitt fiske (undantaget en del trolling). Ær før mig obegripligt hur någon kan ha problem att drilla en romstinn vårgædda/vårabborre på långt mjukt spø och flætlina?
      Hår du några problem att drilla gædda på jerkbaitgrejorna? Ca 100ggr støtigare æn feederspøt?
      Gamla hundar, som inte vill læra sig att sitta..
      Man skall behålla ett fritt sinne, och fiska efter huvud, då blir det bæst och roligast!
      Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Håller med dig David om flätlinan...

Som gammal inbiten gäddflugfiskare vet jag inte om cirkelkroken är rätt metod även om man vet hur man gör. Många ggr sliter gäddan fluglinan ur ganska hårt hållna fingrar vilket torde innebära bommad fisk med cirkelkrok. Och hur kul är det vid gäddflugfiske att låta fisken simma iväg lite innan krokning. Hugget och den direkta krokningen är 90% av tjusningen vid gäddflugfiske, ja du vet... du har själv provat på! Och bara man kör med lite större krok sitter oftast kroken långt fram i käften, märkligt precis tvärt emot i jämförelse med mete. Nej, inget konstigt egentligen, den lätta flugan sugs ner djupt med liten och lätt krok mot stor.

MVH

Kommentera

Men visst David... det var ju inte flugfiske vi talade om i tråden! Vid mete borde man nog prova cirkelkrok lite oftare!

Kommentera

Visst ær hugget hela grejen nær man fiskar konstbete och håller i spøt, går man miste om det kan man lika gærna køra naturligt bete/mete som i de flesta fall ær effektivare..

Skall exrimentera med cirkelkrok framøver vid fisken dær man inte håller i spøt och kør naturligt bete.
            Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Hm... köpte själv på mig en gäng cirkelkrok år 2003 tror jag det var efter att kroken haussades inom gäddflugfisket i media (av Leverantörer). Flera av dessa krokar torde kunna passa efter antingen gädda eller borre vid mete. Skall nog själv leta fram dessa krokar för att prova!

Trevlig kväll och alltid intressant att lyssna på dina erfarenheter och upptäckter!

Kommentera

Låter intressant! Skriv gærna några rader om iaktagelser och erfarenheter. Hær, eller som PM.

Vid torskmete med sej i norge, missar man istort sett inte en enda torsk, om man bara ger den lite tid och inte børjar pressa førræn den børjar slå på huvudet..

Har fiskat blandad småfisk av før mig okænda arter hær ombord. Frilina med køttbit, lagom mkt slack. Man tappar næstan spøt nær dom sticker ivæg (lætt spø) Alla har varit perfekt krokade i mungipan.

Halleluja!

Kommentera

Testa Climax hard nylon....
                  "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Nej, tror inte det... finns den i tunnare dimensioner?

Kommentera

Hard mono hette den visst. Kanske inte jättetunt, men det brukar vara mycket bättre med en lite grövre nylon än en tunnare spunnen till abborre. De går mer på syn än på känsla... T.ex. har jag haft helt sjukt dåliga fisken med Kryston Quicksilver (som för övrigt inte är speciellt gäddsäkert). Och det räcker ju att ha en kort bit gäddsäkert material för att rädda de flesta.
                      "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Metamera, 2025-03-11, 21:46
                      12 svar
                      619 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg jimmy85
                      av jimmy85

Startad av efc__, 2025-06-04, 14:25
                      9 svar
                      469 visningar