hur håller ni spöt vid feederfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

hur håller ni spöt vid feederfiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• hur håller ni spöt vid feederfiske?

jag får inte till det här med bottenmetet.... Har varit ute en del och fiskat feeder. har gått rätt bra med en hel del fisk men jag får inte till det med spövinkeln.

Jag har fått uppfattningen att spöt ska vara längs vattnet med toppen sänkt och inte rakt ut mot vattnet med toppen höjd?

har fiskat båda delarna och jag tycker det går mycket bättre fiska "rakt ut" Är det riktigt blåsigt är det kanske en annan femma. Men såna dagar stannar jag ändå hemma.

man ser ju lite båda delarna när man kollar runt.

men kollar man på filmen med Mark Pollard så gör han ju precis tvärtom. http://www.youtube.com/watch?v=_wkw6kHUHOQ

hur gör ni

Beroende på stället jag fiskar på varierar jag mellan att ha spöet riktat horisontellt med vattnet eller nästan helt vertikalt uppåt. Höga bryggor/banker: spöt uppåt. Lägre spots t.ex gräs, grus m.m: horisontellt. Men det är såklart vad man själv tycker funkar bäst.

Kommentera

Jag gör det som funkar bäst på platsen. Är det mycket vegetation så går det oftast inte att fiska med spöet parallellt med vattnet. Annars anpassar man efter behov, som sagt vind och ström påverkar. Har du spöet lågt och parallellt med vattnet är det inte kul ifall det är strömt, då vill man få upp linan ovan vattnet. Blåser det så är det bättre att sänka spöet rejält.

Det finns mao inget rätt eller fel, aom alltid inom fiske.
      www.hellfish.se

Kommentera

Om det strömmar mycket är det en fördel att få upp så mycket lina som möjligt ur vattnet. Uan att ha sett den misstänker jag att Pollard fiskar i ett strömmande vatten i din filmsnutt. Det är ifos en avvägningsfråga. Man kan använda lättare feeders om man håller upp spöt. Blåser det mycket kan det iofs vara svårt att fiska med spöt uppåt.

Fiskar du i ett stilla vatten föredrar de flesta att sänka så mycket lina (hålla toppen nära vattenytan) som möjligt och hålla spöt i 45-90 graders vinkel.

Sedan kan man fundera på om man alltid skall sitta med ryggen mot vinden eller alltid sitta med spöt nedströms etc. Många duktiga metare gör lite olika.

I vilken typ av vatten fiskar du?
        Senast ändrad av benste; 2010-09-07, 15:54.
        Mete framför allt!
        www.Metetorget.com

Kommentera

okej... Nu har det klarnat litegrann.

nu på hösten blir det mest insjöfiske då de flesta älvar här omkring är fredade från 1 sept

en till fråga ang feederfiske i strömmande vatten. Ska man använda en tung feeder som ligger still el använder man en lättare som driftar med strömmen el kan man köra både och?
          Senast ändrad av jojon80; 2010-09-11, 18:38.

Kommentera

Man kan använda en så lätt feeder som förhållandena tillåter. Den ska kunna ligga stilla och inte dras med av strömmen. Dras den med så får man dålig nappindikation och mäskar också lite varstans - vilket är relativt poänglöst.
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Okej. Ja när jag tänker efter vad sir fiska mycket säger är det ju rätt logiskt. =)

en till fråga när man ändå har meteliten på tråden:

var ska man hitta en lina som sjunker bra? Fiskar med stroft nu. stark och tål mycke stryk, antar att det är en skada sedan laxfisketiden. Jag kan inte påstå att den vill dra ner bra, varken när man dragit ut en waggler el feeder. Har ifs inte provat diskmedelstricket.

Är det stor skillnad på linor? Vilken rekommenderas isf? Helst på bulk 0,20 ca.

Kommentera

Jupps. Det är stor skillnad. Nylonlinor: Filstar Lazer Match använder jag själv. 300m spolar. Colmic har en bra grön lina som jag glömt namnet på. Maxima är en klassiker. Har även testat Trabucco Aqualine (ok och billig) Drennan och Daiwa's feederlina (bra men dyr). Det finns många andra men jag har inte testat dem... det finns kanske någon annan på forumet som har erfarenheter av andra märken.

Jag kör ifos mest med braid nu för tiden när jag feederfiskar. Filstar Power X just nu.
                Mete framför allt!
                www.Metetorget.com

Kommentera

Kör du med flätad lina (så kallad braid) Så ta med tvål/såp vatten ut tiill fisket och häll på spolen/linan! Då sjunker den fortare! Kör du i strömmande vatten får du hälla/spraya på efter hand. Angående feedern så kan du även platta till den så den inte blir rund eller helt jämna sidor! Helst lite regtangulär (stavning) då rullar den inte med i strömmen lika fort! Annars är det bara att gå upp i tyngd! Många gånger funkar det att du kastar/skjuter med slangbella istället och kör med vanligt bly då fisken kan skygga för den stora feedern.. Ett stort tips på alla vitfiskar är att riktigt sakta dra betet bå botten någon gång ibland! Framför allt när du kör med bly..

Kommentera

Rund lina rullar i strömmen? Du skoja med mig aprilo va?
                    Mete framför allt!
                    www.Metetorget.com

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Metamera, 2025-03-11, 21:46
                    12 svar
                    640 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg jimmy85
                    av jimmy85

Startad av efc__, 2025-06-04, 14:25
                    9 svar
                    496 visningar