Gäddmete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddmete

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Mugge Visa inlägg
    Fiskar man från båt tycker jag inte ett långt spö har någon egentlig fördel då man sällan behöver kasta så långt. Från båt tycker jag nästan en kort spö kan vara en fördel.
    Vid fiske från land är det en annan femma. Då är det definitivt trevligare med ett långt spö, då det är lättare att "styra" fisken under drillningen. Man kastar groteskt långt och sedan tycker jag att det blir mindre skador (läs: faller inte av / isär) på betesfisken då man kastar med ett längre spö. Sen är det grymt skönt att drilla på karp/gäddspön ;-)
    Vad beror känslan på? Enbart längden?

Kommentera

Ursprungligen postat av Rulken Visa inlägg
      Vad beror känslan på? Enbart längden?
      Längden säkert involverad, men det beror säkert på hur spöet är konstruerat också. Det blir ju lite mer "gung" i ett långt spö jämfört med ett kort. Jag tycker det är en trevlig känsla då fisken får jobba mot spöet och inte enbart rullens broms. Det blir lite som att drilla på 2-hands flugspö
      ... everything else is baitfish.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mugge Visa inlägg
        Längden säkert involverad, men det beror säkert på hur spöet är konstruerat också. Det blir ju lite mer "gung" i ett långt spö jämfört med ett kort. Jag tycker det är en trevlig känsla då fisken får jobba mot spöet och inte enbart rullens broms. Det blir lite som att drilla på 2-hands flugspö
        Vad ska man kolla på när man väljer spö om man tänkt sig 8-9fot? Till abbormetet använder jag ett Ron Thompson 10-30gr som är alldeles för styvt då en 0,5kg inte ens märks med det spöet.
        Är då inte ett 60-80gr spö på tok för grovt?

Kommentera

Jag la vantarna på olssons tre sista karppaket. Har funkat hittills lyckades till och med kroka en 8kg som första fisk!
          tack för tips!
          Go big or go home.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Metamera, 2025-03-11, 21:46
          12 svar
          621 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg jimmy85
          av jimmy85

Startad av efc__, 2025-06-04, 14:25
          9 svar
          471 visningar