CWC strike wire leader kvalité eller handhavande fel?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

CWC strike wire leader kvalité eller handhavande fel??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• CWC strike wire leader kvalité eller handhavande fel??

Har tidigare bara använt mig av proleader. Men den var slut i affären så jag köpte istället strike wire leader. Var ute på fiske i helgen och första gäddan ( en 5:a) skalade av metallmaterialet så att kärnan av dyneema exponerades.

Är detta vanligt? Hur klarar dyneema kontakt med gäddtänder?

dyneema klarar inte kontakt med gäddtänder bra alls! eftersom det är en flätad fiber så kan sylvassa gäddtänder väldigt lätt skära av ett fiber i taget.
    Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

Kommentera

Skumt! Antar att du ismetar, eller har du öppet vatten? Jag har gjort som dig, gått från proleader till Strike Wire. Vi har ALDRIG råkat ut för att en gädda lyckats skala sönder ytterhöljet! 2 gånger har ytterhöljet pajjat, och båda gångerna av vår peang när vi skulle lossa besvärliga krokningar. Du måste ha haft ett ruskigt oflyt. Jag har nog allt plockat ett hundratal gäddor varje vinter senaste 4 åren jag kört med denna. Då har vi tagit gäddor mellan 1 och 12,6 kg! Du behöver nog inte oroa dig för Strike Wire. Det är det bästa mjuka tafs materialet jag hittat hittills!
      Den som har flest prylar när han dör vinner!

Kommentera

Körde på öppet vatten och tafsmaterialet var helt nytt, så de måste helt enkelt bero på otur. Ska väl erkänna att jag blev skeptisk, så när detta hände bytte jag till en proleader tafs direkt. Får ge Strike wire några mer chanser att visa sin duglighet.

Kommentera

Som MeanMachine skrev så låter de väldigt skumt... Maximal otur?? Kör själv enbart med den både till Jerk, Spinnfiske och Ismete.. Har aldrig haft problem... Har använt mig utav både den tjockaste (20kg) och tunnaste (6kg) å både Steal och titanium leader... Har verkligen funkat kanon för mig... Kanske ett måndagsex. fårn fabriken?? Hoppas de ordnar upp sig! Skittfiske!
          /Team Perax, Jon Persson
          http://teamperax.blogspot.com/

Kommentera

Jag kör strike wire till allt mitt gäddmete och trollingfiske. Ismete, flötestrolling, flötmete, bottenmete och trolling med wobblers. Aldrig haft några problem!
            Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Tänkte passa på och fråga, märks det någon skillnad på Strike wire leader och Strike wire leader titanium?

Är titanium starkare men fortfarande lika lätt knytbar?

Är det olika tjocklek på dom om man tar samma brottstyrka?

Rent allmänt för båda; är det värt att gå ner i brottstyrka för att få en smidigare tafs?
              Använder mest till fireball, jiggfiske och till jiggens stingerkrok.

Kommentera

Har kört med strike wire i ett år nu och visst var jag skeptiskt till en början, men de verkar varit maximal otur, allt har fungerat perfekt sedan dess.

Kommentera

Ursprungligen postat av Stefannilsson73 Visa inlägg
                  Har tidigare bara använt mig av proleader. Men den var slut i affären så jag köpte istället strike wire leader. Var ute på fiske i helgen och första gäddan ( en 5:a) skalade av metallmaterialet så att kärnan av dyneema exponerades.

Är detta vanligt? Hur klarar dyneema kontakt med gäddtänder?
                  Hej Stefan Nilsson;

Fiskelinor av dyneema- och spectrafibrer fungerar lika bra mot en storgäddas tänder som en kanin i käften på en tiger. Därför tillverkar jag sedan Gustav Wasas tid mina egna Gäddtafsar själv:

Tillverka dina egna Gäddtafsar.

Ofta blir Gäddtafsarna av stålwire skrynkliga eller skadade efter ett mindre antal fångade Gäddor. Sedan många år tillbaka tillverkar jag alltid mina egna Gäddtafsar. Som material har jag oftast köpt Berkleys plastöverdragna wire och hylsor i klasserna 20, 30, 60 och 80 LBS. Jag använder både svart och ofärgad, blank wire. Som hakar och lekande föredrar jag idag den fjäderstarka Patriot "CrossLock" 8530-2 till 20 och 30 LBS tafsar samt ännu kraftigare 85 LBS "DuaLock" FDSO5 hakar till 60 och 80 LBS wire. Mina Gäddtafsar är 20 - 35 cm långa. De är alltid minst 5 cm längre än betet jag fiskar med. När jag tillverkar en Gäddtafs trär jag wiren först genom hylsan, sedan genom lekandets ögla och sedan genom hylsan två gånger. Detta innebär att jag trär wiren tre gånger genom hylsan. Det blir då en liten låsögla på insidan av hylsan som hindrar wiren att glida ur hylsan. Slutligen klämmer jag mycket försiktigt ihop hylsan i vardera ändan på tafsen med min wiretång. Klämmer jag för hårt då skadar jag wiren.

Go for the Monster Pikes!

Old Firehand
                  www.trumman.com - http://www.trumman.com/ck/cisco_kid.htm

Kommentera

Ursprungligen postat av Denzar Visa inlägg
                    Tänkte passa på och fråga, märks det någon skillnad på Strike wire leader och Strike wire leader titanium?

Är titanium starkare men fortfarande lika lätt knytbar?

Är det olika tjocklek på dom om man tar samma brottstyrka?

Rent allmänt för båda; är det värt att gå ner i brottstyrka för att få en smidigare tafs?
                    Använder mest till fireball, jiggfiske och till jiggens stingerkrok.
                    Skulle gärna ha svar på mina frågor

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Metamera, 2025-03-11, 21:46
                    12 svar
                    592 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg jimmy85
                    av jimmy85

Startad av efc__, 2025-06-04, 14:25
                    9 svar
                    462 visningar