Vad kommer att hända? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad kommer att hända?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad kommer att hända?

Jag läste för ett tag sen på biblioteket en ganska så bra artikell om jerkfiske som en del ansåg inte vara lika bra idag som det var för en 5 år sen då dom mer eller mindre menade att vissa vatten blir sönderjerkade eller hur man ska säga. Vad dom försökte ( kommer f*n inte ihåg varken tidning eller artikell, men nån vet säkert vilken jag menar ) Säga var att om 1000 tals personer dängt skitmört i ett vatten så lär sig fisken efter ett tag att det inte är deras naturliga föda osv, och då undviker betet.

En annan gäddprofil snackade också om i början när dom började att fiska pig så var det mer eller mindre bara att kasta i betet så högg det. Och läser man här på Fiskesnack så är Svatrtzonker och andra tailbeten just nu det hetaste man kan fiska med, och bildbanken här är är ju ett bra bevis på att dom funkar. Men om två år när alla vatten är sönderfiskade blir det samma sak med det betet då?

Och nu till sommaren så tror jag att väldigt många kommer att fiska med spinnerbaits, och spinnare är ju inget nytt bara det att dom är stora och har två blad. Så när man har fiskat sönder kända vatten, vad kan komma då?

Låt oss ponera ut att fisken blir så van vid jerkbaits, spinnerbaits, tailbaits, att dom undviker dom, vad tror ni då kommer att komma? Blir det back to 80s med stora skeddrag eller?

Om det nu är så att det stämmer så lär det ju gå i vågor som mycket annat. Dvs fisken blir less på skitmört, hugger på tails. När de blir less på tails tycker de att skitmört är amazing igen osvosv. Lär ju kanske in fler faktorer och betestyper men du förstår säkert min tanke (:

Vh/Isak

Kommentera

Kan ju påminna om att Värtan Cup 2011 vanns med ett hemmagjort skeddrag medans antagligen 90% av alla andra dängde alien eels, jerks och gummi.

Kommentera

Bara nyfiken på vad som kan bli nästa grej som funkar. Trender. Fiske är ju precis som allt annat. Trender kommer och går, skillnaden med fiske kontra mode som exempel är ju att saker måset funka. Och om det nu är sant att fisken lär sig efter ett tag vad som är dess naturliga föda och om nåt år undviker beten som dom flesta av oss fiskar med, vad ska vi göra då?

Meta Gädda med mask?

Kommentera

Mina 5 cent om detta handlar om att det bara handlar om modets nycker. Klart att det kommer backlashes mot grejer som blivit så extremt hajpade och dominerande i butiker och vatten som exv jerkfiske.

Att säga att Piggen fiskade bättre för några år sen måste vara en skröna och endast handla om confirmation bias, alltså att man väljer ut den information som bäst passar ens syfte. Men visst, det är svårt att motbevisa en enskild persons åsikt. Dessutom verkar folk ha det svårare att fiska med de nya piggarna ;-)

Argumentet att fisken lärt sig att jerkbait inte ingår i dess riktiga kosthållning emotsägs enklast av faktumet att bestarna inte förstått att de ska lägga av med att bita på spinnare vilka fiskare kastat omkring sig sedan förra seklets början. Spinnare har dessutom få likheter med något som ingår i deras diet till att börja med.

Jag tror snarare att det är fiskarna själva som börjat förstå att deras fiskeäventyr alltsedan de börjat med jerkbait inte närmelsevis liknar Gäddfeber och att de märker att sportfisket alltmer blir innovations och marknadsföringsinriktat (alltså, det är fler nya heta grejer man bara måste ha för att få fisk) på senare år och att detta i sig gett en större uppgivenhet.

Om jag tittar i spåkulan så ser jag en återgång till klassikerna och satsningar på säkra kort i framtiden, jag tror också på en utmattning av marknaden och att en fisketidning försvinner.
          Är det blåål eller vralåk?

Kommentera

Tror att inget "dör" ut, utan det ligger å väntar på nästa våg.

Skeddrag var ju väldigt prisade förut, och är även idag bland många, men det är nog skapligt många fler som hivar jerkbait nu för tiden.

Skeddrag är väl "ute" trend mässigt men det levererar bra fina fiskar.

Lika är det väl med det mesta, det kommer och går, men de flesta metoderna kommer att leverera fisk. Kanske lite mindre ett tag, men sen ökar det nog igen.

Tror som nämnts tidigare att sjöar/skärgården kan bli sönderfiskad, Ju högre fisketryck ju försiktigare blir väl fisken, och jerk kanske funkar bra i några år, sen tror jag fisken börjar undvika betet, såvida det inte dimper ner framför nosen på den.

Kommentera

Vi måste spela in andra faktorer än att bara utgå från att en instinkt (som tar flera tusen år att ändras) Har rubbats ur balans. Vi pratar om de kanske mest primitiva varelser. Att gäddorna hajjat poängen efter fem år är en oroande tanke. Snart kanske man ser stora gäddor i skogen som jagar kaniner och råttor!?
              sigpic

Kommentera

Alla som fiskar någerlunda mycket har märkt att fisket blivit sämre .Oftast så fiskar man på samma ställen . Jag har själv vart med om det , speciellt om man kör mycket med ett å samma beten .

Jag vann en fisketävling i våran fiskeklubb 2005 tror jag fick 15 gäddor på buster jerk kexchoklad . Nu kankse jag får 15 gäddor på en hel säsong med det betet i den sjön .

/Fredrik

Kommentera

Jag har fångat samma gädda tre olika år i rad. Och alla är tagna på jerkar. Skillnaden har varit färgen.

Visst har fisketrycket betydelse. Om 200 pers kastar på samma ställe blir fisken mer försiktig. Sen tar några fiskare upp sin fisk. Summan blir ett utarmat beståndet. Vilket i sin tur leder till sämre fiske.

Därför bör man vara lite försiktig med att berätta om alla guldkorn man har. Speciellt om du vill värna om bestånd.

Men lite sanning ligger det i artikeln.

Nästa Hit blir säker skeddrag som skapar vibrationer samt har någon form av lockbete på tailen eller kroken.detta är något jag har börjat fiska med och har gett resultat.
                  Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Fisken kan lära sig av vissa händelser. Det går ganska snabbt att lära akvariefisk att en viss serie ljud och rörelser utanför akvariet innebär att det serveras mat om några sekunder.

Jag vet inget som fullt ut skulle motsäga att gäddor på ofta besökta fiskeplatser kan reagera på samma sätt av att först höra båten komma, stanna, ankra upp, slammer i båten och så PLOPP där kommer den där skitmörten som beter sig så löjligt farande. Den där har jag bitit i förr!

Det finns ett mönster i signalerna och detta mönster triggar beteendet hos fisken. I början utlöser mönstret huggreflexen men då hugget visar sig vara fel svar på stimulit "Jerkoff's Sloppy Latex”, kommer gäddan som varit med ett tag att tappa intresset för den plastbiten men fortfarande vara lika lättlurad på ett bete som beter sig på ett helt annat vis eller har en annorlunda doft exempelvis en helt vanlig abborre eller mört.

Sen är det så beträffande trender att den klocka som går efter aldrig visar rätt tid och den som går före inte heller har så mycket som en sekund rätt medan en klocka som inte går alls visar absolut rätt tid två gånger om dygnet.
                    Varför tror ni jag står kvar vid mina heavy metals?
                    Senast ändrad av BeBest; 2012-04-11, 13:06.
                    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                    3 svar
                    2 847 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Swangsta