Vad kommer att hända? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad kommer att hända?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Övertygad om att gäddan kan lära sig att inte ta vissa beten.
    I mitt "hemmavatten" lever en extremt stationär gädda som senast jag hade fisken i båten vägde lite drygt 5,5 kg. Den tycks ha sin ståndsplats på ganska precis samma ställe, i princip året om, utanför en vass och en udde på ca. 4-4,5meters djup.
    Har haft fisken i båten 4-5 ggr. under ett par års tid.
    Plötsligt märkte jag dock att fisken konstant vägrade nypa mitt bete de gånger jag trollade förbi denna spot. Istället har jag vid flertal tillfällen kännt att fisken varit framme vid betet och knuffat på den, eller nypt den extremt försiktigt, liksom för att kontrollera betet och dess äkthet. Har efter detta även sett fisken på lodet ett antal gånger.
    Testade vid ett tillfälle att tackla om till mete med levande mört, och mycket riktigt, ingen tvekan längre. Hugget kom i princip per omgående, efter att ha ratat plasten frekvent.

Högst relevant är det att tro att gäddan faktiskt lär sig av sina misstag.
    Blir mer och mer inne på att börja fiska med gammla klassiska beten, som förhoppningsvis är nya uppenbarelser för gäddan. Klassiska skeddrag, gäddspinnare, och varför inte den kassiska Mörrumsspinnaren...
    Senast ändrad av world in my eyes; 2012-04-11, 22:52.

Kommentera

Lite smålustigt att läsa om hur stor tilltro många har till Gäddans intelligens

Jag är dock övertygad om att Gäddan är stendum, dummare än tåget. Förklaringen är mer den att vissa tider vill den bara inte offra energi på något som ser ut att leva allt för mycket. Vissa tider är den väldigt präglad på viss typ av föda. Vissa tider hugger den inte alls om inte retfaktorn blir tillräckligt stor. Och då spelar det ingen roll vad man har på om det inte stämmer med vad Gäddan triggas av.

Ibland kan det räcka att ändra fart eller invevningsvariation för att trigga hugg på en plastbit som ratats i 10 kast innan.

Det är vad jag tror, , , men så är man en väldigt medioker Gäddfiskare också

Däremot håller jag med O.F. om att gäddor som krokats en eller flera gånger lär på ett eller annat sätt, liksom alla djur gör. Men att kalla det intelligens ?
      Senast ändrad av Exxet; 2012-04-11, 21:42.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Det vore väldans intressant att fiska med någon väldigt duktig gäddfiskare. Dvs lära sig knepen hur man fångar fisk även de ruskigt sega dagarna. Själv tror jag skeddrag och spinnare i olika varianter kommer få ett rejält uppsving framöver. Även flugfisket lär få sig ett uppsving. Samt allt annat som är hypat för tillfället

Kul med variation iallafall!
        C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
        Svar på vanliga frågor hittar ni Här
        Fiskesnacks regler hittar ni Här
        Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Stora gäddspinnare tror jag kommer att dängas för fullt så fort det blir varmt. Spinnare är i grund och botten ( enligt mig ) ett sjukt bra bete på sommaren efter Gädda. Personligen lyckas jag alltid få nån Gädda med spinnare eller poppers sommartid.

Ja Bergman, vore enormt kul o få fiska med nån riktigt duktig gäddfiskare nångång.

Flugfiske efter Gädda tycker jag verkar vara extremt kul, men dyrt med utrustning osv. Kanske jag har fel? Var ett par decenium sen sist jag flugade, och det var öring långt upp i bergen i Norge.

Kommentera

För att ge diskussionen en liten twist.

Ni som påstår att gäddor som blivit utsatta för samma bete om och om igen lär sig ignorera dessa,
            det måste ju betyda att de gäddor som kommit i kontakt med gäddmetare slutar äta både mört, björkna, abborre mm?
            Dessa gäddor kan ju inte bli långlivade om den teorin skulle stämma...

Kommentera

Ursprungligen postat av WeZi Visa inlägg

Ni som påstår att gäddor som blivit utsatta för samma bete om och om igen lär sig ignorera dessa,
              det måste ju betyda att de gäddor som kommit i kontakt med gäddmetare slutar äta både mört, björkna, abborre mm?
              Hehe rolig tanke.
              Om nu fiskarna påverkas på något sätt så tror jag att det sker liknande som ett trauma för oss människor, vilket faktiskt bara är en överlevnadsinstinkt vi har.

Gäddan kommer för det första inte förstå någonting vad som händer men känner att det gör ont, det är konstigt och inte alls normalt. Det den sedan relaterar till det här kommer den nog isåfall att passa sig för, efter instinkt. Dock kan det vara platsen, tiden, betet, ljuset osvosv, olika för varje gång. Sen kan man ju fråga sig hur långt minne en gädda faktiskt har, hur länge sitter detta hypotetiska trauma i? Hur lång tid tar det innan det tonas av utav andra upplevelser? Det sägs ju att en guldfisk har tre sekunders minne.

Är dock helt övertygad om att inte gäddan gör någon större analys utan det sker isåfall automatiskt och är en överlevnadsinstinkt, precis som för oss människor om vi upplever något hemskt/dåligt/läskigt.

Sen får man ju inte glömma att gäddan har väldiga jaktinstinkter. Dessa eventuella trauman ska vara så pass färska och starka så att de överväger resten. Presenterar du ett bete som är perfekt för de rådande förhållandena och gör det på ett bra sätt tror jag inte det spelar någon roll hur "traumatiserad" fisken är. Jaktinstinkterna tar över. Jag tror också att om du slänger fram en fet mört, i rätt förhållanden är viktigt att poängtera, så kommer en hungrig gädda hugga 10 gånger av 10.

Vh/Isak

Kommentera

Ursprungligen postat av WeZi Visa inlägg

Och just därför är gäddmete ofta sista utvägen som ger större fisk i hårt belastade vatten, bättre imitation av mat än just mat lär vara svår att hitta...

Jag känner mig lite missförstådd här. Jag vill inte påstå att en gädda är intelektuell med allt det innebär av slutledningsförmåga. Men jag tror att likt en labbråtta som kan lära sig undvika ett beteende som ger elstötar kan en gädda lära sig undvika obehagliga byten. Detta är inte intelligens, det är överlevnad, och det tror jag gäddor är expert på. Att bita i ett jerkbait (eller annat bete) med obehagliga konsekvenser tillräckligt många gånger har samma effekt som elstötar för labbråttan.

Att käka mört är däremot rätt sällan obehagligt, dom flesta mörtarna gäddan käkar sitter det inte krokar i, så det finns ingen konsekvent negativ feedback av att käka mört stark nog att prägla gäddans beteende.
                Senast ändrad av anders@gäddfiske.se; 2012-04-12, 23:31. Anledning: Stavfelsnisse
                Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Träben Visa inlägg
                  Du menar möjligtvis inte ett vågformat skeddrag med en liten röd "plastfena" vid kroken? Jag tror det brukar kallas Atom och uppfanns för sisådär 60 år sedan ;-)
                  Inte direkt, jag tänkte på lite flashmaterial och zonker. Sen själva draget kan vara vågig på ena sidan eller lätt s-böjd och perforerad. Är lite sugen på att göra lite "nya" drag. Någon form av kombination av olika beten.

Håller på att mixtra lite med pimpelfisket och verkar hittat en rätt sjysst kombo.
                  Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Annorlunda färger kan ibland räcka för ett lyckat fiske.
                    Har själv haft ganska bra fiske på rosa/lila/guld =)
                    Ingen färg jag skulle köpa, men min sambo fick designa färgerna, och då blev den lite väl "Melodifestivalen" men den fiskar riktigt bra.

Sen kan man ju inte hålla på och fiska på samma vikar, samma sträckor, samma metod och med samma beten hela tiden. På det sättet hittar man aldrig ny fisk eller nya fångstgivande metoder och platser.
                    Senast ändrad av Totte; 2012-04-13, 07:50.

Kommentera

Intressant diskussion det här.

Jag är ingen storskalig gäddfiskare direkt, men jag har ett exempel gällande abborre från min "barndomssjö", en liten pöl mitt ute i de småländska granskogarna. Där finns det ett bete som alltid levererar abborre sommartid och alltid har gjort det så länge jag kan minnas. Det har även gett ett antal smågäddor genom åren. Draget jag talar om är en Kuusamo Kuf-spinnare, 5 gram, silverkropp och kopparsked. Ett väldigt traditionellt bete med andra ord.

Så frågan är då: är abborrar dummare än gäddor, eftersom de inte verkar ha lärt sig alls? Och varför skulle de i så fall vara det? Och hur pass "intelligent" är olika fiskarter i förhållande till varandra? Vem är vattenrikets einstein respektive jubelidiot?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                      3 svar
                      2 851 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Swangsta  
                      Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57