Öring/Rödings fiske i tjärnar?!? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Öring/Rödings fiske i tjärnar?!?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    BeBest till spinnfiske efter öring och röding brukar jag använda myran wipp 3g guld eller svart. Spinnare brukar ofta vara bäst när flugfiske är som bäst dvs. när fisken vakar lite tråkigt kanske torrfluga är ju så roligt. Annars pricka vaken som vid flugfiske ofta hinner man knappt få tag i veven innan öringen flyger till väders och spinnaren flyger tillbaks i ansiktet eller buskarna om man har tur. För många år sen brukade jag fiska med en liten rapala i inloppströmmarna till håarna eller höljorna om kvällarna gav ofta lite grövre öring. Rödingen är lite klurigare kan vaka överallt men ändå låta bli spinnaren särskillt när det mörknar även torrfluga låter dom ofta bli då även fast det har fungerat mitt på dagen kan vara väldigt frustrerande när det vakar överallt men det finns ett litet knep en liten nymf tex. haröra gärna snabbt hemtagen i Rödingstimment det bommar aldrig.

    Kommentera


    • #12
      Wipp är bra fast har mest dugt till abborre i mitt fall. Ett par sånna har jag fått och en gädda på den men det är inte därför jag kör tvärs över landet för att fiska.

      Numera vet jag var och hur jag ska fiska, har ett tiotal förstahandsalternativ att välja mellan och ytterligare några i reserv, för att få mina två portioner och när jag ledsnat på att avsluta och börja dagen med att käka fisk åker jag hem igen.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

      Kommentera


      • #13
        Jag brukar fiska i Jämtland, och bland annat i fjällen i Jämtland. Först skriver jag lite fakta om öringen och rödingen. Öringen är en väldigt rädd fisk därför ska man smyga till platsen.Öringen står oftast vid land i tjärnarna, medans rödingen håller till i mitten av tjärnen.Jag brukar oftast bara köra med tre spinnare, och det är mepps med röda prickar och skeden är koppar.Den används när det är lite murkare ute.Den andra spinnaren är också mepps fast silver med röda prickar används oftast vid soligt väder.Den tredje spinnaren är droppen silver med blåa prickar används när det är strålande sol.Droppen finns i färgerna jag nämt på mepps, det spelar ingen roll om det är mepps eller droppen.Jag brukar kasta ut spinnaren och räkna till tre och sedan veva in.Man kan också höja sänka och dra åt sidorna med spöt.Kasta gärna i solfjäder.
        Det sista en fiskare gör e och ge upp hoppet.

        Kommentera


        • #14
          Ett drag jag haft väldigt mycket bra fiske på tidigare innan allt började sluta fungera för mig är en spinnare som heter Kung, finns en Queen också. Kungen finns i Silver eller brons (som jag sett iaf) och är böjd med skarpa kanter i skeden och en orange prick i mitten. Har förövrigt funkat bra på abborre här hemma i fjollträsk också.

          Tack för alla bra tips osv, hoppas det löser sig nästa sommar!

          Tills dess

          Och självklart, lycka till alla ihärdiga H-Ö fiskare där ute. Sliter med er
          Tjenare bruden! Bjud på Gravlax!

          Kommentera


          • #15
            Fiskelycka

            Unaz det är nog inte vilket drag du använder som är avgörande för fiskelyckan utan mer fiskens huggvilja fjälltjärnar kan verka helt fisktomma för att efter ett par timmar koka av fisk. Försök skaffa upplysningar när fisken kan tänkas vara på hugget i dina tjärnar gäller det kalfjällstjärnar pröva gärna kvällar.
            Prylar är inte allt men det är lätt att tro det fiskens huggvilja kan man inte köpa väder och vind är viktigare än vilket fabrikat du har på dina spinnare. Lycka till eller skitfiske som man helst ska säga.

            Kommentera


            • #16
              tips

              Hallå.

              Jag har fiskat sedan 70talet i Vilhelmina fjällen.
              Blir oftast sjöar och tjärnar men även en del strömmande vatten.
              Gädda kan tömma en vatten på öring/röding, men det är flera faktorer som spelar in om detta ska ske.

              Jag fiskar oftast med spinnare och UL spö med 0.13lina.
              catch&eat har rätt i när han säger att det är mer viktigt huggtider, vattentemp osv.
              Se till att ha ett par djupgående spinnare och nåra som går grundare.
              Som djupgående brukar jag ha Panter 10g och 7g, svart kropp med silversked (var dessa som jag tog mina 5kilo´s rödingar på).
              Grundgående spinnare så kan du testa med Super Vibrax i lite olika storlekar, orange kropp och silver sked har fungerat bra för mig.
              -------------------------------------------------------------------------------------
              >>> http://fiske.makkes.se <<<

              Kommentera


              • #17
                Inhandla några små Rapala´s i skrikiga färger, av modellen 'CountDown'.
                Fungerar för Öring och Harr, så då borde dem fungera för Röding.

                Kommentera


                • #18
                  Ah, detta mina vänner är min hemmaplan!

                  I mitt hemmavatten (som rent geografiskt inte är en fjällsjö, men i allt övrigt) har vi alltid fiskat med små wobblers (typ Rapala Orginal/Countdown 7/9cm i färgerna TR,RT och S) och långdrag. Fiskesättet har så gott som uteslutande handlat om dragrodd. Med viss avundsjuka har jag dock betraktat alla flinka flugspösvingare som med lätthet kunnat matcha min rutin med överlägset fiskesätt, och då min egen karriär som flugfiskare just börjat med några tafatta försök var jag ifjol tvungen att kompensera. Jag inhandlade en UL-utrustning, vilket blev en fullträff. Kombinerat med tidigare erfarenheter av spinnfiske och betesval kunde jag lyfta upp mitt fiske till nya höjder och med förnyat mod besöka andra små tjärnar med liknande förutsättningar.

                  Nåväl åter till dina frågeställningar:

                  Mete skall vara bra har jag hört?
                  Jag har haft begränsat med framgång när jag metat. Traditionellt bottenmete är det som funkat bäst för mig och främst då efter röding. Jag har haft störst framgång på lite grundare vatten och mjuk botten med rikt insektsliv. Ett ganska stillsamt fiske framåt kvällen med lite lätt bris och gärna mulet väder. Vanlig mask och maggot är det enda som gett mig fisk, powerbait och räka har inte resulterat för mig men kan ändå vara värt att prova.

                  Jigg? Tar Rödingar / Öringar på jigg överhuvudtaget?
                  Ja, de tar på jigg. Öring har jag lyckats locka på olika sorter av jigg, bäst framgång har jag haft med smala grubs i mörka färgar, gärna med doft och smak. Absolut bäst har detta fungerat när jag kastat in jiggen i grundområden bevuxna med näckrosor och med dyig botten. Jag använder ett ganska tungt jigghuvud och låter tacklet studsa i botten så jiggen river upp små dymoln. Inte sällan kommer hugget precis efter studsen när jag höjer spötoppen och tar in lina, vilket tyvärr givit att fisken ofta krokat sig själv ganska illa (skador på ögon och andra felkrokningar). Följdaktligen brukar jag inte bedriva jiggfiske i någon större utsträckning, utan testar mest om jag vill variera mig. Röding har jag aldrig fått på jigg, men däremot hade jag stor framgång med Berkley Gulp! Earthworm (Bruna/Röda) tacklat i slutet på ett långdrag. Flera fina rödingar på sensommaren högg på detta, bland annat lyckades min lillebror lura ett par fina sent på säsongen.

                  Fluga, metod som alltid funkar
                  Japp, det är korrekt

                  Ska jag då sammanfatta mina virriga tankegångar så vill jag föreslå att du testar lätt spinn ifall flugfiske känns för svårt. Du behöver inte nödvändigtvis en UL-utrustning, men ett spö med låga kastvikter är att rekomendera. Mitt grundtips på beten är ett antal småwobblers 5-9cm i olika färger och i både flytande och sjunkande modeller. Jag tenderar att använda lite lugnare "naturliga" färger (ex. Rapala S,G,RT,TR,B) på våren/sommaren för att gå över till mera "aggressiva" fäger på hösten (ex. Rapala GFR, FT, HT, BSM). Komplettera med ett antal små spinnare (ex. Vibrax strl 2, Reflex 7-12g) i silver och kopparfärger och ett antal små skedrag/kustwobblers. Någon jigg kan som sagt vara bra att testa, gärna med doft och smak. De fyra beten som jag alltid har med mig till små ädelfisktjärnar är en silverfärgad Vibrax strl 2, Rapala Orginal 7cm färg TR, Rapala Jointed 9cm färg HT och en 7g ABU lill-öringen i färg Silver/Blue Flash.

                  Fisket ter sig olika beroende när på säsongen du gästar vattnet. I övre Västerbotten där jag brukar hålla till så är fisket oftast bäst veckorna kring midsommar och sent på hösten. På försommaren är vädret vackert och fisken vakar friskt men ratar definitivt inte ett litet bete som simmar förbi. Kasta gärna efter vakande fisk och gärna i utkanterna av näckrosbälten. På hösten får man gå desto djupare i vattnet och dessutom klä sig riktigt varmt. Fisken är dock rejält på hugget och fajterna brukar ta tid. Har du tillgång till båt så prova gärna långdrag och mer djupgående wobblers i storleken 9-11cm exemplevis Rapala Deep Tail Dancer och Countdown.

                  Lycka till!
                  Senast ändrad av Kalven76; 2005-03-22, 14:09.

                  Kommentera


                  • #19
                    Skakar liv i en tretton år gammal tråd. Jag blåser iväg i morgon till ett otroligt abborrfiske i nordvästra värmland och på söndag vidare upp till Ottadalen i Norge. Uppe på en av högfjällssjöarna som jag inte kommer att besöka så hade vi det mest fantastiska fisket jag varit med om för 30år sedan. Vi tog över 40öringar på några timmar, vi förde statistik på det.

                    Hugg varannat kast och fisk uppe var fjärde kast. Men det var enbart reflex spinnare 7gr med silversked som funkade så bra. Toni spinnare funkade kanske 10% av det, ingenting annat funkade alls. Det var ganska stenigt och vi var inte förbereda på det så när vi vart av med våra Reflex och Toni så hade vi inte ett hugg till på ett par timmar.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    17 svar
                    3 188 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg harlequine  
                    Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                    40 svar
                    3 239 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 668 svar
                    361 491 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HA-Lures  
                    Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                    52 svar
                    12 408 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo
                     
                    Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                    706 svar
                    59 540 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Arbetar...
                    X