Haspelfiske i åar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspelfiske i åar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av lintrassel Visa inlägg
    En flytande Salmo slider 7 bör du ha med dig också. RSH färg tycker jag är grym.
    Kul med å-fiske btw, det är ett fiske jag tycker skulle vara kul att prova. Någon som har ett tips för ett lämpligt vatten i Mölndal, Mölnlycke med omnejd?
    Tack för tipset
    Fiskar Abborre och Gädda

    Kommentera


    • #12
      Jag fiskar med ett 8 fots 10-30 gram spö och haspelrulle i åar.

      Något av det roligaste fisket jag sysslar med. Relativt kort och delbart spö är ju givet när man ska ta sig fram i skog och jävelskap, men fan vad gött det är när man kommer fram genom riset med myror, granbarr och annat innanför tröjan och vet att ingen har fiskat precis där man själv står just då på säkert tjugo år.

      Hård press på fisken är ofta ett måste så de inte snor in sig i nedfallna träd med mera. Ån jag fiskar mest i har de senaste åren pga översvämningar bitvis skapat fina djuphålor som en del större fisk går i, men det går att ta småabborrar och gäddor i de partierna där det bara är 20-30 cm djupt och ganska strömt. Ån är från 1.5m-3m bred där den flyter fram och 6-7 meter bred i de största djuphålorna. En sträcka som det med viss kamp går att fiska fyra kilometer på. Finns gädda, abborre, lake och mört

      Favoritdrag just där är röd vibraxspinnare, flytande wobbler eller flytande jerk med jerkbaitspöet är också ruskigt kul. Veva hem, frikoppla, låta draget sugas ut och röra sig bakåt i strömmen igen, jävlar vilka hugg man kan få då när en fet kräftgädda suger i sig betet och far upp över ytan.

      Just kräftgäddor är dom, någon har fått följa med hem och bli mat till mig, det krasade något jävulskt om buken på den innan jag öppnade den, den hade fem kräftor i magen, de andra som annars får simma tillbaka är också fullproppade.

      Nu svamlade jag ju iväg, du frågade främst om beten. Alla drag funkar i åar, finns det huggvillig fisk så hugger den i regel på det mesta. Lätta drag kan vara att föredra som du enkelt kan variera fiskedjupet med. Prova olika beten då och då på varje ny sträcka, stå inte och nöt, det kommer inte ge utdelning utan rör på dig redan efter högst 20 kast/byt drag om det är en smal å. Jag vet var fisken brukar stå här hemma och vet vad de gillar att äta och promenerar ofta vidare redan efter 5-10 kast om inget händer, på så sätt kan jag ta 7-8 gäddor och två tre abborrar på två timmar

      Vibrax är perfekt i storlek 3-5 beroende på strömmen i vattnet, den bärs upp lätt i vattnet och går att hålla näst intill stilla i stömmen medans den fortfarande spinner, men samtidigt ta hem den jäkligt fort utan att det går upp i ytan om man håller ner spöet en bit i vattnet

      Nu vill jag ut och fiska :/
      Senast ändrad av fiskarmedhatt; 2012-11-25, 02:52.

      Kommentera


      • #13
        Svammel och svammel, jag tyckte det va intressant för jag visste då inte att det fanns kräftgäddor

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av fiskarmedhatt Visa inlägg
          Jag fiskar med ett 8 fots 10-30 gram spö och haspelrulle i åar.

          .............

          Vibrax är perfekt i storlek 3-5 beroende på strömmen i vattnet, den bärs upp lätt i vattnet och går att hålla näst intill stilla i stömmen medans den fortfarande spinner, men samtidigt ta hem den jäkligt fort utan att det går upp i ytan om man håller ner spöet en bit i vattnet

          Nu vill jag ut och fiska :/
          Lät ju riktigt roligt! Till sommaren blir det nog en ny UL-utrustning och lite utforskande av alla småvatten man sett utan att bry sig om. Tack för ett inspirerande inlägg!

          Kommentera


          • #15
            Brukar använda 15cm curry tail-jiggar med en extra trekrok(fäst med en liten tafs från öglan på jigghuvudet) precis framför svansen på jiggen. Det har gett många fina strömgäddor, största på 7kg

            Click image for larger version

Name:	IMG_0559.jpg
Views:	1
Size:	402,8 KB
ID:	1765202


            Mvh

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
            17 svar
            3 219 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg harlequine  
            Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
            40 svar
            3 243 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg TomHiddleston  
            Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
            1 668 svar
            361 549 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg HA-Lures  
            Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
            55 svar
            12 680 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Sundström76  
            Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
            726 svar
            61 382 visningar
            4 gillar
            Senaste inlägg Bernie K  
            Arbetar...
            X