Mossgrön vs Gul - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mossgrön vs Gul

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mossgrön vs Gul

Jag var inne i fiskemagasinet häromdagen och tänkte spinna på lina på min multirulle. Handlaren hade bara den mossgröna färgen av Power Pro och jag frågade hur det kom sig. Han menade att gäddfiskare av rang hävdade att den mossgröna linan är det enda som gäller om inte gäddan skall se linan.

Men både handlaren och jag ansåg att den ljusa linan teoretiskt borde vara bättre då gäddan har ett nedifrån-upp perspektiv dvs. att den ser linan mot en ljus himmel. Då borde en mörk lina synas bättre än en ljus lina och det logiska valet borde då vara en ljus lina.

Fundera på det här gäddexperter. Nu skall jag ut och se om man kan väcka någon djupfryst skärgårdsgädda när isen precis gått upp.
    Bifogade filer
    Var e grynnan nu igen.....((Bonk))...där va den ja........

Borde inte gäddorna se tafsen också? Och att det är ett konstgjort bete?

Kommentera

Ursprungligen postat av Bubblefish
      Jag var inne i fiskemagasinet häromdagen och tänkte spinna på lina på min multirulle. Handlaren hade bara den mossgröna färgen av Power Pro och jag frågade hur det kom sig. Han menade att gäddfiskare av rang hävdade att den mossgröna linan är det enda som gäller om inte gäddan skall se linan.

Men både handlaren och jag ansåg att den ljusa linan teoretiskt borde vara bättre då gäddan har ett nedifrån-upp perspektiv dvs. att den ser linan mot en ljus himmel. Då borde en mörk lina synas bättre än en ljus lina och det logiska valet borde då vara en ljus lina.

Fundera på det här gäddexperter. Nu skall jag ut och se om man kan väcka någon djupfryst skärgårdsgädda när isen precis gått upp.
      Fast det är väl inte alltid gäddorna kmr underifrån. Isf skall du väl ändra fiskedjup(d.v.s djpetet där ditt bete befinner sig). För att fiska "framför" gäddorna Men du har rätt i färgernas olika synligthet enligt mig. DOck säger jag lite som Gunther, tror inte gäddan bryr sig jättemycket. Men gör den det så hjälper det nog inte vilken färg, båda syns ju. Blir till att börja skarva med FC lina, och då försvinner ju stumheten till viss del :S
      sigpic

Kommentera

Jahaja..
        Ett par stilla frågor?

Sedan när vet en gädda vad en lina är? Sedan när vet en fisk vad en krok är?

Det här med linfärger och saker som att "man måste dölja kroken med agnet" är ren trams.
        Har testat t.o.m grällorange lina vid spinnflugefiske i klart vatten utan sämre resultat. Tog t.o.m mitt modesta laxrekord på 13,4 med skriklina.

Tänk pa alla rekordfiskar som tagits geonom åren på svarta eller vita dacronlinor modell "rep" eller gamla tiders silkeslinor eller stenålderns linor av natursena. Funkade lika bra med det.

Färgen på linan har bara en funktion. Och det är att du som fiskare ska ha koll på den eller känna dig trygg och säker med en viss färg. Svårare än så är det inte.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
        1 689 svar
        369 084 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Westley Richard  
        Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30