Stora wobblers till abborre? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stora wobblers till abborre?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Stora wobblers till abborre?

Sommarens projekt är att jaga grov abborre. Jag antar att man med större beten attraherar de större och i viss mån sorterar bort de små borrarna, men vilken storlek är optimal om man siktar på kilofiskar och grövre? har egentligen inte tidigare fiskat riktat efter abborre med wobbler (utan kört mest med jiggar och spinnare) men fått en och annan skaplig fisk som bifångst när jag fiskat efter gädda med inte alltför stora wobblers (som Hi-Lo 18 gr). Wobblers för bassfiske verkar ju ofta vara rätt rejält tilltagna och det som funkar för bass borde ju funka för abborre, eller?

Tror att lagom är bäst till abborre, men smala vobblers typ 8-10cm borde sortera bort en del små borrar.
    http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Ursprungligen postat av grynning Visa inlägg
      Tror att lagom är bäst till abborre, men smala vobblers typ 8-10cm borde sortera bort en del små borrar.
      Det är väl ungefär vad jag tänkte mig. 10 cm känns ju rätt stort när man tänker abborre men är det de stora fiskarna man vill ha så är det kanske helt rätt? Varför just smala wobblers, förresten?

Kommentera

Abborrar kan vara mycket glupska. Tänkte redovisa lite egna exempel. Har tagit en 6 hektos abborre på 14cm Big Spigg(en relativt "tjock" wobbler), har även tagit en på 9 hekto på 14cm Big Spigg med jiggstjärt på bakre trekroken. Tagit en på 1,1kg på 11,5cm Mann's stretch och mitt pb, 1,51kg togs på en 11cm Rapala Clackin Minnow, som lite senare fick ett hugg av en abborre på max 2-2,5 hekto. Jag har även närvarat när en kompis tog en på drygt 1kg på en 9cm Tormentor. Sen har det vid flertalet tillfällen hänt att småabborrar tagit på långsmala wobblers mellan 7-9cm.

Största abborren jag fått på en "liten" wobbler var 8 hekto, på en 5cm Rapala Clackin Crank.

Min slutsats, med ursäkt för mitt något begränsade statistiska underlag, är att långsmala wobblers från c:a 7-8cm upp till 12-13cm är alldeles utmärkta beten om man är ute efter abborrar på kilot eller mer. Men det går nog inte att till 100% filtrera bort småfisken eller gäddorna. Men det är ju klart att ju större bete desto mindre småfisk, frågan är bara vid vilken storlek man filtrerar bort de fiskar man vill ha?
        All you need is Lubb.

Kommentera

Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
          Abborrar kan vara mycket glupska. Tänkte redovisa lite egna exempel. Har tagit en 6 hektos abborre på 14cm Big Spigg(en relativt "tjock" wobbler), har även tagit en på 9 hekto på 14cm Big Spigg med jiggstjärt på bakre trekroken. Tagit en på 1,1kg på 11,5cm Mann's stretch och mitt pb, 1,51kg togs på en 11cm Rapala Clackin Minnow, som lite senare fick ett hugg av en abborre på max 2-2,5 hekto. Jag har även närvarat när en kompis tog en på drygt 1kg på en 9cm Tormentor. Sen har det vid flertalet tillfällen hänt att småabborrar tagit på långsmala wobblers mellan 7-9cm.

Största abborren jag fått på en "liten" wobbler var 8 hekto, på en 5cm Rapala Clackin Crank.

Min slutsats, med ursäkt för mitt något begränsade statistiska underlag, är att långsmala wobblers från c:a 7-8cm upp till 12-13cm är alldeles utmärkta beten om man är ute efter abborrar på kilot eller mer. Men det går nog inte att till 100% filtrera bort småfisken eller gäddorna. Men det är ju klart att ju större bete desto mindre småfisk, frågan är bara vid vilken storlek man filtrerar bort de fiskar man vill ha?
          Intressant info! Själv har jag tagit abborre på en ca 13 cm lång Sea-Bee (en långsmal wobbler) när jag fiskade efter strömmingsgädda. Det verkar ju stämma med dina erfarenheter. På den tiden det var OK att ta upp och äta det man fångade brukade jag regelmässigt undersöka maginnehållet på de större fiskar jag fick upp och även om smått dominerade så hittade man ju ibland rejäla löjor. Jag får vittja wobblerförrådet på gamla Rapala, Killer och andra likande beten.

Kommentera

Borrar kan vara mkt glupska - mitt PB 1,3 kg tog jag på en Salmo slider 12cm Firetiger! Det känns mkt stort men ser man draget i förhållande till fiskens storlek så är det OK
            www.fiskefuralle.se

Välkommen in på en titt!

Kommentera

Mitt PB på borre tog jag på en 20cm jigg när jag fiska efter gädda
              Polarn har tagit 1,7 kg borre på jerk/tail en annan bekant drog en borre på närmare 2 också på jerk .
              Det är bra att börja med ett mindre bete för att lokalisera borrarna & när du har hittat borren prova att gå upp i stl på bete för att sålla bort dom små .

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
                Mitt PB på borre tog jag på en 20cm jigg när jag fiska efter gädda
                Polarn har tagit 1,7 kg borre på jerk/tail en annan bekant drog en borre på närmare 2 också på jerk .
                Det är bra att börja med ett mindre bete för att lokalisera borrarna & när du har hittat borren prova att gå upp i stl på bete för att sålla bort dom små .
                Låter onekligen som ett upplägg som kan fungera. Känna av vattnet med favoritspinnaren och sedan på med en rejäl wobbler för att se om det döljer sig någon bamseborre i djupet. Ska testas!

Kommentera

Har tagit ett gäng abborar mellan 1-1,6 kg på olika beten, alltifrån relativt små jiggar på 3-5 cm (Fox, Vibrotail), småspinnare som 7 g reflex o sonette, spinnerbaits (Mepps Minnow i största storleken), till större wobblers typ Hi-Lo och Rapala Magnum.

Har precis som några ovan även erfarenhet av att mindre abborrar obetydligt större än själva betet har attackerat såväl Rapala Magnum-vobblers respektive jerkbait, typ Buster Original.

Därmed sagt att jag ännu inte lyckats knäcka koden för hur man skall lyckas rikta in sig på enbart de stora individerna när borrar i olika storlek rör sig i området man där man fiskar....

/S
                  [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                  [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Men tjena, Silverborren (som vi kallar dig numera)!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    4 210 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B