"Kinaskit" - Recensionstråd - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"Kinaskit" - Recensionstråd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • BFT Stealth:

    http://www.fiskesnack.com/forum/show...ht=bft+stealth
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

    Kommentera


    • http://www.aliexpress.com/store/prod...338205674.html

      Någon som skulle våga testa till gäddfisket? tänkte på 0,9 millimetern där..

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Magicfow Visa inlägg
        Efter en del goda kommentarer om Catking ACE30BL, haspelrullen som tydligen är en likadan som BFT´s egna, valde jag att lägga in en order via ebay för några dagar sen http://www.ebay.com/itm/12BB-Saltwat...item2edcaede4b

        Tänkt att den skulle få gå på prov och bekänna färg längst norska kusten från land med 8 och 9ft vendetta spö i september
        Funkar fint längs norska kusten, min ACE catking 20 har gjort det

        Kommentera


        • Haibo Steed & lättad spole

          Haibo Steed (66$): http://www.aliexpress.com/item/Haibo...260351747.html

          DIY 50 spool (25$): http://www.aliexpress.com/store/prod...328098545.html

          Handlare var Weihai Fishing tackle, leveransen tog 2 veckor (Sjukt snabbt för AliExpress): http://www.aliexpress.com/store/1089104

          För en tid sedan blev jag lite intresserad av ultralätt fiske med multirulle efter att ha läst tillhörande tråd här i forumet. Jag köpte mig ett Volkey BFS till detta ändamål men hade svårt att hitta en handlare som hade en Shimano Scorpion XT inne just då till rätt pris. Efter mycket googlande hittade jag ett ryskt forum där de var besatta av denna typ av fiske, resultatet av denna efterforskning var att jag beställde en Haibo Steed som jag tänkte visa upp här.

          Click image for larger version

Name:	IMG_20150812_204336.jpg
Views:	1
Size:	725,6 KB
ID:	1779138

          Som man kan se på bilden ovan beställde jag 101CS modellen. Tillgängliga modeller är 50,100 och 150 där den enda skillnaden är djupet på spolen. För den som planerar att köpa en bättre spole (Vilken jag skriver lite om senare) separat kan det eventuellt vara fördelaktigt att välja en orginalspole i storlek 100 eller 150 för att kunna variera lindiameter och fisketeknik.

          Konstruktion
          För priset har jag svårt att hitta något att riktigt klaga på med denna modell. En rulle för jämförbart pris i Sverige skulle vara Abu Garcias silver max (Via huntyardberras eviga rea), vilken denna utklassar ganska rejält om man ser till hur förfinade chassiskarvar och komponenter är vid okulär besiktning. Stativet och det inre rullhuset (benämning?) är konstruerat i metall (Aluminiumlegering enligt tillverkaren) medan sidorna är gjorda i någon typ av plast som känns väldigt robust(AMEP). Det enda jag kan klaga på är den kinesiska texten på bilden nedan, eventuellt står det att jag är en värdelös fiskare, vem vet.

          Click image for larger version

Name:	IMG_20150812_204200.jpg
Views:	1
Size:	765,6 KB
ID:	1779139

          Besiktning av innandömet skvallrar om standardkomponenter. Jag skulle säga att dessa varken känns dåliga eller fantastiska, däremot helt OK för priset och jag ser inga uppenbara konstruktionsfel. Värt att nämna är att rullen hade ganska fattigt med smörjning vid leverans, både gällande fett och olja, mer om effekten av detta kommer om du fortsätter att läsa.

          Click image for larger version

Name:	IMG_20150812_205757.jpg
Views:	1
Size:	999,4 KB
ID:	1779131

          Jag går inte in i detalj på alla delar vi ser här på bilden, om ni undrar något specifikt så fråga. En sak som eventuellt kan vara intressant här är att bromsskivan är gjort av någon typ av plast/gummi. Vid en början var jag skeptisk till detta men bromsen har visat sig vara väldigt jämn och stark för det tänkta fisket, däremot finns det här uppgraderingspotential i form av kolfiberskiva.

          Summering av konstruktionen är att den är över förväntan.

          Känsla och egenskaper

          Click image for larger version

Name:	IMG_20150812_202922_491.jpg
Views:	1
Size:	1,02 MB
ID:	1779132

          Det första jag gör när jag packar upp en ny rulle är att nervöst torrveva den. Antingen känns det bra eller så blir man förbannad över att den där sköna känslan inte infinner sig. Till en början var jag lite besviken, jag kunde känna en antydan till kuggar vid vevning och något litet metalliskt ljud när jag vinklade rullen under vevning. Innan första fisketuren monterade jag dock isär rullen och märkte att kuggkänslan berodde på alltför fattig smörjning, efter en behandling blev rullen väldigt mjuk vid vevning. Det andra ljudet går ej att undvika, det utgörs av spolens centrifugalklossar som hänger löst inom spolen när dessa inte är aktiverade (orginalspole på bilden nedan). Detta märktes dock inte under fisketurer och jag är ganska kräsen.

          Click image for larger version

Name:	IMG_20150812_204211.jpg
Views:	1
Size:	787,6 KB
ID:	1779133

          Kastbromsen är alltså av den centrifugala sorten där den justeras genom att vika ut dessa små klossar så de kan skapa friktion mot en metallyta (Denna kan man med fördel polera för utökad kontroll). Finjustering sker med ett vred på sidan av rullkroppen, justeringen gör att metallytan trycks närmare spolen och resvägen för klossarna blir kortare till full kontakt med bromsytan.

          Click image for larger version

Name:	IMG_20150812_212459.jpg
Views:	1
Size:	972,3 KB
ID:	1779134Click image for larger version

Name:	IMG_20150812_212946.jpg
Views:	1
Size:	876,6 KB
ID:	1779135

          Slirbromsen har testats mot gädda och abbore där den största utmaningen var en bifångst i form av gädda på runt 2,5 - 3 kg. Bromsen skötte sig galant utan startmotstånd och jag skulle inte vara rädd för att den greppar fast om en lite större fisk kliver på. Detta är såklart väldigt viktigt då väldigt tunn lina har använts med den grunda spolen.

          Kastegenskaperna för orginalspolen kan jag inte kommentera än då den ligger kvar i lådan. Men med den lättade spolen jag köpte till hade jag inga som helst problem att kasta 3 gram med utan skatbon. Kastbromsen är konfigurerad med två klossar i mitt fall och jag har fiskat med beten mellan 3 - 12 gram där jag bara ändrar finjusteringen (Spöt jag har parat med rullen,Volkey BFS, klarar absolut av en Tiny buster på 11.5 gram för den som undrar).

          Extraspole
          Click image for larger version

Name:	IMG_20150812_204612.jpg
Views:	1
Size:	709,0 KB
ID:	1779136Click image for larger version

Name:	IMG_20150812_204626.jpg
Views:	1
Size:	710,2 KB
ID:	1779137

          För den som funderar på att köpa denna rulle för samma fiske som jag bedriver så rekommenderar jag att köpa spolen ovan. Den väger några gram mindre än 50 spolen som följer med orginal och gör det möjligt att gå ner under 4 gram med acceptabla kastlängder. Spolen verkar vara tillverkad på förfrågan av de ryska entusiasterna och den går bara att hitta hos en handlare på Ali Express. Denna spole passar även Haibo Smart för den som vill ha en lite dyrare rulle med bland annat kolfibervev. Vill man vara extrem kan man polera centerpinnens yttersta kontaktytor, för egen del så märkte jag ingen direkt skillnad.

          Summeringen av känsla och egenskaper är även den över förväntan.

          Omdöme
          För den som letar en billig rulle till ultralätt multifiske så kan jag absolut rekommendera denna i kombination med den lättade spolen. Att köpa motsvarande märkesrulle med tillhörande custom-spole kostar X antal uppsättningar av det jag just har skrivit om. Jag kan även rekommendera rullen till den som enbart letar efter en lågprofilare under 1000 kronor här i Sverige för generellt fiske. På rak arm kan inte inte tänka mig en modell från de kända märkena under 1000 kronor som jag hellre hade fiskat med.
          Senast ändrad av Mörtmat; 2015-08-23, 08:47. Anledning: Länkarna nu i klartext för att undvika tapatalk bugg

          Kommentera


          • @Mörtmat Bra recension! Blir sugen på att köpa en själv. Men vad är det för lättad spole du bytte till?

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Thuma Visa inlägg
              @Mörtmat Bra recension! Blir sugen på att köpa en själv. Men vad är det för lättad spole du bytte till?
              Står högst upp och länkat i inlägget

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Leon Visa inlägg
                Står högst upp och länkat i inlägget
                Det är väl bara länken till själva rullen.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Thuma Visa inlägg
                  Det är väl bara länken till själva rullen.
                  Ursprungligen postat av Mörtmat Visa inlägg
                  Haibo Steed & lättad spole

                  DIY 50 spool

                  ehm

                  Kommentera


                  • På tisdag är det kampanj/rea/drive/jippo på aliexpress. Jag tar tacksamt emot tips på

                    Spinnare för abborre/regnbåge

                    Bra stora mjukbeten för Gädda, typ ålar/shad

                    :-)

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Leon Visa inlägg
                      Står högst upp och länkat i inlägget
                      Det är väl bara länken till själva rullen.

                      Ursprungligen postat av Leon Visa inlägg
                      ehm
                      Skumt, sitter och kollar i mobilen via Tapatalk och där syns inte länken till spolen. Gick in via PCn och där ser jag länken?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 192 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 240 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 513 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      52 svar
                      12 434 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      713 svar
                      60 225 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Robbe511  
                      Arbetar...
                      X