Vägen till den perfekta gösjiggen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vägen till den perfekta gösjiggen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Berkleys twintails är favoriten vid abborrjiggning. Speciellt vår och höst när vattnet är kallare tycker jag mig märka en skillnad mellan jigg med doft och utan.

Samtliga vatten där jag jiggar gös finns det bra med gädda, så jag skulle inte drömma om att fiska tafslöst. Det finns många mjuka och fina tafsmaterial i handeln nu som inte hämmar gången märkvärt. Jag föredrar att tvinna tafsarna framför att använda hylsor, då det alltid finns chans för nötning och belastning vid hylskanterna, med tafsbrott som följd.

På tafsen på ovanstående jiggriggning är det egentligen knuten som håller samman det hela och inte hylsan. Jag är därför mycket försiktig när jag klämmer ihop den..
    Skräddarsydda företagsaktiviteter och konferenser - www.eventguiden.com

Kommentera

tunn pikewire som knyts fast i kroköglan på huvudet och dras ner till bakre delen av buken, med en liten trekrok i änden har funkat bra för mig.
      flera gånger har gösen och en del gäddor suttit endast i trekroken som då har lossnat från jiggkroppen, vilket i sin tur medför att fisken inte kan bända sig loss från draget. ungefär som när man förlänger avståndet mellan t.ex. skeddrag och trekrok med ett par fjäderringar...
      håller på att experimentera med lite andra lösningar just nu och återkommer om jag hittar något bra...
      sigpic

Kommentera

3-krok är att rekomendera, det är aldrig fel att höja chansen att kroka en fisk. Däremot så ska man vara nogran när man fäster den så jiggens gång ej påverkas det gäller förstås med en huvad enkelkrok med.

Annars om man känner för att göra det enkelt är alltid en twintail gul eller vit att rekomendera för ett gångbart gösfiske. Levererar kanske inte den största madamen men det ger helt klart utdelning.

Kommentera

Fin artikel!

Hur sätter ni kroken i "dubbelstjärtade"-jiggar?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
          23 svar
          4 248 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg Peter B
          av Peter B