Stenbocken, mycket bra beskrivning! För shadjiggar på 10-12 cm brukar jag köra med långa jiggkrokar (8/0-10/0) från Gamakatsu som går upp där trekroken på din beskrivning sitter. Bara att trä på och limma, sen är det klart.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vägen till den perfekta gösjiggen
Collapse
X
-
Zonker:Beroende på vilken typ av jigg det är gången försämras av en genomgående krok. Många varianter av Mann's eller Relax är ju avsedda för enkelkrokar, medan vissa shads i mjukt material tappar gången helt med en överdimensionerad krok.Skräddarsydda företagsaktiviteter och konferenser - www.eventguiden.com
Kommentera
-
Ursprungligen postat av StenbockenZonker:Beroende på vilken typ av jigg det är gången försämras av en genomgående krok. Många varianter av Mann's eller Relax är ju avsedda för enkelkrokar, medan vissa shads i mjukt material tappar gången helt med en överdimensionerad krok.
Kommentera
-
danbanan: Tafsarna håller grymt bra. Jag har inte hört om någon som har fått tafsbrott med det tafsmaterialet. Men vilket tafsmaterial man använder är mindre viktigt. Det viktiga är att man använder något tafsmaterial. Att fiska helt utan tafsmaterial är näst intill självmord. Du kommer tappa en massa fisk och jiggar om du inte har tafs
Sen det där med 3 kroken. krokar du mycke fisk? jag sätter alltid trekroken ovanför direkt i jigg skallen. jag o polarn märkte att gösen gärna tog högt upp så efter att vi körde 3 krok ovanför fick vi mer fisk en när vi hade 3 kroken nedanför som du demonstrera."Vi gör det i båten"
"Vi gör det på land"
"Vi gör det med gummi"
"Vi gör det för hand"
Kommentera
-
Kan bara bocka å tacka för en kanonfin redogörelse av jiggfiske. Tafsarna var ett kanontips som jag måste köpa in per rotmos. Är svårt det där med rätt tafs så att inte gången förstörs. Men efter 2 tappade på gädda i fredags så blev man nästan lite desperat. Kan förövrigt tipsa om att jiggning på gädda just nu är extremt effektivt. Tog en 100 cm på grymt sakta hemtagning. Så kör jigg nu, och låt den sjunka!
Kommentera
-
Stenbocken: Jag har använt Berkleys tafsar som man gör med hylsor och wire själv. Mina erfarenheter av dom är att dom går av ganska ofta, vid kast och napp (-fisk och -botten). Men jag kanske klämmer åt för hårt med tången? Det känns som att det inte kommer hålla om jag klämmer lösare, fast det går kanske bra ändå? Ska testa iaf, och prova att köpa några andra märken på tafmaterial
Tack så mycket för artiklarna föresten!! Grymt bra tips
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Pålackenkör med doftmedel när det nappar försiktigt och mothuggen inte hinner sättas in! Det FUNKAR (fast jag trodde inte på det själv alls...i början)
YUM har ju jiggar med doftmeel inpregnerat även doftmedel som man kan spraya på betet. Doften ska tydligen lukta srämd fisk, nån som testat?
Hur funkar Berkleys Powerbait-jiggar, har faktiskt aldrig testat dom, bra gång, bra doft, m.m. ?Senast ändrad av Leonard; 2006-08-17, 12:11.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav NappenBottHar haft bra fiske med freerig, tog denna kluns häromdan i en Stockholmssjö på en freeriggad Keitech...1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2025-04-23, 19:56 -
-
Svar till Håller Ambassadeur 2500c för jerk <100g?av SwangstaGammal tråd men jag har gjort något liknande (tror jag) i försöket att göra om min 2500C till en havsöringsrulle....5 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2025-03-23, 16:06 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
|
23 svar
4 248 visningar
1 gilla