Kass? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kass?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kass?

Måste bara fråga... När ni började jerka, funkade det från första fisketuren eller tog det ett par turer innan det började ge resultat? Jag har ett helt ok set och ett inte alltför stort betessortiment (två BJ en miniBJ en slider och en BB). Det känns som att tekninken funkar hyfsat men jag fick bara en sketen gädda på typ 6 tim. Och polarn som fiskar "vanligt" fick typ 10st. Det var mycket frustrerande. Är jag kass eller? Ge mig lite basic tips!

Kan ju vara så att gäddan går lite djupare så dem inte lägger märke till dina jerkbaits om du nu bara kör ytgående... eller? Jag brukar alltid ha med både och med mig. Ser jag att gäddan verkar pigg på ytan så dänger jag iväg ett jerkbait, är dem inte det så jiggar jag efter botten eller någon vobbler. Mitt tips är fiska på det djup du tror gäddan står för det är inte varje dag dem är uppe på ytan och hugger.
    Har som rekord gädda på 7kg hittills. Nu i sommar ska jag ändra rekordet till 10kg.

Kommentera

bortskämd fiskare. bara att bita ihop.
      [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

Ibland kan vanlig hederlig spinn ge mer fisk men om din polare inte drog några större fiskar så skulle inte jag bry mig om det... Kör på med jerk så ska du se att det ger resultat... Det är som med allt annat träning ger färdighet.

Kommentera

Känner lite som dig. Men i mitt fall är det att jag missar så mycket fler hugg på jerken än vad jag gör med spinnspöt.
          Som t ex igår hade jag en ny BB, första kastet så drar jag upp en gädda. Efter detta så tycker jag mig känna ett eller ett par hugg, men i slutändan så är draget ordentligt tuggat. Det är helt enkelt för lite känsla med jerkspöt i förhållande till spinnspöt (tvärt om mot vad alla andra säger, men ändå).

Tröttnade efter ett antal timmar på jerkspöt och tog fram spinnspöt istället. Sen blev det en hel del fisk.

Spinnspöt håller alltid toppen mot draget. Fart, stopp osv styr jag med veven. Ytterst sällan som någon gäddstackare inte fastnar. Jerkspöt viftar upp och ner och har naturligtvis inte alltid spänd lina, så det är svårare att känna vad som händer...

Kan väl säga att jag fortfarande sliter med jerkspöt för att ha en hyfsad kontakt med draget (nästan hela tiden), det finns ju en anledning till att det är så populärt. Skall bara komma på det själv också :-)

/D

Kommentera

som sagt.. det är kontakten med betet som är det viktiga. Så ut och nöt på på så till slut så har man konstant kontakt med betet när man jerkar.
            Fish On!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
            3 svar
            2 874 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Swangsta