Test av trekrokar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Test av trekrokar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Test av trekrokar

Har letat runt lite efter något mer vetenskapligt om vilka krokar som är bäst, för läser man runt på forumet så hittar man hyllningstrådar om både VMC, Owner, Eagle och Gamakatsu, givetvis beroende på vilken tråd man råkar hamna i.

Detta är på tok för ovetenskapligt enligt mitt tycke! Någon borde få ändan ur och göra ett test på krokar, så att man kan utröna vilka som är bäst för fisket, har letat men inte hittat något opartiskt test av trekrokar, vare sig på nätet eller på forumet?

Det som jag skulle vilja se är ett test av rosttröghet, skärpa och hållfasthet, är det något mer man skulle vilja ha med i ett test? Vilka krokar, typ 1-3/0:or känns mest relevanta att testa?

Rost är ju enkelt att testa, bara blanda ihop en lagom elak koksaltlösning och lägga i, men hur testar man hållfasthet och skärpa så att det inte blir subjektivt?
    Feces piscis!

2/0 är det jag använder mig mest av, Owner är ju givetvis sylvassa men jag har ett stort problem med prislappen.

Jag kommer gå för Eagle Claws som kostar typ 2kr styck från USA på nästan samtliga mina beten.

Kommentera

Sätt ena kroken i undersidan av ett bord och sätt en våg i krokens ögla sen är det bara att dra uppåt. Sen är det bara att hålla koll på hur många kg kroken klara innan den börjar böja sig. Visst man kan göra det mer seriöst med hjälp av ett skruvstäd eller liknande för att lättare se anvisningarna på vågen men tror att det duger att göra det för hand.

Kommentera

Mitt problem med Owner är att de rostar. Har börjat bli petig med att skölja när jag kommer hem, men oavsett vad så rostar de, så salt är inte Östersjön, således måste krokarna vara gjorda i blötjärn :/
        Feces piscis!

Kommentera

Problemet är ju att det är en smaksak, men har väldigt olika krav på krokar beroende på användningsområdet.

Trollar man gös så är det tunna och klister vassa krokar som gäller, Owner ST-31 eller gamakatsu TR-13 till exempel, mjuka spön och försiktiga gösar. Använder man samma krokar på sina jerk baits eller stora gummibeten för gädda, med sitt järnspetts spön, så riskerar man att räta ut dem. Då är det bättre med kraftigare krokar, som Owner ST-41 eller gamla hederliga VMC 8650BZ, som med sitt "tjocka" gods krokar sämre än "gös" krokarna men håller bättre. Man kan sätta karate mothugg så gäddorna sitter

Sen är till exempel Owner väldigt svår att få vass igen om den blivit slö, i princip bara att byta, medan man ganska enkelt skärper upp en VMC 8650 med ett diamantbryne, men jag har nog aldrig fått en hemmaslipad krok lika vass som en bra laser/kem vässad ny krok, nu kanske det bara är jag som är för dålig med brynet.

Så som vanligt är det inte en krok för alla tillfällen, man får väga pris, styrka, hållbarhet och skärpa, och sen satsa på den kompromiss man är mest nöjd med.

Kommentera

Så är det ju självklart, men rost, skärpa och hållfasthet på 3-4 givna krokar går ju alltid att mäta mot varandra.

Vilka krokar är relevanta? Tänker mig 2/0 och Owner ST-36BC, Gamakatsu TR-13 och VMC 8650BZ kanske?
            Feces piscis!

Kommentera

Eagle Claw 374M

Kommentera

Ursprungligen postat av jerka123 Visa inlägg
                Eagle Claw 374M
                Håller om att ta med den här kroken i ett test. Riktigt bra krokningsegenskaper!

Kommentera

Tycker också den är grym, speciellt sett till prislappen. Fick tag i för 2kr styck från staterna, sett till den prislappen är den helt överlägsen Owner och Gamkatsu.

Kommentera

Använder nästan alltid Owner av tre skäl
                    1) Jäkligt vassa
                    2) Dom rostar (vilket teoretiskt sett borde ge fisken en större chans att klara sig bättre vid de få tillfällen man får linbrott)
                    3) Lätta att klippa sönder vid C&R (klipper hellre sönder kroken än plågar fisken och dessa kräver inte en megasize avbitartång)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    4 218 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B