Kommer ihåg att FiN jämförde skärpan på flugfiskekrok för rätt många år sen genom att helt enkelt förstora upp krokspetsarna i mikroskop. Ganska intressant att se skillnad mellan olika slipningar.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Test av trekrokar
Collapse
X
-
Tycker gamakatsu kroken är riktigt bra. Bra skärpa, enkel att skärpa upp och lite tyngre vilket ofta är tacksamt till jerkbaits och mjukbeten när man kör men shallowskruvar.
Fiskar 99% i östersjön men har inga problem med rost. Det viktiga som jag ser det är att betena torkar snabbt efter fisketuren. Förr så spolade jag med färskvatten men sällan gjort det nu. Dock så ställer jag in hinken i inomhus temperatur så det torkar upp snabbt och inte ligger fuktigt länge. Från säsongen så är inga rostiga och slipar till dom lite efter hur mycket dom använts.
Har nog inte nåt emot nån kroktillverkare egentligen men tycker vissa är för lätta. Använder inte rostfria då ifall man sätter bete i botten eller i fisk så vill jag veta att det rostar bort inom vettig tid. Dock bara hänt en gång senaste tre åren.
Däremot tycker jag att väldigt mycket klagomål mot krok mer beror på dåliga mothugg eller riggningar.
Kommentera
-
använder numer ALDRIG Owner av tre skäl...
1, Dom går inte att skärpa alls
2, Dom rostar
3, Dom är "sköra" tar man i för hårt med kroklossaren så går de helt enkelt av...Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
-
Lite info om krok.sigpic
Kommentera
-
Fiske, fiskare och utrustning är något som inte går att bli klok på. Det jag just nu ska säga tror jag är beviset för att det INTE går att säga att något är bäst. För det beror bara på vilka egenskaper just du värdesätter.Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägganvänder numer ALDRIG Owner av tre skäl...
1, Dom går inte att skärpa alls
2, Dom rostar
3, Dom är "sköra" tar man i för hårt med kroklossaren så går de helt enkelt av...
använder MYCKET Owner av tre skäl...
1, Dom går inte att skärpa alls (hatar att skärpa krok, byter vid behov)
2, Dom rostar (Bra så försvinner dom som måste lämnas kvar i gäddan)
3, Dom är "sköra" tar man i för hårt med kroklossaren så går de helt enkelt av... (bra har räddat många dyra jerks som suttit i någon stock samt att sitter de så hårt i gäddans käftben är det bättre än att man sliter ut halva käften på gäddan)
OJDÅ såg nu i efterhand att Fonzie har skrivit nästan lika argument.
Senast ändrad av Exxet; 2013-11-09, 18:55.Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
Kommentera
-
just därför jag gjorde en "egen" lista Anders....för att påpeka att man kan se det från fler håll,det var lite med glimten i ögat så att säga...
Tusan vad du hackar på mig i dag
Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
-
Ha ha ha, äntligen la du märke till det, ska sluta nu. Kände bara för att bråka med någon. Och du är ju både en vänlig, förstående och duktig debattör så varför inte. Jag förstod efteråt att dina ord var av den anledningen efter att jag såg det Fonzie skrev.Ursprungligen postat av byggarn Visa inläggjust därför jag gjorde en "egen" lista Anders....för att påpeka att man kan se det från fler håll,det var lite med glimten i ögat så att säga...
Tusan vad du hackar på mig i dag
Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FlexHar fastnat för det här fisket som är riktigt roligt och vilka fajter det blir när något större går...8 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2025-08-31, 12:17 -
-
av TylerdurdennHar nyss köpt en stuga utanför Flen i närheten av sjön ”Valdemaren” och är sugen på att...1 Foto
-
2025-07-02, 10:52 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav NappenBottHar haft bra fiske med freerig, tog denna kluns häromdan i en Stockholmssjö på en freeriggad Keitech...1 Foto
-
2025-04-23, 19:56 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
|
3 svar
2 855 visningar