Jigga abborre, Haspel eller multi - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jigga abborre, Haspel eller multi

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Vänner, tro mig kastteknik, jiggteknik, osv har inget att göra med rullvalet. Allt sånt där går att träna och man kan få till det mesta rätt, med lite träning, oavsett rullvalet.

//T
    Senast ändrad av tonyex; 2014-10-05, 14:30.

Kommentera

I Europa är det tradition att fiska med haspel. Därför tror jag att de väljer det till de flesta fiske sätt. I länder som både har traditioner av multi och haspel så väljs multin i de flesta tillfällen.
      Gillar du haspel så kör på det. Men jag har inte hittat något tillfälle som haspeln kan mäta sig med en multi... Men det finns inget rätt eller fel som sådana trådar brukar utmynna i utan bara tycke och smak...

Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
      Jo men hur kan du jämföra vertikalfiske där fiskaren sitter still och inte ens kastar, med vanligt jiggande? Ja det går fortare att frikoppla med multi med en hand, vilket verkar uppskattas, men vad har den finessen för fördel vid jiggfiske? Sen vertikalar många på kontinenten med haspel. Bara för att bassfiskare kör med multi, betyder det inte att det är det självklara valet.

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
        I Europa är det tradition att fiska med haspel. Därför tror jag att de väljer det till de flesta fiske sätt. I länder som både har traditioner av multi och haspel så väljs multin i de flesta tillfällen.
        Gillar du haspel så kör på det. Men jag har inte hittat något tillfälle som haspeln kan mäta sig med en multi... Men det finns inget rätt eller fel som sådana trådar brukar utmynna i utan bara tycke och smak...
        Som jag skrev tidigare har jag valt att fiska multirulle. Men trådens ämne handlar om för och nackdelar mellan två rullval till jiggfiske efter abborre. Jag gillar känslan en multi ger under fisket, men en haspel funkar lika bra.

Kommentera

Ursprungligen postat av Lill gäddan Visa inlägg
          Tjena!

När ni jiggar abborre, använder ni multi eller haspelrulle? Är det någon större skillnad?

Ha de gött!
          Problemet med att lägga upp en sån här tråd är att du får en massa subjektiva åsikter som leder till pajkastning. Vad är det DU söker? Om du ska få hjälp och tips behöver du specificera lite vad som eftersöks.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
            En multifiskare känner "nafset" innan spötoppen registrerar hugget. Känns det bekant? .... bara några tankar ....

//T
            Aha....så det är för att jag fuskar både med multi och haspel som gör att jag känner nafset i spöhanden bättre när jag kör med haspel.....

När det gäller det där med spötoppen så har jag noterat att det ofta är de skickligaste jiggfiskarna som väljer att gå på visuell registrering av hugget....att de sedan råkar fiska med haspel kanske är en tillfällighet....

Själv jobbar jag på att lära mig det där med visuell registrering.....till dess jag lärt mig det så fortsätter jag att förlita mig på känslan i spöhanden.....och den är för egen del bäst utan metallklump mellan hand och klinga...

Det är sannolikt för jag kör på känsloregistrering av hugg som jag föredrar ett lite styvare spö när jag jiggar borre....medan BB King som går på visuell registrering kan köra med vad jag tycker känns som rena spagettistängerna och ändå fiska skiten ur mig...

/S
            [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
            [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
              Problemet med att lägga upp en sån här tråd är att du får en massa subjektiva åsikter som leder till pajkastning. Vad är det DU söker? Om du ska få hjälp och tips behöver du specificera lite vad som eftersöks.
              Kanske lite pajkastning.....?

/S

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex
                Det vi lär oss är att känna huggen i rullen samt i veven, om man palmar rullen såklart och då är det rätt balans på utrusning ett måste. Du kan inte jigga abborre med en tung fiskerulle som sitter på ett lätt spö. Det funkar inte alls. ( Jag vet att du gör inte det, det var mest som ett exempel) Att överföra energi/rörelser går ganska fort och när ögat registrerar det , i det här fallet det är spötoppen som gör det, då kan det vara för sent.

När du pratar om "skickligaste jiggfiskarna", då menar du europeiska jiggfiskare? Då fiskar de oftast med haspel och då är det ögat och gummibandsspön som gäller. Det är inget fel på det, men det är klart att vissa saker går att utveckla. Titta på hur japanare och jänkare gör. Vi ligger lite efter , tycker jag ...

Och till sist: Det är inte utrustning som gör fiskaren till en bättre fiskare utan det är snarare tvärtom.

//T
                Att känna huggen i vevhanden innan man känner dem i spöhanden är enligt min uppfattning nonsens.....oavsett om vi talar multi eller haspel......och att multin i det avseendet skulle vara överlägsen haspeln är i mina ögon inget annat än en myt....som odlas och frodas ...inte minst på forum som detta.... Hör man det tillräckligt ofta så blir det lätt till en sanning....för egen del har jag dock svårt att köpa den typen av sanningar rakt av utan måste testa själv för att bilda mig en egen uppfattning...så har jag även gjort i detta fall....och har därmed stärkts i min egen övertygelse att spöhanden är den som är viktigast att registrera huggen....oavsett rulltyp...

De skickligaste jiggfiskarna efter abborre som jag känner till borde jag kanske skrivit....ja de är européer och i mitt fall även svenskar.... Skall dock erkänna att det statistiska underlaget är egentligen alltför begränsat för att dra alltför långtgående slutsatser baserat på att just dessa personer råkar föredra haspel vid jiggfiske efter borre samtidigt som åtminstone en del av dem väljer multi alla dar i veckan när det skall fiskas gädda.

Då återstår bara att se till sig själv...och då konstaterar jag att om jag måste lyfta fram det ena framför det andra så är haspeln för egen del ett strå vassare än multin....och trots detta kan jag tycka att omväxling förnöjer och att jag därför varvar rulltyperna emellanåt..

/S
                Senast ändrad av Silverbågen; 2014-10-02, 00:25.

Kommentera

Går det att använda en multirulle till haspelspöt?

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
                    Kanske lite pajkastning.....?
                    tonyex skulle förmodligen rekommendera multiutrustning även till mete med toppknuten lina.

Kommentera

Ursprungligen postat av Lill gäddan Visa inlägg
                      Går det att använda en multirulle till haspelspöt?
                      Det går - precis som man kan använda en haspelrulle på ett flugspö (om det kniper) - men det är inte optimalt. Grepp/rullfäste samt spöringarnas storlek, antal och placering skiljer sig åt (och är, förhoppningsvis, anpassade för den typ av rulle spöet är avsett för).

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 689 svar
                      369 301 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Westley Richard  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30