Jigga abborre, Haspel eller multi - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jigga abborre, Haspel eller multi

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
    Old Firehand,

Jag respekterar dina åsikter och du vet att du har varit en förebild för många av oss, mig inräknad, men ibland blir jag lite fundersamt på vad du skriver. Jag skulle vilja gärna att du utvecklar detta

lite mer och du får gärna ta med egna erfarenhet och fakta, som du brukar göra i vanliga fall, som t.ex, vikt på jiggar, ungefärliga kastlängder, modell och tillverkare på både haspel och multirullar du har testat, spö tillverkare, längd på spön osv. Är det mkt begär tror du?

Häls //T
    Hej Anton L.;

Mina svar här var:

"1.Att kasta med riktigt lätta jiggar och andra beten speciellt i motvind eller i trånga situationer gör haspelrullen till en vinnare...

2.Att kasta med beten med koncentrerad vikt över 7 gram gör multirullen till en vinnare i de flesta situationer... "

1. Förklaring: Lätta jiggar och wobbler mellan 3 och 7 grams vikt går det att kasta betydligt längre och pricka målet bättre med den öppna haspelrullen i motvindskast och vid fisketillfällen där du kastar från land utmed bäckar och smala åar där det från stränderna växer ut snärjande buskar och träd.

2. Här behövs nog ingen extra förklaring....
    Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2014-10-07, 16:45.

Kommentera

• 1. Förklaring: Lätta jiggar och wobbler mellan 3 och 7 grams vikt går det att kasta betydligt längre och pricka målet bättre med den öppna haspelrullen i motvindskast och vid fisketillfällen där du kastar från land utmed bäckar och smala åar där det från stränderna växer ut snärjande buskar och träd.
      Nu har jag fått något att träna på, när jag kör med haspel vid dessa tillfällen ( Skånsk blåst och mycket växtlighet/träd) har slaklinan en förmåga att hamna där den inte ska vilket innebär att jag krokar buskar och träd istället för fisk.

Jag klarar delvis att undvika det genom att kasta närmre vattenytan med multins kastteknik men har fortfarande mycket att lära för att helt hålla krokar och linor borta från grönsakerna.

Kommentera

• Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
        Nu har jag fått något att träna på, när jag kör med haspel vid dessa tillfällen ( Skånsk blåst och mycket växtlighet/träd) har slaklinan en förmåga att hamna där den inte ska vilket innebär att jag krokar buskar och träd istället för fisk.

Jag klarar delvis att undvika det genom att kasta närmre vattenytan med multins kastteknik men har fortfarande mycket att lära för att helt hålla krokar och linor borta från grönsakerna.
        Hej Jörgen;

Jag gör exakt som du...fastnar emellanåt i grenarna och ibland lyckas jag få ut betet där Öringen vakar eller där jag tror att den står...

De som känt och fiskat med mig många år vet att jag tränat på att fiska med min Ambassadeur 5000SG och dess efterföljare sedan hösten 1952. Kanske var det jag som myntade begreppet "Professional Overrun" eller så var det min gamle vän, ABU´s PR-chef Eric Swan (in memoriam) ... Mitchell-rullar i olika modeller har jag också tränat med och använt flitigt nästan lika länge....

Övning ger färdighet!

Old Firehand

Kommentera

• Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
          1. Förklaring: Lätta jiggar och wobbler mellan 3 och 7 grams vikt går det att kasta betydligt längre och pricka målet bättre med den öppna haspelrullen i motvindskast och vid fisketillfällen där du kastar från land utmed bäckar och smala åar där det från stränderna växer ut snärjande buskar och träd.
          Fair enough!

Faktum är att när det gäller att kasta små jiggar alt små spinnare, som är ännu lättare att kasta än wobblers , då upplever jag att multi gör sig ännu mer rättvisa. Du kanske missade min tråd om mina egna tester med liknande utrusningar för både haspel och multi och jag kastade beten mellan 2 och 5g. Jag måste säga att jag måste ta fram måttbandet om jag vill kora en vinnare, så tajt var det.

Om du vill jag kan berätta vilka rullar och spön testade jag. Tanken med mitt inlägg var att utbytta lite erfarenheter som du har i massor.

Häls //T

Kommentera

Fair enough!

Faktum är att när det gäller att kasta små jiggar alt små spinnare, som är ännu lättare att kasta än wobblers , då upplever jag att multi gör sig ännu mer rättvisa. Du kanske missade min tråd om mina egna tester med liknande utrusningar för både haspel och multi och jag kastade beten mellan 2 och 5g. Jag måste säga att jag måste ta fram måttbandet om jag vill kora en vinnare, så tajt var det.

Om du vill jag kan berätta vilka rullar och spön testade jag. Tanken med mitt inlägg var att utbytta lite erfarenheter som du har i massor.

Häls //T
            Lägger du ned lika mycket (tid, research, engagemang, pengar etc) på att optimera din haspelutrustning som på multigrejorna?

Kommentera

• Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
              Lägger du ned lika mycket (tid, research, engagemang, pengar etc) på att optimera din haspelutrustning som på multigrejorna?
              Du har en poäng där!

Frågan är om min Technium 1000 presterar [och då syftar jag enbart på att kasta ett bete] så mkt sämre än BB Kings alt SB Stella i samma storlek, men jag kan tyvärr inte svara på den fråga. Spön var ganska lika iaf, det var lite meningen.

//T
              Senast ändrad av tonyex; 2014-10-08, 09:51.

Kommentera

Fair enough!

Häls //T
                Hej Anton;

Igår, idag och imorgon fanns och finns det människor och bland dessa även sportfiskare med avvikande, geniala uppfattningar och idéer (innovatörer) som för utvecklingen framåt. Om du kan och vill räknas som en av dem är jag inte kompetent att avgöra, men som du vet så blir ju var och en salig på sin egen tro....

Jag har i mina samlingar sparat en ABU Ambassadeur 2500C "High Speed". Med en sådan multirulle kan jag kasta jiggar, skeddrag, spinnare och kompakta wobbler ner till 4-5 grams vikt, men ska jag kasta volymstora, finska balsawobbler i samma viktklasser då kommer min gamla Mitchell 308 haspelrulle tveklöst fram...

Nothing is forever!

Old Firehand

Kommentera

Du har en poäng där!

Frågan är om min Technium 1000 presterar [och då syftar jag enbart på att kasta ett bete] så mkt sämre än BB Kings alt SB Stella i samma storlek, men jag kan tyvärr inte svara på den fråga. Spön var ganska lika iaf, det var lite meningen.

//T
                  Tjääna
                  Kastar längre det gör man inte med en Stella, skulle tro att när det gäller kastlängd så är nästan alla moderna hasplar livkvärdiga oavsett pris.

Tänkte slira lite i tråden och berätta varför jag använder just Stella när jag jiggfiskar, det är lite känsligt det här men va fan jag kör. Så här är det nämligen, sen jag skaffade Stella har jag inte haft ett enda trassel what so ever, däremot på mina Sorön xls, Penn Battle, Shimano Exage, Rarenium, Biomaster.

Man kan ju undra varför? En sak tror jag mig veta, nämligen att jag råkar ha förälskat mig i Spiderwirelinor och dessa är som bekant väldigt "mjuka" jämfört med tex Fireline. Det verkar som om Spiderlinan är svårare att hantera helt enkelt (speciellt om man fiskar med sandgrävling,gladsax).

Men som sagt när jag blev med Stella så är alla trasselproblem ur världen, det verkar som Stellan är den "enda" rullen som klarar en spiderwire.

Nu till det jobbiga och känsliga. Jag måste nog också väga in följande i mitt resonemeng även fast det känns tungt. Nämligen att det är jag som inte klarar av att hantera Spiderlinan eller helt enkelt suger när det gäller att kontrollera linan vid inspinning.

Fast nu har jag ju Stellan och klarar det galant och faktiskt den är jääääääääävligt skööööööööön att fiska med. Det är som att ha 100 millar på banken och inte behöva använda dem.
                  Påååååå doooooom igeeeeen
                  Beeeeeeeeeeeeebeeeeee
                  [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                  [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

• kasta volymstora, finska balsawobbler i samma viktklasser då kommer min gamla Mitchell 308 haspelrulle tveklöst fram...
                    En av fåtalet gånger haspeln åker fram för min del är när jag ska kasta underhandskast från turfiske-båtarna i Öresund.

En av dom tillåter enbart undehandskast (tumlaren) och då får man vinkla spöet rakt ner/snett framåt vilket gör att man i stort sätt inte kan ladda alls.

Vid dom tillfällena kastar jag rejält mycket längre med en haspel en multin

Men på dom andra båtarna där överhandskast är ok kastar jag både bättre och längre med multin en haspel,
                    Senast ändrad av jorgen.mansson; 2014-10-08, 16:09.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                    3 svar
                    2 870 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Swangsta  
                    Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57