Personligen så sk*ter jag i vad "de flesta" använder. Jag använder det jag tycker fungerar bäst. Hur många andra som använder det ena eller det andra är ett nonsensargument.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Jigga abborre, Haspel eller multi
Collapse
X
-
Tycker det är sunt att lyssna på andras argument ......särskilt när de framförs med en viss trovärdighet....jag kan ju faktiskt lära mig nåt....sen formar jag gärna min egen uppfattning ändå....och den delar jag gärna med mig av.....om nån är intresserad eller ej...,det spelar mindre roll...förhoppningsvis kan det i alla fall hjälpa nån....
/SSenast ändrad av Silverbågen; 2014-10-07, 15:05.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggPlockade dessa siffrorna från Nylontråden här på FS, sen ska väl tilläggas att majoriteten av Bass-fiskarna verkar köra med FC
Prenumererar på en fiske tidning från USA, läste följande i en artikel, citerar, nylon 37%, braid 33%, fluorocarbon 26%
Det är ok med mig. Jag kan förmodligen ha fel, för att jag bara hänger på ett par fiskeforum på andra sidan Atlanten sedan 2006 och baserar min uppfattning på trådarna jag har läst om ämnet.
Det jag menade är att dom börjar använda superlinor mer och mer, inget annat, så jag tror att förmodligen de flesta fiskar fortfarande med nylon och/eller FC, precis som du skriver Jörgen.
Så om du tittar på lite äldre tidningar , då kanske fördelningen ser ut så här istället : nylon 49%, braid 2%, fluorocarbon 49%
//TSenast ändrad av tonyex; 2014-10-07, 15:06.
Kommentera
-
Argument ska man naturligtvis lyssna på och värdera. Det gäller dock att vara uppmärksam på vad som är sakliga argument och vad som inte är det. Hur många som läser Atonbladet liksom hur många filmstjärnor av tio som tvättar sig med Lux tvål är inte argument som påverkar mig vare sig när jag väljer tidning eller tvål.Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inläggTycker det är sunt att lyssna på andras argument ......särskilt när de framförs med en viss trovärdighet....jag kan ju faktiskt lära mig nåt....sen formar jag gärna min egen uppfattning ändå....och den delar jag gärna med mig av.....om nån är intresserad eller ej...,det spelar mindre roll...förhoppningsvis kan det i alla fall hjälpa nån....
/S
Kommentera
-
Helt enig!Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggArgument ska man naturligtvis lyssna på och värdera. Det gäller dock att vara uppmärksam på vad som är sakliga argument och vad som inte är det. Hur många som läser Atonbladet liksom hur många filmstjärnor av tio som tvättar sig med Lux tvål är inte argument som påverkar mig vare sig när jag väljer tidning eller tvål.
Därför redovisar jag hellre vad jag tycker än bryr mig så mycket om ifall andra delar min åsikt eller ej....
Äta andras skit är inte gott....oavsett om en miljard flugor inte kan ha fel.....
/S
Kommentera
-
Jigga Abborre med haspel eller multirulle ??Ursprungligen postat av Lill gäddan Visa inläggTjena!
När ni jiggar abborre, använder ni multi eller haspelrulle? Är det någon större skillnad?
Ha de gött!
Hej Ludvig Bjurelid;
Båda rulltyperna har sina påtagbara fördelar och nackdelar....
Att kasta med riktigt lätta jiggar och andra beten speciellt i motvind eller i trånga situationer gör haspelrullen till en vinnare...
Att kasta med beten med koncentrerad vikt över 7 gram gör multirullen till en vinnare i de flesta situationer...
Lite matnyttigt om linor:
En fluorgul eller vit lina ser du bättre än någon annan färgad lina och då speciellt när omgivningen är mörk...
Eftersom ögat uppfattar ett föremål tio gånger snabbare än handen hinner känna ökar din förmåga att kroka en nappande eller huggande fisk avsevärt om du liksom jag blir en "linfluktare"...
För massor av år sedan... innan jag började använda fluorgula dyneema- och spectralinor vid mitt jig- och haspelfiske favoriserade jag Stren Clear Blue, en relativt stum nylonlina därför att just den linan var lätt att se under dåliga ljusförhållanden.
Är du orolig för att fisken du är ute efter att fånga reagerar negativt när den ser en vit eller fluorgul lina kan du med en svart spritpenna göra linan osynlig för fisken genom att svartmåla de två metrarna närmast din jig eller ditt pimpelblänke....
Nothing is forever!
Old Firehand
Senast ändrad av Old Firehand; 2014-10-07, 16:05.
Kommentera
-
Old Firehand,
Jag respekterar dina åsikter och du vet att du har varit en förebild för många av oss, mig inräknad, men ibland blir jag lite fundersamt på vad du skriver. Jag skulle vilja gärna att du utvecklar detta
lite mer och du får gärna ta med egna erfarenheter och fakta, som du brukar göra i vanliga fall, som t.ex, vikt på jiggar, ungefärliga kastlängder, modell och tillverkare på både haspel och multirullar du har testat, spö tillverkare, längd på spön osv. Är det mkt begär tror du?Att kasta med riktigt lätta jiggar och andra beten speciellt i motvind eller i trånga situationer gör haspelrullen till en vinnare...
Häls //TSenast ändrad av tonyex; 2014-10-07, 16:25.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FlexHar fastnat för det här fisket som är riktigt roligt och vilka fajter det blir när något större går...8 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2025-08-31, 12:17 -
-
av TylerdurdennHar nyss köpt en stuga utanför Flen i närheten av sjön ”Valdemaren” och är sugen på att...1 Foto
-
2025-07-02, 10:52 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav NappenBottHar haft bra fiske med freerig, tog denna kluns häromdan i en Stockholmssjö på en freeriggad Keitech...1 Foto
-
2025-04-23, 19:56 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
|
3 svar
2 874 visningar