Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Jigga abborre, Haspel eller multi
Collapse
X
-
Jag visste att det var ingenting att ha. OK, då slänger jag **** då.Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inläggVetefan om CQ, marknadens typ långsammaste rulle, är ett så klokt val vid abborrjiggning. Bra sätt att hålla sig smal, för det kommer bli att veva så svetten lackar...
//T
PS: Seriöst, 60 cm är helt ok för min teknik, men vad vet jag om fiske, eller hur?
Det är lätt att glömma att denna rulle har något som kallas för micro module ( vi har pratat om det tidigare annars finns google) , som gör att med "relativt" låg utväxling kan rullen ändå ta in 60 cm per vevtag, dvs ganska allround.
Beroende på hur du svarar då vet jag om den gamla "tråk-och-sur-morska" är tillbaks eller inte. Tänkt på det bara.
Senast ändrad av tonyex; 2014-10-07, 00:09.
Kommentera
-
Jag har ett gäng vevar som skulle passa din 51:a. Vill du ha en bild på dom oxå?Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inläggTror du att orginalveven skulle passa på min CQ 51:a?
/S
Kommentera
-
Jag är bara förvånad över hur man kan välja marknadens långsammast rulle där alla andra valt det motsatta. Men vad vet jag och alla andra om fiske?Ursprungligen postat av tonyex Visa inläggJag visste att det var ingenting att ha. OK, då slänger jag **** då.
//T
PS: Seriöst, 60 cm är helt ok för min teknik, men vad vet jag om fiske, eller hur?
Beroende på hur du svarar då vet jag om den gamla "tråk-och-sur-morska" är tillbaks eller inte. Tänkt på det bara.
Du må tycka jag är tråkig och sur. Men med tanke på att du retat upp minst tre-fyra andra sköna fiskesnackare med din sockersöta ödmjuka stil känner jag att jag är i rätt gott sällskap...Senast ändrad av barnmorskan; 2014-10-06, 17:58.
Kommentera
-
Min kära kompis barnmorskan,Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inläggJag är bara förvånad över hur man kan välja marknadens långsammast rulle där alla andra valt det motsatta. Men vad vet jag och alla andra om fiske?
Du må tycka jag är tråkig och sur. Men med tanke på att du retat upp minst tre-fyra andra sköna fiskesnackare med din sockersöta ödmjuka stil känner jag att jag är i rätt gott sällskap...
Jag har rullar som tar in 80 cm per vevtag och jag märker ingen skillnad, det kan bero på att jag vet vad jag gör när jag jiggar abborre/gädda osv. Om du nu tror eller är orolig på att jag inte fixar tekniken, då har du lite fel där.
Faktum är att jag gjorde ett medvetet val , för att jag vet att jag kommer att greja det här.
Det kanske är dags för dig att sluta jobba i vården och sånt där och börja med rull-tillverkning!
Jag hoppas att ingen kan läsa det här, men jag har andra planer för den rulle ...
//T
PS: [Om du vill bli min kompis, då måste du ändra taktiken, för vi kommer inte något vidare så här]
..... Du kunde bara fråga snällt och jag hade förklarat allt i detaljer ....Senast ändrad av tonyex; 2014-10-06, 20:03.
Kommentera
-
TJag kör med multirulle till allt mitt fiske inkl jiggfiske, varför? Det är roligare att fiska med multirulle jag tycker att man har bättre kontakt med både bete och fisk. För mitt jiggfiske vill jag gärna ha en rulle som har relativt hög utväxling just nu kör jag en revo premier med 6,4:1 nästan i underkant, körde med en revo mgx med 7,1:1 och det var nästan bättre för mitt fiske.Ursprungligen postat av Lill gäddan Visa inläggTjena!
När ni jiggar abborre, använder ni multi eller haspelrulle? Är det någon större skillnad?
Ha de gött!
Kommentera
-
Eller så skaffar man sig en riktigt bra nylon eller fc lina.Ursprungligen postat av tonyex Visa inläggTesta med att ställa slirbromsen "rätt" , då försvinner problemet. //T
Till borre och ädel vinner du mycket genom att välja bort flät....
Kommentera
-
......bara att de har fel.....eller hur var det du sa....Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggMed tanke på hur tonläget i den här tråden utvecklat sig känner jag mig föranledd att påpeka att jag inte anser att de som envisas med att använda multirulle till lätt jiggfiske är dåliga (eller ens sämre) människor.
/S
Kommentera
-
Visst, men det är väl ingen stor sak? Många av mina bästa vänner har fel.Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg......bara att de har fel.....eller hur var det du sa....
/S
edit.
Jag har själv haft fel en gång.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FlexHar fastnat för det här fisket som är riktigt roligt och vilka fajter det blir när något större går...8 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2025-08-31, 12:17 -
-
av TylerdurdennHar nyss köpt en stuga utanför Flen i närheten av sjön ”Valdemaren” och är sugen på att...1 Foto
-
2025-07-02, 10:52 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav NappenBottHar haft bra fiske med freerig, tog denna kluns häromdan i en Stockholmssjö på en freeriggad Keitech...1 Foto
-
2025-04-23, 19:56 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57
|
25 svar
3 333 visningar