Olika fiskedjup - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Olika fiskedjup

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
    Hej Uppsala-Anders;

De flesta av mina genom åren fångade Gäddor är numera bara siffror och i bästa fall, om de är stora, viktmässigt nerskrivna i en av mina från pärm till pärm sedan år 1962 fullskrivna Fiskejournaler...

Jag har en Fiskejournal för åren 1962-1975, en Fiskejournal för åren 1976-1987, en Fiskejournal för åren 1988-1999 och en Fiskejournal för åren 2000-2014. I dessa Fiskejournaler finns kolumner med datum, fisketid, platser, fångstgivande beten + hugg, antal fiskar, högsta vikt, lägsta vikt, vindriktning, vattentemperatur, vattenstånd, fångstdjup, barometerstånd, trollingfart samt en extra bred kolumn för Diverse anteckningar...

Genom att gå in på ett speciellt datum i en av mina Fiskejournaler får jag bra hjälp att minnas fisket just den dagen.

Här kan du läsa om en verkligt bra Gäddfiskedag i Trosa skärgård:
    Datum: Lördag 6 juni 1981.
    Fisketid: kl. 10.00 - 23.00.
    Fiskeplatser: Doftskärshällarna, Dubbelgrynnan, Kasen, Myrholmsgrynnan, Pricken, Viken utanför Harburen.
    Beten: Saida Tiger Stripe (3 st fångade + 2 hugg), Swim Whizz 711 (10 st fångade + 3 hugg).
    Antal: 13 st.
    Fiskart: Gädda.
    Högsta vikt: 14,3 kilo.
    Lägsta vikt: 5,5 kilo.
    Månstånd: dag 5 (Nymåne = dag 1.)
    Vindriktning: Sydväst 9 - 14 m/sek.
    Vattenstånd: Normalt +-0 dm.
    Vattentemperatur: + 15 gr.C. (Ytvattnet).
    Fångstdjup: 3 - 6 meter.
    Diverse anteckningar: Soligt och varmt i luften. Nästan inga moln. Bästa Gäddfisket på många år! Jag fick 12 st Gäddor över 5 kilo (14,3 kg, 11,9 kg, 8,3 kg, 8,2 kg - 5,5 kg). Carl-Gunnar (Team Saida) fick en Gös 4,9 kilo på Swim Whizz 572 samt 11 st Gäddor mellan 10,9 kilo och 3,5 kilo på Swim Whizz 704 och 3 st mellan 8,7 och 5,6 på Saida Tiger Stripe.

Go for the Big Ones!

http://www.trumman.com/fisketips.htm

Old Firehand

www.trumman.com
    Hej OF, har två frågor som jag funderat länge på och som jag tror att du kan svara på.
    Påverkar månfaserna fisket och i så fall vilka är bäst? Och stämmer ABU:s huggtabell, själv tror jag inte på den men vet andra som alltid kollar i den innan de åker ut.

Mvh Gabbe

Kommentera

Hej Uppsala-Anders;

De flesta av mina genom åren fångade Gäddor är numera bara siffror och i bästa fall, om de är stora, viktmässigt nerskrivna i en av mina från pärm till pärm sedan år 1962 fullskrivna Fiskejournaler...

Jag har en Fiskejournal för åren 1962-1975, en Fiskejournal för åren 1976-1987, en Fiskejournal för åren 1988-1999 och en Fiskejournal för åren 2000-2014. I dessa Fiskejournaler finns kolumner med datum, fisketid, platser, fångstgivande beten + hugg, antal fiskar, högsta vikt, lägsta vikt, vindriktning, vattentemperatur, vattenstånd, fångstdjup, barometerstånd, trollingfart samt en extra bred kolumn för Diverse anteckningar...

Genom att gå in på ett speciellt datum i en av mina Fiskejournaler får jag bra hjälp att minnas fisket just den dagen.

Här kan du läsa om en verkligt bra Gäddfiskedag i Trosa skärgård:
      Datum: Lördag 6 juni 1981.
      Fisketid: kl. 10.00 - 23.00.
      Fiskeplatser: Doftskärshällarna, Dubbelgrynnan, Kasen, Myrholmsgrynnan, Pricken, Viken utanför Harburen.
      Beten: Saida Tiger Stripe (3 st fångade + 2 hugg), Swim Whizz 711 (10 st fångade + 3 hugg).
      Antal: 13 st.
      Fiskart: Gädda.
      Högsta vikt: 14,3 kilo.
      Lägsta vikt: 5,5 kilo.
      Månstånd: dag 5 (Nymåne = dag 1.)
      Vindriktning: Sydväst 9 - 14 m/sek.
      Vattenstånd: Normalt +-0 dm.
      Vattentemperatur: + 15 gr.C. (Ytvattnet).
      Fångstdjup: 3 - 6 meter.
      Diverse anteckningar: Soligt och varmt i luften. Nästan inga moln. Bästa Gäddfisket på många år! Jag fick 12 st Gäddor över 5 kilo (14,3 kg, 11,9 kg, 8,3 kg, 8,2 kg - 5,5 kg). Carl-Gunnar (Team Saida) fick en Gös 4,9 kilo på Swim Whizz 572 samt 11 st Gäddor mellan 10,9 kilo och 3,5 kilo på Swim Whizz 704 och 3 st mellan 8,7 och 5,6 på Saida Tiger Stripe.

Go for the Big Ones!

Old Firehand

www.trumman.com
      Hej Leif,

Jag blir alltid lika imponerad över dina utförliga och sakkunniga svar och inlägg på forumet.
      Alldeles nyligen kom jag över ett finfint exemplar av din bok från 1972.
      Det har bläddrats varsamt i ungefär en vecka här hemma nu och det är svårt att inte bli imponerad av innehållet!
      Såhär drygt 40 år senare - visst vore väl en uppföljare på sin plats…?

Mvh/Jonas

Kommentera

Ursprungligen postat av Jefvelberg Visa inlägg
        Vidare vill jag tipsa om att inrikta dej på en art i taget. Många av oss har börjat som du, kastat ut vad som finns i betesasken och hoppats på det bästa. Får jag nånting är jag nöjd, typ. Nu finns internet(förmodligen bara en fluga, men men)..
        Jag menar inte att du ska begränsa dej till en art utan testa dej fram. Sök i forumet och på internetz efter tips på respektive art och metod. Din utrustning duger till att prova på. Ställ frågor om du hittar hyfsat aktuella trådar eller liva upp en äldre. Finner du inte vad du söker, räds inte att starta en egen.
        Uppgradera din utrustning (beten och tillbehör är förbrukningsvara..) när du hittat din grej.

Edit: jag insåg nu hur dåligt svar det var på din fråga och jag hoppas inte jag trampar dej på tårna när jag utgick från att du är nybörjare. Du får väl ta med mina ord på vägen eller bara strunta i dom:-)
        Nej då, tårna är hela och fina fortfarande.
        Man kan troligen bli nybörjare på nytt om man inte fiskat på, låt oss säga 20 år. En hel del hinner hända på två decennier
        Alla tips och trix är välkomna

Mvh

Kommentera

Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
          Hej OF, har två frågor som jag funderat länge på och som jag tror att du kan svara på.
          Påverkar månfaserna fisket och i så fall vilka är bäst? Och stämmer ABU:s huggtabell, själv tror jag inte på den men vet andra som alltid kollar i den innan de åker ut.

Mvh Gabbe
          Hej Gabbe;

Vi Gäddfiskare vet att Gäddan inte alltid hugger lika bra. Under flera dagar i sträck kan man få den ena godkända Gäddan efter den andra. Sedan kan det komma en period då det tycks alldeles omöjligt att fånga några stora Gäddor. De små Gäddorna hugger friskt som vanligt, men de riktigt stora följer bara efter eller stöter lite försiktigt på wobblern! Efter ytterligare några dagar kommer fiskelyckan tillbaka som genom ett trollslag. De stora Gäddorna hugger vilt och hårt igen! Vi Gäddfiskare har i alla tider grubblat och försökt att lista ut orsakerna till Gäddans huggperioder. Många är helt övertygade om att Gäddans aktivitet påverkas av månens faser. ..

I mina Fiskejournaler 1962 - 2014 hade jag Nymåne som dag 1 och dagen före som dag 30. ..

När det gäller mindre Gäddor upp till 5 kilos vikt har jag inte sett någon märkbar skillnad i huggfrekvens. Däremot har jag själv inte fångat några riktigt stora Gäddor över 10 kilos vikt vid fullmåne dagtid. Nattligt Gösfiske vid fullmåne i Långsjön och Tyresö Flaten nedanför Drevviken tillsammans med mina gamla fiskekompisar Svenne Andersson, Göran Ahnstrand och Alfonso Romo resulterade i att både Göran Ahnstrand, Alfonso Romo och jag lyckades fånga flera Gäddor vägande över magiska 10 kilo...

Stora Gäddor blir ibland silhuettjägare nattetid och kan få lättare att överrumpla och attackera ytnära bytesfisk i ljuset från månen ...

Leker Gäddan i nedan så hugger hon i ny!

Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2015-03-07, 17:13.

Kommentera

Hej Uppsala-Anders;

www.trumman.com
            Vore kul om du kunde knappa in dina data i excel.

Kommentera

Ursprungligen postat av nappaförböveln Visa inlägg
              Hej Leif,

Jag blir alltid lika imponerad över dina utförliga och sakkunniga svar och inlägg på forumet.
              Alldeles nyligen kom jag över ett finfint exemplar av din bok från 1972.
              Det har bläddrats varsamt i ungefär en vecka här hemma nu och det är svårt att inte bli imponerad av innehållet!
              Såhär drygt 40 år senare - visst vore väl en uppföljare på sin plats…?

Mvh/Jonas
              Hej Jonas;

Tack för dina fina ord! När du och andra fiskare köpt upp och fiskar med alla de beten som fortfarande finns kvar hos www.trumman.com ska jag ägna min återstående tid åt både uppföljare av "Gäddfiskarens Specialknep" samt nya artiklar om fiske efter Gädda, Gös, Lax och Öring...

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Alla tips och trix är välkomna
                Vid kusten här nere Brukar nordostlig vind betyda uselt fiske.

Kommentera

Jag skulle vilja se vad de där journalerna skulle landa på i en auktion. Nu för tiden kan ju 5 beten gå för 15 000:- tydligen så vad kostar gäddsveriges kanske värdefullaste om än lite inaktuella skrifter kosta =)

Har du aldrig fått några bud på dem, Leffe?

Kommentera

En fråga....är det vanligt på detta forum att trådar spårar ur och handlar om helt andra saker än ursprunget och / eller behandlar flera frågor i samma tråd?
                    Inget stort problem men det kan ju lätt bli rätt rörigt.

Mvh

Kommentera

Ursprungligen postat av Pickels Visa inlägg
                      En fråga....är det vanligt på detta forum att trådar spårar ur och handlar om helt andra saker än ursprunget och / eller behandlar flera frågor i samma tråd?
                      Inget stort problem men det kan ju lätt bli rätt rörigt.

Mvh
                      Nej det brukar det inte. Förresten kollade du på senaste farmen-avsnittet?
                      Eller ja, det händer..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 689 svar
                      369 429 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Westley Richard