Piketime? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Piketime?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

300 spänn för en plastkopia... näääääää

Kommentera

Och dyrare!!! Men herregud... vem köper dessa??
      LaSsE

Kommentera

Ursprungligen postat av modemgurka
        Och dyrare!!! Men herregud... vem köper dessa??
        Prylnissar antagligen :c). Sen är de lite lättare än Cobbs vilket kan föredras av vissa, som inte dänger 120-150 grammare.

Kommentera

När startar...

...Mangeboy 79 webshop?
          Team Gorilla.

"No Monkey Business"

--Mer fiske, mindre fruntimmer--

Kommentera

Ursprungligen postat av Johannes R
            Piketime är inte en kopia av Cobbs. Piketime är handgjort i plast och cobbs är handgjort i trä. Dessutom skiljer sig gången och formen på dom. Cobbs 14cm väger 110 gram. Piketime finns i Top Medium och Deep i viktklass 75-95g.
            HAHA snacka om att kasta jerkbait i glashus....

inte en kopia av cobbs...

Har alltid försvarat zalt gentemot kopiorna från sure catch och tavata, men det här har fått mig att tänka om!

Att zalt lanserar en cobbs kopia är ju riktigt pajjigt!!

och bara för att den är gjord i plast betyder väl inte att det inte är en kopia!!

Är det då ok att lansera en zalt i trä?

Det är väl formen som kan "varumärkas" inte materialet!!

HAHA tycker hela den här grejjen är rätt festlig!!

Kommentera

Okej ni som alla har är så väldigt insatta i vad ni pratar om. Det är bra att ni tar reda på vad ni snackar om innan ni börjar anklaga folk. För det första så görs dessa jerkbeten av ett företag som heter Think Big i tyskland. Det är en kille som handgjuter dom i plast. Think Big är också GENERALAGENT av ALLA cobbs beten i tyskland. Och har så varit väldigt länge. Är det någon här som har både piketime och cobbs eller sitter ni och kollar på bilder? För det första finns det tre stycken olika piketime jerkar. Och det är en som liknar cobbs väldigt mycket. Detta är jerken sickly 1. Denna form som både Sickly 1 och Cobbs har är en väldigt allmän form. Det är i stort sett en träbit som är lite rundad i kanterna. Skulle man försöka mönsterskydda den formen i Sverige skulle det med största sannolikhet inte gå för att det är hur man blyar dessa beten som skapar gången inte formen. Tar man Zalt t.ex. så är det formen som ger gången. Formen är också mer unik och därför har den ett mönsterskydd. Dessutom finns det hur många beten som helst som liknar både cobbs och Sickly 1.

Och nej. Jerken är inte billig. 300kr för en Jerk är mycket pengar men man behöver inte heller köpa dom. Vi säljer dom för att försöka skapa lite konkurens i dyrare handgjorda jerkar. Och för att finare jerkar ska finnas i butiker och inte bara på webben.

Där är Think Bigs hemsida. Sen om det är en kopia eller inte får ju var och en ta ställning till. Den är inte mönsterskyddad till skillnad som från Zalt som dessutom har fått rätt i både Svensk och Dansk rätt mot Esox. Och sen tycker jag inte att det är moraliskt fel att sälja en såkallad kopia när den är DYRARE. Vissa kanske finner denna bättre och då är det också till ett högre pris. Det tar knappast försäljning på orginalet när den är mer än 80kr dyrare.

Kommentera

Äger och har fiskat med både cobbs och piketime.

Visst det är en "allmän form" för jerkbaits, men det betyder ju inte att det inte är en kopia.

Det komiska i situationen tycker jag är att ni på zalt väljer att lansera ett bete som så uppenbart är likt ett annat.

Med era "konflikter" med kopiatörer i ryggen så tycker jag att det hela är riktigt roligt.....

Sedan att ni endast lanserar det och således inte har något med tillverkning osv att göra tycker inte jag spelar nå´n roll!

Att den är dyrare än "orginalet" mm och inte påverkar försäljning osv har jag inga åsikter om!

Om betestillverkare kopierar varandra mm mm skiter jag blankt i (även om jag gillar orginalen bättre....iaf zalts... )

Och jag vill absolut inte ge mig in i nå´n pajkastningsdisskusion ang detta!

Min kommentar bygger endast på det komiska i att zalt, med hela sin bakgrund, väljer att lansera en uppenbar kopia........DET tycker jag är kul, och om jag ska vara lite elak även ett klassiskt exempel på dubbelmoral!

Det är iaf min högst personliga synpunkt!

Kommentera

johannes r!!!

minns du dessa rader?

"Ser onekligen ut precis som en sure catch. Jag kan dock inte förstå vilka det är som köper kopior. Känns som att det är mycket lågt och som att man matar samhällets parasiter."

eller som jenk påpekader lite försynt!
                  "Jag maste saga att jag personligen tycker det ar daligt av Rohlen att salja Cobbkopian. Lite dubbelmoral. Jag tror att han var oveteandes om att det var en kopia forst, men nar jag sag bilden pa hans websida och upplyste honom om att cobb salde beten till den Tysken forrut och att han nu uppenbarligen kopierat dem. Fattar inte att han inte kan ta fram ett eget zalt jerk stallet. Sa javla svart ar det ju inte. Nej som vanligt ar det pengar som styr."
                  Senast ändrad av ALQ; 2006-01-05, 11:06.
                  achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
                  \m/

Kommentera

Ursprungligen postat av Danne Johansson
                    Äger och har fiskat med både cobbs och piketime.

Visst det är en "allmän form" för jerkbaits, men det betyder ju inte att det inte är en kopia.

Det komiska i situationen tycker jag är att ni på zalt väljer att lansera ett bete som så uppenbart är likt ett annat.

Med era "konflikter" med kopiatörer i ryggen så tycker jag att det hela är riktigt roligt.....

Sedan att ni endast lanserar det och således inte har något med tillverkning osv att göra tycker inte jag spelar nå´n roll!

Att den är dyrare än "orginalet" mm och inte påverkar försäljning osv har jag inga åsikter om!

Om betestillverkare kopierar varandra mm mm skiter jag blankt i (även om jag gillar orginalen bättre....iaf zalts... )

Och jag vill absolut inte ge mig in i nå´n pajkastningsdisskusion ang detta!

Min kommentar bygger endast på det komiska i att zalt, med hela sin bakgrund, väljer att lansera en uppenbar kopia........DET tycker jag är kul, och om jag ska vara lite elak även ett klassiskt exempel på dubbelmoral!

Det är iaf min högst personliga synpunkt!
                    Ja, jag kan förstå att du tycker att det är dåligt att lansera en kopia när man själv avskyr kopior. Men om man inte tycker att det är en kopia så är det inte dåligt. De som tycker att det är en kopia får isåfall tycka det. För jag har bestämt vad jag tycker och isåfall är det dubbelmoral i mångas ögon. Det kan vi inte göra så mycket åt. Cobbs tycker uppenbart inte att det är en kopia. Eftersom att Think Big fortfarande är Generalagent och Piketime har funnits rätt många år nu. Vi tycker inte att detta är en kopia. Så därför tycker inte jag att det är dubbelmoral att Zalt säljer dessa beten.

Att sälja ett bete som är likt ett annat tycker inte jag är några problem. Iallafall inte med en sådan allmän form. Är Buster Jerk en kopia på ACE Flipper? Jag tycker inte det.

http://shop.lundgrensfiske.com/group.asp?group=461 ACE Flipper.
                    http://shop.lundgrensfiske.com/group.asp?group=1029 BJ

Kommentera

Ursprungligen postat av ALQ
                      johannes r!!!

minns du dessa rader?

"Ser onekligen ut precis som en sure catch. Jag kan dock inte förstå vilka det är som köper kopior. Känns som att det är mycket lågt och som att man matar samhällets parasiter."

eller som jenk påpekader lite försynt!
                      "Jag maste saga att jag personligen tycker det ar daligt av Rohlen att salja Cobbkopian. Lite dubbelmoral. Jag tror att han var oveteandes om att det var en kopia forst, men nar jag sag bilden pa hans websida och upplyste honom om att cobb salde beten till den Tysken forrut och att han nu uppenbarligen kopierat dem. Fattar inte att han inte kan ta fram ett eget zalt jerk stallet. Sa javla svart ar det ju inte. Nej som vanligt ar det pengar som styr."
                      Japp jag minns dom och jag står fortfarande för dom. Jenk tycker att det är en kopia. Det har han all rätt att tycka. Som jag redan har förklarat så tycker inte jag det. Skillnaden här är att Sure Catch har tagit en Zalt och gjort en exkat likadan och enbart sålt den på priset. Piketime är DYRARE, annat material, annan vikt. Annan gång. Formen är mer allmän. Ja allt som jag har skrivit i föregående inlägg. Jag har förklarat varför det inte är en kopia. För dom som tycker det så är min dubbelmoral ENORM. Men det är inte mycket jag kan göra åt.

ps. Zalt jerk kommer ju faktist till våren och är inte likt någonting annat.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 689 svar
                      369 157 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Westley Richard  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30