Piketime? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Piketime?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Johannes R
    Nu har du inte läst ordentligt, jag vet faktist inte heller hur det är blyat. Men eftersom att mycket av Zaltens gång ligger i formen så kan du inte räkna med att slippa en stämning.

Och sedan undrar jag... varför dessa starka reaktioner över just Cobbs / Sickly? Varför inte denna smutkastning när Zalt kom med Zam? Den är ju ganska lik bomber. Varför inte denna smutskastning när CWC kom med Strike Pro? Den är också ganska lik bomber. Kan det ha någonting med att göra att Cobbs är gjorda av en ganska gammal man med stor känsla för hantverk? Är det värre om man "kopierar" honom än någon annan? Varför har ni inte svarat på mina exempel angående BJ och ACE?

Jag tror att det är endast är formen som är mönsterskyddad och därför är det som är avgörande för om man kan driva detta i en domstol (rätta mig om jag har fel). I och med detta så skulle din tes att det inte är en kopia på grund av annan viktning falla (åtmistone juridiskt) då dessa beten är i det närmaste identiska.

Att jag har åsikter i detta fall har mindre med att göra om upphovsmannen är gammal eller ej och mer att jag läste tråden med Zalt/Sure catch och där tycker att du har rätt i diskussionen om kopia/orginal. I detta fall så tycker jag att det är en självklar kopia och var intresserad hur du skulle så på frågan och eventuellt byta ståndpunkt, vilket du gjort genom den enkla kappvändningen,
    - jag avgör om jag tycker att det är en kopia.

Kommentera

Ursprungligen postat av ALQ
      jag vet att det inte är du som driver zalt, men kanske du en dag ska ta över företaget och då kanske med nya värderingar. allt som är lagligt är inte rätt eller bra, lika lite som att allt som är olagligt är fel och dåligt. det ger oss en vägledning om vad samhället anser (har bestämmt) om saker, men även lagar och förordningar ändras efter tidens lopp. sånt som var ok igår är förbjudet idag och sånt som inte gick för sig igår fungerar hur bra som helst idag. det är ofta mycket små teknikaliteter som avgör rättstvister (framför allt när det kommer till upphovsrätter och mönsterskydd). kan man inte utveckla utan att snarlikt kopiera någona annans arbete, så är man en kopiator och inte en inovatör. zalt har visat att dom kan utveckla själva, hoppas att det inte går förlorat. åter till själva poängen, VARFÖR ENS BEFINNA SIG I GRÅZONEN???

ps. dessutom så är detta ett märkligt argument: "Jerken är inte billig. 300kr för en Jerk är mycket pengar men man behöver inte heller köpa dom. Vi säljer dom för att försöka skapa lite konkurens i dyrare handgjorda jerkar."
      hur skapar zalt konkurens genom att ta lika mycket eller mer betalt??? om man inte konkurerar med pris så är det kvalitet, är detta bete bättre än andra och billigare hangjorda beten?
      jag förstår att du ser det lite ironiska anslaget, men frågan är inte ironiskt menad.
      Ja det kanske var ett litet märkligt argument. Konkurens kanske det inte skapar men det ger iallfall alternativ. Tänk på att det inte bara är just jerken Sickly 1 som finns utan också Sickly 2 och Buffalo. Sedan så finns ju denna i flytande/medium/deep. Om jag har förstått rätt så finns Cobben bara i en viktklass? Sen så är ju denna gjord i plast och rent tekniskt sätt kan man påstå att den är tåligare. Även om både denna och Cobben är så tåliga att det räcker och blir över. Kokurens var väl fel ord.

Jag tycker att man ska skilja på att kopiera och att låna. Om t.ex. inte sportfiskeföretag fick låna färger av varandra hur många färger skulle Zalt finnas i då? Hur många färger skulle Buster Jerk finnas i?

Ja gråzonen ja... Jag vet faktist inte vad jag ska svara. Piketime är ett bra bete och vi vill sälja det... Kan inte ge något bra svar.

Jag editerade mitt andra svar med du hann skriva före så jag skriver in det här med:

Och sedan undrar jag... varför dessa starka reaktioner över just Cobbs / Sickly? Varför inte denna smutkastning när Zalt kom med Zam? Den är ju ganska lik bomber. Varför inte denna smutskastning när CWC kom med Strike Pro? Den är också ganska lik bomber. Kan det ha någonting med att göra att Cobbs är gjorda av en ganska gammal man med stor känsla för hantverk? Är det värre om man "kopierar" honom än någon annan? Varför har ni inte svarat på mina exempel angående BJ och ACE?

Kommentera

Ursprungligen postat av Wizkid
        Jag tror att det är endast är formen som är mönsterskyddad och därför är det som är avgörande för om man kan driva detta i en domstol (rätta mig om jag har fel). I och med detta så skulle din tes att det inte är en kopia på grund av annan viktning falla (åtmistone juridiskt) då dessa beten är i det närmaste identiska.

Att jag har åsikter i detta fall har mindre med att göra om upphovsmannen är gammal eller ej och mer att jag läste tråden med Zalt/Sure catch och där tycker att du har rätt i diskussionen om kopia/orginal. I detta fall så tycker jag att det är en självklar kopia och var intresserad hur du skulle så på frågan och eventuellt byta ståndpunkt, vilket du gjort genom den enkla kappvändningen,
        - jag avgör om jag tycker att det är en kopia.
        Okej det jag kan förstå...

Rent juridiskt skulle man inte kunna mönsterskydda Cobbs så fullt ut som Zalt eftersom att det är en för allmän form. Men ja, hade det gått att mönsterskydda Cobbs så hade nog Sickly fallit. Det är därför det inte går.

Det var ju synd att ni missuppfattade mig så totalt i Surecatch tråden eftersom att det jag är så starkt emot är dessa parasitföretag som lever på att kopiera bra produkter och sälja svinbilligt. Och varför skulle jag inte få avgöra om jag tycker att det är en kopia? Vem ska avgöra det åt mig om inte lagen finns och kan ?

Kommentera

Okej det jag kan förstå...

Rent juridiskt skulle man inte kunna mönsterskydda Cobbs så fullt ut som Zalt eftersom att det är en för allmän form. Men ja, hade det gått att mönsterskydda Cobbs så hade nog Sickly fallit. Det är därför det inte går.

Det var ju synd att ni missuppfattade mig så totalt i Surecatch tråden eftersom att det jag är så starkt emot är dessa parasitföretag som lever på att kopiera bra produkter och sälja svinbilligt. Och varför skulle jag inte få avgöra om jag tycker att det är en kopia? Vem ska avgöra det åt mig om inte lagen finns och kan ?

I och med detta så måste anse att det ej finns något moraliskt ansvar utan endast juridiskt. Jag kan förstå att du tänker på detta sätt men tonläget var så mycket mer högtravande i Sure Catch tråden så jag trodde att du kanske trodde på ett moralist ansvar. My mistake.

Kommentera

Ursprungligen postat av Wizkid
            I och med detta så måste anse att det ej finns något moraliskt ansvar utan endast juridiskt. Jag kan förstå att du tänker på detta sätt men tonläget var så mycket mer högtravande i Sure Catch tråden så jag trodde att du kanske trodde på ett moralist ansvar. My mistake.
            ... Vet inte vad jag ska svara. Det känns som att jag lägger ned här för vi sitter bara och skriver samma saker fram och tillbaka. Allt hamnar ändå bara på att ni tycker att det är en kopia och att jag inte tycker det.

Sen att ni väljer att bara svara på vissa saker i mina inlägg. Som jag skrev så är dom som gör Piketime generalagenter på Cobbs. Om Cobbs har accepterat detta drag varför skulle inte jag göra det?
            Senast ändrad av Johannes R; 2006-01-05, 14:24.

Kommentera

... Vet inte vad jag ska svara. Det känns som att jag lägger ned här för vi sitter bara och skriver samma saker fram och tillbaka. Allt hamnar ändå bara på att ni tycker att det är en kopia och att jag inte tycker det.

Ja här har du rätt för första gången i denna tråd

Vi har olika uppfattning i denna fråga, men jag var ändå tvungen att ställa dessa frågor då din uppfattning kring kopior tydligen kan skilja sig så pass mycket åt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Danne Johansson
                Vad som är en kopia och vad som inte är det har ju nötts och blötts alltför många gånger här på forumet tidigare!

Så det behöver vi ju inte gå in på, men visst kan man ju säga att BJ har vissa likheter med Flippern.....:-)

Det är ju bara er bakgrund som gör det lite extra kul att retas lite....

Sen kan jag personligen tycka att det är synd att ni lanserar andras märken..... Är ju personligen en väldigt zaltfrälst gäddfiskare, så jag tycker det är lite tråkigt om ni börjar plocka in andras beten....

men men kul att munhuggas lite iaf!!

kör så det ryker!
                Hade missat ditt inlägg. Andras beten är ingenting Zalt lägger ner stor tid på så det skadar nog inga Zalt beten.

Kommentera

Ja gråzonen ja... Jag vet faktist inte vad jag ska svara. Piketime är ett bra bete och vi vill sälja det... Kan inte ge något bra svar.

inget vidare argument!!!

som sagt! du förde ett ganska högtravande resonemang i den andra tråden, då får du nog räkna med mothugg, undringar, kommentarer och pikar om det uppfattas att du vänt kappan efter vinden. vad det gäller BJ och zam så använder jag dom inte över huvud taget.

nog sagt i denna tråd av mig i alla fall.
                  achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
                  \m/

Kommentera

Ursprungligen postat av ALQ
                    som sagt! du förde ett ganska högtravande resonemang i den andra tråden, då får du nog räkna med mothugg, undringar, kommentarer och pikar om det uppfattas att du vänt kappan efter vinden. vad det gäller BJ och zam så använder jag dom inte över huvud taget.

nog sagt i denna tråd av mig i alla fall.
                    Jag hade räknat med det. Men det som jag tycker är tråkigt är att ni inte vill svara på hela mina inlägg. Utan bara vissa delar. Även om du inte andvänder som så kan du ju svara angående formen. Eftersom att det är formen som denna tråd handlar om.

Kommentera

Jag hade räknat med det. Men det som jag tycker är tråkigt är att ni inte vill svara på hela mina inlägg. Utan bara vissa delar. Även om du inte andvänder som så kan du ju svara angående formen. Eftersom att det är formen som denna tråd handlar om.
                      Och allt jag ville veta var var jag kunde finna dem :c). Denna tråd spårade iväg till något helt än det var tänkt från början. Men intressant läsning i alla fall.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      4 263 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B