Piketime? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Piketime?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Vad som är en kopia och vad som inte är det har ju nötts och blötts alltför många gånger här på forumet tidigare!

Så det behöver vi ju inte gå in på, men visst kan man ju säga att BJ har vissa likheter med Flippern.....:-)

Det är ju bara er bakgrund som gör det lite extra kul att retas lite....

Sen kan jag personligen tycka att det är synd att ni lanserar andras märken..... Är ju personligen en väldigt zaltfrälst gäddfiskare, så jag tycker det är lite tråkigt om ni börjar plocka in andras beten....

men men kul att munhuggas lite iaf!!

kör så det ryker!

Kommentera

Ursprungligen postat av Johannes R
      Japp jag minns dom och jag står fortfarande för dom. Jenk tycker att det är en kopia. Det har han all rätt att tycka. Som jag redan har förklarat så tycker inte jag det. Skillnaden här är att Sure Catch har tagit en Zalt och gjort en exkat likadan och enbart sålt den på priset. Piketime är DYRARE, annat material, annan vikt. Annan gång. Formen är mer allmän. Ja allt som jag har skrivit i föregående inlägg. Jag har förklarat varför det inte är en kopia. För dom som tycker det så är min dubbelmoral ENORM. Men det är inte mycket jag kan göra åt.

ps. Zalt jerk kommer ju faktist till våren och är inte likt någonting annat.

om jag tolkar ditt inlägg rätt så menar du att så länge du VÄLJER att inte anse det vara en kopia, så är det lugnt??? hmm, tycker faktiskt att du visar tendenser till att anpassa din moral efter vad som passar bärst för stunden. trots att jag gav dig lite mothugg i den andra tråden (om sure cath och tawata) så tyckte jag att du visade prov på att stå på dig (i o f s brast resonemangen lite då och då, men det spelar mindre roll tycker jag) och förtjänade om inte medhåll i allt, så åtminstånde respekt för det mesta.
      ta för fan tillfället i akt och visa att den nya generationen företagsfolk i ZALT inte tar skit på grund av ett par spänn hit eller dit, och håller på rent spel och orginaltillverkning. det är just när företag balanserar på gränsen, och inte klarar av balansgången som det kan gå åt helvete. att gasta och skrika om moral och etik, för att sedan i nästa stund vända kappan efter vinden kan förstöra ett gott rykte på nolltid. trovärdighet tar år och år att bygga upp, men det raseras på ett par dagar. när ni kämpade mot kopiorna så tror jag att det var många som identifierade sig mer er, kände en viss stolthet och tyckte att ni förde talan för dom. sviker ni dessa (och det är mååånga som talat varmt om zalt) så riskerar ni inte bara dom som kunder utan mycket mycket mer. varför ens befinna sig i gråzonen???
      achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
      \m/

Kommentera

Ursprungligen postat av ALQ
        om jag tolkar ditt inlägg rätt så menar du att så länge du VÄLJER att inte anse det vara en kopia, så är det lugnt??? hmm, tycker faktiskt att du visar tendenser till att anpassa din moral efter vad som passar bärst för stunden. trots att jag gav dig lite mothugg i den andra tråden (om sure cath och tawata) så tyckte jag att du visade prov på att stå på dig (i o f s brast resonemangen lite då och då, men det spelar mindre roll tycker jag) och förtjänade om inte medhåll i allt, så åtminstånde respekt för det mesta.
        ta för fan tillfället i akt och visa att den nya generationen företagsfolk i ZALT inte tar skit på grund av ett par spänn hit eller dit, och håller på rent spel och orginaltillverkning. det är just när företag balanserar på gränsen, och inte klarar av balansgången som det kan gå åt helvete. att gasta och skrika om moral och etik, för att sedan i nästa stund vända kappan efter vinden kan förstöra ett gott rykte på nolltid. trovärdighet tar år och år att bygga upp, men det raseras på ett par dagar. när ni kämpade mot kopiorna så tror jag att det var många som identifierade sig mer er, kände en viss stolthet och tyckte att ni förde talan för dom. sviker ni dessa (och det är mååånga som talat varmt om zalt) så riskerar ni inte bara dom som kunder utan mycket mycket mer. varför ens befinna sig i gråzonen???
        För mig är en kopiatör någon som tar ett bete, kopierar det rakt av, kanske tillverkar det i samma fabrik som orginalet. Blåser sina marginaler åt helvete och sedan kränger det svinbilligt. Jag VÄLJER inte att tro att det är en kopia. Jag bildar mig en egen uppfattning från fall till fall. T.ex. så är Sure Catch en kopia av zalt, i varenda millimeter. Bomber har blivit kopierade rakt av. Precis som Zalt. Det är lika förjävligt det.

Jag har beskrivit varför jag inte tycker att det är en kopia. Det finns säkert många som inte håller med mig men vad kan jag göra åt det? Många på detta forumet gillar t.ex. Attitude Baits väldigt mycket och därför tycker säkert det flesta att det är förjävligt att vi säljer ett bete som har en liknande form. En träbit som är lite rundad i kanterna...

Jag är ledsen att du tycker att min moral är så bristande, jag vänder verkligen inte kappen efter vinden i min egen mening utan säger det jag tycker. Sen så är inte heller mina åsikter någonting som Zalt står för. Det är min Far som driver Zalt, inte jag. Det är ju också ganska lätt att förstå att jag är partisk.

edit: Problemet i detta fall är inte moraliskt, det är tekniskt. Vad är en kopia och vad är inte en kopia. Är Zam en kopia av Bomber? Är Strike Pro´s vobbler en kopia av Zam? Jag tycker inte det. Det är samma sak där, liknande former.
        Senast ändrad av Johannes R; 2006-01-05, 11:51.

Kommentera

Johannes du får ursäkta mig att jag inte tycker som du. Min uppfattning är att erat bete är till förvillelse likt en Cobb 14 (som du lite nedlåtande kallar en träbit som är lite rundad i kanterna). Du menar att formen på dessa drag är allmänna/generiska och det kan man naturligtvis tycka. Jag vill inte direkt påstå att jag sett alla jerkar som finns på marknaden men jag kan faktist inte påminna mig ett annat drag som är likt en Cobb, utom er kopia då

Kommentera

För mig är en kopiatör någon som tar ett bete, kopierar det rakt av, kanske tillverkar det i samma fabrik som orginalet. Blåser sina marginaler åt helvete och sedan kränger det svinbilligt. Jag VÄLJER inte att tro att det är en kopia. Jag bildar mig en egen uppfattning från fall till fall. T.ex. så är Sure Catch en kopia av zalt, i varenda millimeter. Bomber har blivit kopierade rakt av. Precis som Zalt. Det är lika förjävligt det.

Jag har beskrivit varför jag inte tycker att det är en kopia. Det finns säkert många som inte håller med mig men vad kan jag göra åt det? Många på detta forumet gillar t.ex. Attitude Baits väldigt mycket och därför tycker säkert det flesta att det är förjävligt att vi säljer ett bete som har en liknande form. En träbit som är lite rundad i kanterna...

Jag är ledsen att du tycker att min moral är så bristande, jag vänder verkligen inte kappen efter vinden i min egen mening utan säger det jag tycker. Sen så är inte heller mina åsikter någonting som Zalt står för. Det är min Far som driver Zalt, inte jag. Det är ju också ganska lätt att förstå att jag är partisk.

edit: Problemet i detta fall är inte moraliskt, det är tekniskt. Vad är en kopia och vad är inte en kopia. Är Zam en kopia av Bomber? Är Strike Pro´s vobbler en kopia av Zam? Jag tycker inte det. Det är samma sak där, liknande former.

klart att problemet är moraliskt (men det är ett fint argument för att försöka ducka från ansvar!!!). men åter igen, varför befinna sig i gråzonen över huvudtaget?? istället för att föra vidare en stolt företagstradition? till och med i kronor och ören kommer det att löna sig i det långa loppet.

sedan får jag ge wixkid ytterligare ett plus för påpekandet av hur du verkar se på allt arbete och inovationsförmåga cobb har lagt ner på sitt bete. han skulle nog inte hålla med om din beskrivning på betet. anser du att zalt bara är en gjuten plastbit (rent tekniskt kanske den är det, men inte om man tar hänsyn till allt arbete bakom den gjutna plastbiten!). att sedan cobbens viktning är viktig är en annan sak, men nog fan anser cobb att det finns liiiite mer bakom formen än bara en rundad träbit!
            Senast ändrad av ALQ; 2006-01-05, 13:12.
            achilles

Brokeback Fishing Team

\m/

Kommentera

Ursprungligen postat av ALQ
              klart att problemet är moraliskt (men det är ett fint argument för att försöka ducka från ansvar!!!). men åter igen, varför befinna sig i gråzonen över huvudtaget?? istället för att föra vidare en stolt företagstradition? till och med i kronor och ören kommer det att löna sig i det långa loppet.

sedan får jag ge wixkid ytterligare ett plus för påpekandet av hur du verkar se på allt arbete och inovationsförmåga cobb har lagt ner på sitt bete. han skulle nog inte hålla med om din beskrivning på betet. anser du att zalt bara är en gjuten plastbit (rent tekniskt kanske den är det, men inte om man tar hänsyn till allt arbete bakom den gjutna plastbiten!). att sedan cobbens viktning är viktig är en annan sak, men nog fan anser cobb att det finns liiiite mer bakom formen än bara en rundad träbit!
              Jo det är klart att det är mer än bara en rundad träbit. Han har nog lagt ner mycket tid på formen och det är ju också en vacker form. Det jag försökte säga var att (har jag fel nu?) gången i Cobbs, Sickly ligger i hur den är blyad. medans blyningen bara är en del i gången på t.ex. en Zalt. Jag kan som sagt medge att formen är lika på dragen. Det är säkert det drag som är mest likt en Cobb. Men formen spelar mindre roll helt enkelt.

ALQ: Som sagt, inte jag som driver Zalt så det är inte jag som ska ta ställning till det. Jag ska framföra dina åsikter. Men som jag har sagt innan så tycker jag inte att det är en kopia i mina mått mätt. Även om stora delar kan verka vara kopierade. Så därför ser jag inget fel i att sälja den. Det finns ju många tillverkare som lånar saker av varandra, t.ex. färger, vissa saker som fungerar bra. Utan att det är kopierat. Det som är grejen med Zalt vs. Esox var ju att det finns en lag som skyddar vårat mönster. Det är ju jätte bra för oss och vi skulle ju ha varit dumma som inte utnyttjade den. Det är ju också så saker utvecklas. Om alla hade behövt börja på noll hela tiden hade ju ingenting gått framåt. Flera stora uppfinningar inom andra områden så är det ju inte en person som har börjat från noll. Dom har fortsatt på andras verk och utvecklat dom. Glödlampan är ju bara ett exempel.
              Senast ändrad av Johannes R; 2006-01-05, 14:28.

Kommentera

Jo det är klart att det är mer än bara en rundad träbit. Han har nog lagt ner mycket tid på formen och det är ju också en vacker form. Det jag försökte säga var att (har jag fel nu?) gången i Cobbs, Sickly ligger i hur den är blyad. medans blyningen bara är en del i gången på t.ex. en Zalt. Jag kan som sagt medge att formen är lika på dragen. Det är säkert det drag som är mest likt en Cobb. Men formen spelar mindre roll helt enkelt.

ALQ: Som sagt, inte jag som driver Zalt så det är inte jag som ska ta ställning till det. Jag ska framföra dina åsikter. Men som jag har sagt innan så tycker jag inte att det är en kopia i mina mått mätt. Även om stora delar kan verka vara kopierade. Så därför ser jag inget fel i att sälja den. Det finns ju många tillverkare som lånar saker av varandra, t.ex. färger, vissa saker som fungerar bra. Utan att det är kopierat. Det som är grejen med Zalt vs. Esox var ju att det finns en lag som skyddar vårat mönster. Det är ju jätte bra för oss och vi skulle ju ha varit dumma som inte utnyttjade den. Men sen om någon vill göra ett bete som liknar t.ex. med den inbyggda skeden eller den stora framdelen på draget så hade vi ju inte kunnat göra någonting åt det. Det är ju också så saker utvecklas. Om alla hade behövt börja på noll hela tiden hade ju ingenting gått framåt. Flera stora uppfinningar inom andra områden så är det ju inte en person som har börjat från noll. Dom har fortsatt på andras verk och utvecklat dom. Glödlampan är ju bara ett exempel.
                Jag har ingen aning hur varken Cobben eller hur erat bete är blyat och det kan säkert vara skillnader där som gör att det blir skillnader i gången. Detta menar du då att det gör att det ej skall uppfattas som en kopia. Om jag då gör en exakt kopia av en zalt och sedan blyar den lite annorlunda kan jag då räkna med att slippa en stämning?

Kommentera

Ursprungligen postat av Wizkid
                  Jag har ingen aning hur varken Cobben eller hur erat bete är blyat och det kan säkert vara skillnader där som gör att det blir skillnader i gången. Detta menar du då att det gör att det ej skall uppfattas som en kopia. Om jag då gör en exakt kopia av en zalt och sedan blyar den lite annorlunda kan jag då räkna med att slippa en stämning?
                  Nu har du inte läst ordentligt, jag vet faktist inte heller hur det är blyat. Men eftersom att mycket av Zaltens gång ligger i formen så kan du inte räkna med att slippa en stämning.

Och sedan undrar jag... varför dessa starka reaktioner över just Cobbs / Sickly? Varför inte denna smutkastning när Zalt kom med Zam? Den är ju ganska lik bomber. Varför inte denna smutskastning när CWC kom med Strike Pro? Den är också ganska lik bomber. Kan det ha någonting med att göra att Cobbs är gjorda av en ganska gammal man med stor känsla för hantverk? Är det värre om man "kopierar" honom än någon annan? Varför har ni inte svarat på mina exempel angående BJ och ACE?
                  Senast ändrad av Johannes R; 2006-01-05, 13:57.

Kommentera

ALQ: Som sagt, inte jag som driver Zalt så det är inte jag som ska ta ställning till det. Jag ska framföra dina åsikter. Men som jag har sagt innan så tycker jag inte att det är en kopia i mina mått mätt. Även om stora delar kan verka vara kopierade. Så därför ser jag inget fel i att sälja den. Det finns ju många tillverkare som lånar saker av varandra, t.ex. färger, vissa saker som fungerar bra. Utan att det är kopierat. Det som är grejen med Zalt vs. Esox var ju att det finns en lag som skyddar vårat mönster. Det är ju jätte bra för oss och vi skulle ju ha varit dumma som inte utnyttjade den. Men sen om någon vill göra ett bete som liknar t.ex. med den inbyggda skeden eller den stora framdelen på draget så hade vi ju inte kunnat göra någonting åt det. Det är ju också så saker utvecklas. Om alla hade behövt börja på noll hela tiden hade ju ingenting gått framåt. Flera stora uppfinningar inom andra områden så är det ju inte en person som har börjat från noll. Dom har fortsatt på andras verk och utvecklat dom. Glödlampan är ju bara ett exempel.

jag vet att det inte är du som driver zalt, men kanske du en dag ska ta över företaget och då kanske med nya värderingar. allt som är lagligt är inte rätt eller bra, lika lite som att allt som är olagligt är fel och dåligt. det ger oss en vägledning om vad samhället anser (har bestämmt) om saker, men även lagar och förordningar ändras efter tidens lopp. sånt som var ok igår är förbjudet idag och sånt som inte gick för sig igår fungerar hur bra som helst idag. det är ofta mycket små teknikaliteter som avgör rättstvister (framför allt när det kommer till upphovsrätter och mönsterskydd). kan man inte utveckla utan att snarlikt kopiera någona annans arbete, så är man en kopiator och inte en inovatör. zalt har visat att dom kan utveckla själva, hoppas att det inte går förlorat. åter till själva poängen, VARFÖR ENS BEFINNA SIG I GRÅZONEN???

ps. dessutom så är detta ett märkligt argument: "Jerken är inte billig. 300kr för en Jerk är mycket pengar men man behöver inte heller köpa dom. Vi säljer dom för att försöka skapa lite konkurens i dyrare handgjorda jerkar."
                    hur skapar zalt konkurens genom att ta lika mycket eller mer betalt??? om man inte konkurerar med pris så är det kvalitet, är detta bete bättre än andra och billigare hangjorda beten?
                    jag förstår att du ser det lite ironiska anslaget, men frågan är inte ironiskt menad.
                    achilles

Brokeback Fishing Team

\m/

Kommentera

Det är en Cobb 14 i plast. Som är dyrare. Kan fortfarande inte riktigt förstå varför den är dyrare. Plast beten (som dessutom är en kopia) borde ju rimligtvis vara billigare?
                      LaSsE

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      4 263 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B