BUZZY spinnare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BUZZY spinnare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• BUZZY spinnare

BUZZY spinnare (eller liknande)

Abu sålde för några år sen ,en spinnare med skeden bredvid kroppen..

Ingen hitt för mig ,men kanske för andra.
    I tv 4 fiske använde dom liknande spinnare.

Någon som använder dessa spinnare????????????????????

Eller ligger dom bara o tar plats i lådan?????????????????????

Jag fiskade mycket abborre med ABU Collibri 12g S/G. Kroppen vägde 12g men skeden motsvarade Sonette 7g. Det var en riktig dräparspinnare som även gäddorna gärna gav sig på.
    Jag och mina 2 bröder fiskade den över berghällarna längs grundet mitt i sjön. Så här gick det till när lillbrorsan sate sitt PB som väl står sig än för honom.

Lillbrorsans Storgädda

Jag var väl ca 15 när följande hände. Jag och lillbrorsan, ca 11 år, står sent en kväll på vårt bästa abborrgrund. Väster om berget är vattnet ca 1,5 m djupt och bottnen faller ner mot 3 m. Åt öster finns ett vidsträckt grundområde med bara någon decimeter vatten mellan stenarna. Att kasta åt det hållet innebär ett omedelbart bottennapp och spinnaren blir illgrön av slemmiga trådalger. Man kastar bara inte ditåt!
    Jag slängde min Colibrispinnare västerut. Brorsan vänder sig helt om och drar iväg sin Colibri i ett hyfsat kast österut. Jag skäller ut honom efter noter! Ännu mera vatten på min kvarn får jag, när en abborre hakar på min krok.
    Brorsan har redan fastnat i skiten! Det går tungt att veva för honom och slirbromsen på hans osmorda ABUmatic 20 kvider då han stretar spinnaren genom den värsta grönskan. Och ibland blir det tvärstopp. Jag inser att det mest är en tidsfråga innan han definitivt sitter fast i stenarna. Jag winschar in min tvärhand långa borre och ska just ta båten för att hjälpa brorsan att hämta sitt bete.
    Men något står inte rätt till! Spinnaren kommer inte rakt in mot honom, den drar åt höger, söderut. Jag tror han fastnat i någon gammal vakruska på bottnen och att den får linan att sträva i sidled men det verkar inte heller stämma. Skiten verkar vilja tillbaka mot grundvattnet igen och brorsans spö bockar sig från och till i en vacker båge. Först när spinnaren åter drar söderut fattar jag att han har en fisk på. En gäddsnipa säger jag försmädligt. Vi fiskar ju abborre eller hur?
    Efter många om och men kunde vi genom att greppa tafsen slita upp en femkilos gädda. Spöet klarade pressen, rullen tystnade och även jag höll käften för en gångs skull! Det tog mig många många år att överträffa hans rekordfisk och vid varje misslyckat försök kom han stickandes med den episoden på grundet!

Sensmoralen är: Fiska inte med småsyskon! Konsekvenserna kan knäcka en för gott!

© Börje Eriksson 2005
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest
      Sensmoralen är: Fiska inte med småsyskon! Konsekvenserna kan knäcka en för gott!

© Börje Eriksson 2005
      Underbart Börje!

Är inte sensmoralen mer i stil med "den enträgne kämpen tittar på när andra fångar fiskarna".
      I somras klådde frugan mitt (patetiska) abborre PB med mer än ett kilo, för att sedan ägna sig åt kafferep, stickning och avslappning.
      www.utreel.com

Kommentera

HA HA

Ja så kan det gå.Roligt,tack BeBest

abu collibri är namnet.

Kommentera

BeBest... kul historia som alltid.
          www.mag.nu

Kommentera

Spinnaren du såg på TV heter 'Worden´s Super Rooster Tail' , säljs i sverige av (iallafall) http://www.lundgrensfiske.com/

Denna spinnare är min favorit, dess praktiska fördelar är, dubbelkrok (mindre bottennapp), konstruktion som gör att linan ej kan tvinnas , + att fisk gärna smakar på den!

Det finns även ett annat fabrikat ,som använder trekrok, men jag kommer inte ihåg vad de heter.

Rekommenderas !

Kommentera

BUZZY spinnare

Ursprungligen postat av Inge-Napp
              Spinnaren du såg på TV heter 'Worden´s Super Rooster Tail' , säljs i sverige av (iallafall) http://www.lundgrensfiske.com/

Denna spinnare är min favorit, dess praktiska fördelar är, dubbelkrok (mindre bottennapp), konstruktion som gör att linan ej kan tvinnas , + att fisk gärna smakar på den!

Det finns även ett annat fabrikat ,som använder trekrok, men jag kommer inte ihåg vad de heter.

Rekommenderas !
              Då blir det till att köpa några sådana också
              Wobblersnidarn

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
              1 690 svar
              371 490 visningar