Mörrum M6600CL - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mörrum M6600CL

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mörrum M6600CL

Fick tag på en mörrum M6600CL rulle för 1200 spänn i en fiskebutik. Rullen har en minimal repa på sig, min flickvänn såg den inte ens när jag pekade, annars har den alldrig blivit kastad med, fick garanti men ingen bruksamvisningoch ingen kartong, kartongen skiter jag dock i.

Tänkte köpa en EON först, men kunde inte motstå erbjudandet. Men jag läste nått om rost i rullen, vilket man knappast vill ha. Är det något att oro sig över, för jag kastar dock i saltvatten, spolar dock alltid av rullen efter jag har fiskat. Plus att jag oljar o smörjer rullar jag har regelbundet.

Trotas att jag sköter rullarna så har min ambassadeur 650+ ärjat ihop helt, på abu kommenterade dom det med "det är inte våran topprulle direkt".
    Det är inte bara på havet som man kan få bottennapp!

Har själv fiskat flitigt med en Mörrum 6600 under 4 års tid, både i bräckt och sött vatten, utan problem. Det som strulat för vissa är de stora utanpåliggande kullager som sitter på spolen. De har haft en benägenhet att rosta. ABU har tagit fram en ny spole för sina mörrumrullar. På dessa så är lagrerna bättre skyddade samt av mindre storlek vilket jag tycker ger bättre kastegenskaper. Min rulle blev även mjukare i gången efter uppgradering av spolen. Du kan köpa spolen av din handlare eller från ABU i Svängsta. Priset ligger runt 250-300 spänn om jag inte missminner mig.

//Hippo

Kommentera

Ok, tur att någon här är nöjd med rullen i alla fall

Får ta och ringa och klaga lite, ringde nämligen till abu och frågade om just rost och erj innan jag köppte rullen, dom sa att det inte alls skulle vara några problem att använda mörrumen i saltvatten. Vilket var en av de största anledningen till att jag köpte den, man vill ju ha något som håller länge.

/Kalle

Kommentera

har som sagt var inte haft något problem med rostangrepp osv. Dock så är Mörrumrullarna byggda med "stor precision", delarna sitter tajt och ja det känns som att man därför bör vara lite mer frekvent med vård (skölja av saltvatten och olja) jämfört med en "vanlig" ambassadeur.

Men se till att skaffa dig en ny spole...den är ett lyft.

Kommentera

Ringde till abu's service innan. Och dom sa att den nya spolens kullager var ca 10 mm, vilket mitt är. jag verkar också ha den där inkapslingen som han snackade om, men det var lite svårt att fatta vad han sa. Så för en gångs skull verkar jag haft tur o fått den nya spolen med en gång.

Jo rengöra måste man ju göra, inte bara för sakens skull, det är ju roligt också.

Det är möjligen inte någon av er som ha tillgång till att scanna och maila "sprängskissen" på mörrumen, spelar nog inte någon roll vilken av modellerna. Jag fick nämligen ingen med min demorulle, och det skulle inte vara helt fel att ha en utifall man glömmer exakt hur det har suttit (har inte hänt ännu).

skicka i så fall till kmelin@tiscali.se

//Kalle

Kommentera

Sprängskiss finns att ladda ned på www.abu-garcia.com
            under "Serivice information" och sedan "Reel schematics"

Kommentera

Ahh, trevligt. Tack för det Hippo

//Kalle

Kommentera

Ja, Hippo är en trevlig prick. Han är skyldig till mycke'! Bl.a blev jag skyldig till en hel del hos en leverantör tack vare Hippos vobblertips och annat samt en Mörrum5600'a. Men kom till Götet Hippo så ska jag bjuda igen på bra GHÖ fiske!!!

Ja, saltvattnet är besvärligt mot utrustningen. Jag har dock fiskat med en Ambassadeur6000C under många år, kanske 10. Efter varje tur har jag dock skjöljt av den ordentligt i sötvatten. den fungerar ok idag. Dock ska den in på service senare, men det är pga av ålderskrämpor. Den inhandlades 1970!

Jag är precis inkommen från en inspektionsrunda runt Stora Amundön söder om Göteborg. Det ser fantastiskt ut inför premiären! Trots det frätande saltvattnet. Och då pratar jag riktigt hav. Inte "grodhavet" som man har på östkusten...

Kommentera

Hähä, som tur väl är bor jag vid grodhavet, så rullen lider nog inte så hårt ändå.

min morfar har en 6000C, samma sak med den, mår hur bra som hälst efter flera års bruk. Han sköljer också rullen efter varje tur, precis som jag.

//Kalle

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                  3 svar
                  2 874 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Swangsta  
                  Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57