Ursprungligen postat av Flex
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
"Kinaskit" - Diskussionstråd
Collapse
X
-
Lägger du dig i den prisklassen finner du ju ofta lätt beggade vanford och caldia finns inte ens chans att jag skulle fundera på en ali eller temurulle dåUrsprungligen postat av Paddan1000 Visa inläggJag är trött på min Abu Garcia Cardinal 652GT som jag haft i 30 år och vill köpa en ny haspelrulle. Jag såg att det finns en multitud av rullar på AliExpress och då min reservrulle som jag lånar ut vid behov är en Chi Tian kinarulle som jag köpte för 17 dollar för några år sedan och fungerar hur bra som helst så tänkte jag ge en lite mer high-end kinarulle en chans.
Jag har tittat runt på AliExpress och frågat AI. Mina önskemål är att den ska vara svart för att matcha mitt nya spö SeaKnight Sange II 2.1 m som jag redan köpt på AliExpress, fungera med alla typer av linor, väga mindre än de nästan 300 gram min nuvarande rulle väger, av ett konkret kinamärke och inte rebrandad samt kännas som kvalitet och inte klicka, sladdra, skaka, slinta och gnissla. Jag har några kandidater i storlek 3000 som jag hittat:
Kingdom Tegmen (782 kr)
Kingdom Tegmen Pro (937 kr)
Handing M1 Pro (303 kr)
Piscifun Carbon X2 (667 kr)
Jag fiskar mest i insjö och mindre fiskar på som mest 3 kg för gäddor, så jag behöver ingen kraftigare rulle egentligen. Den som det lutar mot mest nu är Kingdom Tegmen eftersom den är helsvart och väger lite, men AI klagar på att den kan flexa under belastning. Sedan finns den som den uppgraderade "Pro"-versionen också, men den är dyrare och tyngre eftersom den är den enda rullen jag listat som har en kropp av metall och inte plast eller kolfiber.
Handing M1 Pro är också en kandidat, men den är den billigaste rullen i listan vilket gör mig misstänksam att de kan ha sparat in på något som gör att den inte känns lika bra som de övriga. Den ska också finnas i en icke "Pro" version som är ännu billigare.
Har någon erfarenhet av dessa rullar och kan rekommendera eller avråda från någon av dem?
har en ul multi av två köpta därifrån kvar fungerande efter ett par år och då är dom inte mycket fiskade
Kommentera
-
Jag köpte en Kingdom Tegmen 2500S på Temu som med rabattkupong på 20% och efter tull blev 615 kr. Nu får vi se hur den känns och jag har höga förhoppningar eftersom det verkar vara den mest rekommenderade av alla Kinarullar i den prisklassen.
Jag hittar inga bra begagnade lyxrullar på Tradera som inte är antingen mycket dyrare, inte matchar mitt spö eller är av äldre modeller.
Kommentera
-
Jag har också beställt ny lina så att jag får en helt ny setup. Tidigare har jag använt Kinalinor typ Saratoga med uppgiven diameter 0,20-0,25 mm och aldrig haft några problem, förutom att färgen bleknar. Som barn använde man nylonlina och förlorade hur många drag som helst, men med Kinaflätlina har jag bara förlorat drag när jag använt en för svag knut. Nylonlinan jag använde hade dock nog mått bra av att bytas oftare.
Nu har jag beställt Zukibo Fire FT och Zukibo Super Nanofil Crystal eftersom de fick höga poäng i tester. Jag tog 0,17 mm som är den högsta diameter som är rekommenderad till min nya rulle. Jag beställde en större rulle med Fire FT som kommer att räcka en halv livstid och en liten 100 meters rulle Super Nanofil Crystal bara för att testa skillnaden mellan dem. Jag hörde att Super Nanofil Crystal åldras och slits snabbt samt är svårare att knyta i verkliga scenarion, varför jag inte ville beställa en stor rulle av den innan jag testat den trots att den var högst rankad i testerna.
Min nya Kinasetup nu är:
Spö: SeaKnight Sange II, 2.1 meter kolfiber teleskopspö
Rulle: Kingdom Tegmen 2000S kolfiber haspelrulle
Lina: Zukibo Super Nanofil Crystal PE #1.0 (0,17 mm) ofärgad fusionerad flätlina, eventuellt grundad med nylonlina och med en fluorocarbon tafs längst ut. Zukibo Fire FT ska jag prova i framtiden eller på en annan rulle först.
Målet med setupen är insjöfiske i en sjö med mycket klart vatten, aborrar upp till 500 gram och gäddor upp till 3 kg då man sällan får större än så där jag fiskar. Jag fiskar bara några dagar om året, så jag vill behålla samma lina på rullen i flera år varför åldersbeständighet är viktigt. Jag fiskar ofta från båt så ett kortare spö är att föredra när man ska nå spötoppen för att trassla ut trassel och jag valde teleskopspö för att lätt få in det i bilen tillsammans med en massa väskor utan att det behöver ligga tvärs över bagageluckan. Mitt "gästspö" eller "barnspö" är just ett glasfiber teleskopspö för 7 dollar med en Kinarulle för 17 dollar och många gånger har jag sträckt mig efter det i första hand istället för min vanliga setup just för att det är så smidigt, så jag ville nu ha samma sak till mig själv fast i lite högre klass.
- Gillar 1
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav FlexNästan Hyffsad Borre...1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2026-06-28, 21:12 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav FlexHyffsad Borre 800gr1 Foto
-
2026-06-23, 10:35 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav FlexHyffsad Borre 800gr1 Foto
-