Höstgädda! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Höstgädda!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Vid 2,4 grader. Bara att lägga ned

Skämt åsido så finns nog ingen generellt gradantal och det kan nog skilja från sjö till sjö men ju kallare ju bättre fiskar nog live/deadbait. Jag trollar bara artificiellt och problemet med 2 graders fisket är att jag då vill fiska så långsamt att betet inte rör sig (0,5-1,0 knop) Ett dilemma är att konstbeten i dessa farter varken simmar eller har ngt flyktbeteende... I höst ska jag pröva gas/stopp metoden gasa på till 1,2 knop, slå av och invänta näranog stopp å så "full gas" till 1,2 på nytt... med doftmedel på den storpaddlade jiggen...
    Senast ändrad av anteman; 2016-10-03, 15:02.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

Skämt åsido så finns nog ingen generellt gradantal och det kan nog skilja från sjö till sjö men ju kallare ju bättre fiskar nog live/deadbait. Jag trollar bara artificiellt och problemet med 2 graders fisket är att jag då vill fiska så långsamt att betet inte rör sig (0,5-1,0 knop) Ett dilemma är att konstbeten i dessa farter varken simmar eller har ngt flyktbeteende... I höst ska jag pröva gas/stopp metoden gasa på till 1,2 knop, slå av och invänta näranog stopp å så "full gas" till 1,2 på nytt... med doftmedel på den storpaddlade jiggen...
      Trolling med nerblyade tailar lär väl gå även vid riktigt seg körning?

Kommentera

Ursprungligen postat av Alltiallo Visa inlägg
        Trolling med nerblyade tailar lär väl gå även vid riktigt seg körning?
        Det kan det säkert göra även om jag hört/läst att de som sakta flötestrollar med naturligt bete verkar ha bättre utdelning när det är riktigt kallt i vattnet jämfört konstgjort bete...
        Vet inte säkert att det förhåller sig så men en tänkbar orsak kan vara att t ex en mört som knappt rör sig fram, trots allt flyr när gäddan kommer nära, ett flyktbeteende som triggar hugg? Fast jag kör bara konstgjort - kan någon som kör båda metoder månne bringa klarhet?

Kommentera

Det kan det säkert göra även om jag hört/läst att de som sakta flötestrollar med naturligt bete verkar ha bättre utdelning när det är riktigt kallt i vattnet jämfört konstgjort bete...
          Vet inte säkert att det förhåller sig så men en tänkbar orsak kan vara att t ex en mört som knappt rör sig fram, trots allt flyr när gäddan kommer nära, ett flyktbeteende som triggar hugg? Fast jag kör bara konstgjort - kan någon som kör båda metoder månne bringa klarhet?
          Tror 100% på att flötestrolling är bästa metoden för stor höstgädda! men då jag suger på att hitta stora mörtar så är inte det aktuellt för tillfället! ska köpa in ett par feta mjärdar! när vi ändå är på det här spåret! vart ska man sätta mjärden för å hitta stor mört nu på hösten? i en djup insjö.

Kommentera

Har du testat Svartzonker Big Tail Grub? Svansen på den fladdrar en del även i låg fart. Huruvida den fladdrar tillräckligt i 0,5 knop kan jag dock inte svara på.
            All you need is Lubb.

Kommentera

Ursprungligen postat av Alltiallo Visa inlägg
              Tror 100% på att flötestrolling är bästa metoden för stor höstgädda! men då jag suger på att hitta stora mörtar så är inte det aktuellt för tillfället! ska köpa in ett par feta mjärdar! när vi ändå är på det här spåret! vart ska man sätta mjärden för å hitta stor mört nu på hösten? i en djup insjö.
              Du kan flötestrolla med makrill sill vittling mm mm alla går att köpa i fiskbilen som bete. Så måste inte ha monster mört.
              Vad gäller mört så gäller det att ha ett vatten som håller stor mört först och främst. Behöver inte vara en djup insjö. Sen är det väldigt bra att ha en någorlunda erfarenhet av var mörten står i den sjön. I min sjö står dom största oftast på långa djupbranter oftast mellan 3-7m gärna lite mjuk botten med växtlighet eller större stenar där hittar jag mina större mörtar. Ca 1stor på 50-100st normalstora brukar det bli. Så här tar det sin tid att få tag i så sill brukar stå på min lista.

Kommentera

jaha... det gick ju fortare utför än jag hade ens vågat mardrömma om... halv nio nu å de är fortfarande frost och minusgrader ute... vinterångesten är redan hära på besök... tur man har lite whisky i skåpet...
                https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

Det är ju svinhärligt med så här krispiga mornar. Älskar att åka ut vid solens genombrott, varmt klädd. Ryker ur käften på en, och när man häller upp kaffe ryker det som en hel majbrasa. Biter i kinderna, och dimma över vattnet. För att sen framåt dagen bli härligt soligt.
                  Känns iaf för mig som om det är från och med nu, fram tills isen ligger som en heltäckningsmatta över vikarna det är riktigt hett.

Kommentera

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
                    Det är ju svinhärligt med så här krispiga mornar. Älskar att åka ut vid solens genombrott, varmt klädd. Ryker ur käften på en, och när man häller upp kaffe ryker det som en hel majbrasa. Biter i kinderna, och dimma över vattnet. För att sen framåt dagen bli härligt soligt.
                    Känns iaf för mig som om det är från och med nu, fram tills isen ligger som en heltäckningsmatta över vikarna det är riktigt hett.
                    Fan va gött skrivet. Håller med till fullo!

Jag tänkte ladda med lite zalt-wobblers till nästa tur. 20cm sjunk och sväv. Ska prova trolla med dem då jag bara kastat zalt tidigare. Tänkte även prova lite skeddragstrolling. Har någon professor liggandes och sölvekroken slugger. Nu börjar det ju bli stora stim och det bör gå att hitta gäddan kring dem.

Kommentera

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
                      Ptja, ja, alltså, jag håller med, fullständigt, det är bara lite kort tid som det är kvar innan ishelvetet är över en här uppe... hade det hållit ut iaf typ november ut innan den skiten kom så hade jag varit nöjd, för, ja, håller med, det är grymt fint när det är fint såhär års, och fisket brukar vara kanon, hade det varit sånt här väder, temp och fiske året runt så hade jag varit kanonglad, men, lite kort om tid här uppe...

Mvh
                      /peter
                      Senast ändrad av Gädd-jos; 2016-10-04, 13:07.
                      https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57
                      25 svar
                      3 337 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Chrispenborn