Höstgädda! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Höstgädda!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

BLÄMH!!!
    så kom sommarvärmen???

Återigen minus under natten hära och inte en endast plusgrad har termometern (som dessutom är på andra våningen) orkat sig upp till ännu... (strax efter 10 that is, men, den börjar närma sig 1 iaf...)
    ...blir intressant att se hur hösten utvecklar sig nu...

Snart ut å titta om man hittar nåt... förhoppningsvis blev gäddorna bara lite extra griniga och förbannade och huggvilliga av den här lilla köldknäppen...

tajtlajns!
    /peter
    https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
      Jag tycker alltid att gäddorna blir svåra när det börjar bli riktigt kallt. Ska ge mig på ett flötestrollingpass i en sjö utanför Umeå imorgon(Bjännsjön). Ska bli intressant att se vad ekolodet säger om vattentemperaturen. Nåväl, av djupkartan att döma ska jag utan problem kunna hitta de två lite djupare(sjön är generellt 2-3m, med två djupare partier med djup upp till 5m) områdena i sjön.
      du får se till att återkomma med rapport sen!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Alltiallo Visa inlägg
        Själv trollade jag lite på okänd vatten i lördags, eftersom det blåste något förjävligt å frös halvt ihjäl så trollade jag i skyddade förhållanden och va begränsad dit, också pga att jag åker runt i en liten ryds 405. men smällde på 5 gäddor alla runt 2-3kgs iallafall! har en liten ide vart jag ska lägga min tid nästa helg iallafall! Westins jätte i nån ljusgrön färg levererade allihopa
        Alltid spännande med nya vatten!
        Kul att det ändå levererade lite gädda trots jobbiga förhållanden!
        I min ringa erfarenhet när det gäller ut med båt här uppe (i både kända och okända vatten) så har det varit i de djupare partierna eller iaf nära botten oavsett djupet som har levererat nu för mig på hösten. Klart, här uppe är det ju också kallare snabbare (troligen/gissar jag) än ni lyckliga själar har det där nere!

Mvh
        /peter

EDIT: djupt å djupt, beror ju såklart på vad man jämför med.
        i de sjöar jag varit nu senast har det varit i ena ett maxdjup på 12m och där fick jag stort kring ~6/8m, hann inte testa fler djuphålor (förjävla blåsigt å kallt så farsan ledsnade å då jag var ute mest för hans skull så blev de inte mycke mer ligga ute i lite roddbåt i kaosigt väder efter det) tog lite väl lång tid å ro omkring i rank liten minimal roddbåt i det hyfsat otrevliga väder som rådde.
        Och den andra sjön minns jag inte vad maxdjupet var? kanske kring ~18m? men även där var det kring uppskattat djup på ~6-8m som de tre större exemplaren valde att kliva på.
        Senast ändrad av Gädd-jos; 2016-10-11, 09:23.

Kommentera

Hade ett fint pass i lördags i mitt "hemmavatten" kallt och rått blåsigt, nordanvind. Hade tyvärr endast elmotor då vi blivit bestulna på vår lilla yama 4hk. Var kämpigt att ta sig via det öppna vattnet in i den å vi fiskar i. Var på väg att strunta i att åka så långt uppströms som vi brukar.
          Men vi gjorde det ändå. Rätt mycket aktivitet i ytan, fisk flyende. Polaren fick första fisken, en bonus gls i 2,5kg klassen. Massa små pet och missade hugg. Småtrögt sen smällde en skaplig fisk på.Click image for larger version

Name:	IMG-20161009-WA0013.jpg
Views:	1
Size:	557,6 KB
ID:	1783044Click image for larger version

Name:	IMG-20161009-WA0002.jpg
Views:	1
Size:	571,3 KB
ID:	1783045
          Efter denna fick kompisen ytterligare en riktigt fin gös, men som satt väldigt dåligt krokad. Den skaka sig loss precis vid landning, men vägde med lätthet 4,5kg. Fisket börjar kicka igång!! Härligt
          Edit* jag är 195cm lång, och väger över 100 så fisken ser mindre ut än den va

Kommentera

Edit* jag är 195cm lång, och väger över 100 så fisken ser mindre ut än den va [/QUOTE]

Härligt att det finns fisk fortfarande.

Det är ett problem vi fullvuxna har, att fisken (och allt annat) ser mindre ut än vad det egentligen är.
            Har kommit fram till att det är roligare att fota sonen med små gäddor än med mig med större.. dom ser ju ändå ut att vara lika stora på bilden

//Fredrik

Kommentera

Äsch är man lång så kan man ju superfronta fisken

Kommentera

Höstfisket har verkligen levererat. Har varit ute på ett par turer med nya fiskekamrater och haft riktigt bra fiske kring hemmavattnen, med säsongsbästa på ett par femmor, en sexa och en åtta i båten, över två dagar. Shallowriggat gummi med mörkt/guld har varit melodin.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gädd-jos Visa inlägg
                  Alltid spännande med nya vatten!
                  Kul att det ändå levererade lite gädda trots jobbiga förhållanden!
                  I min ringa erfarenhet när det gäller ut med båt här uppe (i både kända och okända vatten) så har det varit i de djupare partierna eller iaf nära botten oavsett djupet som har levererat nu för mig på hösten. Klart, här uppe är det ju också kallare snabbare (troligen/gissar jag) än ni lyckliga själar har det där nere!

Mvh
                  /peter

EDIT: djupt å djupt, beror ju såklart på vad man jämför med.
                  i de sjöar jag varit nu senast har det varit i ena ett maxdjup på 12m och där fick jag stort kring ~6/8m, hann inte testa fler djuphålor (förjävla blåsigt å kallt så farsan ledsnade å då jag var ute mest för hans skull så blev de inte mycke mer ligga ute i lite roddbåt i kaosigt väder efter det) tog lite väl lång tid å ro omkring i rank liten minimal roddbåt i det hyfsat otrevliga väder som rådde.
                  Och den andra sjön minns jag inte vad maxdjupet var? kanske kring ~18m? men även där var det kring uppskattat djup på ~6-8m som de tre större exemplaren valde att kliva på.
                  Körde runt över 10-12 meter med toppar här å där på 7-5 meter! smällde alltid efter en av dom topparna.. jag hade mig en westin på å min kompis hade nån mer grundgående å han blev då fan fisklös! så tror nog också man lär komma ner mera just nu.

helgen innan fiskade ju jag lite djupare innan de va dags att packa ihop, slängde på en mcrubber med 25g skalle å lät den sjunka bra länge innan jag vevade in sakta, en liten fisk i båten och en missad som slet sönder hela jiggen.. Va i min egna lilla värld så att säga. men det verkade funka då ju! å de va bara på en liten kort stund
                  Senast ändrad av Alltiallo; 2016-10-11, 16:55.

Kommentera

Körde fyra å en halv timme flötestrolling i Bjännsjön utanför Umeå idag. Fokus på de djupa(dvs 4-5m)delarna av sjön. Känns som en knepig sjö, tycks inte finnas några markanta branter utan djupförändringarna sker i väldigt diskreta vinklar. I mångt och mycket bottentopografi som en pizzatallrik. 6,5-6,7 grader i ytvattnet. Klart. Mycket svag vind, mestadels bara såpass att blev lite krusningar. Noll kontakter.
                    All you need is Lubb.

Kommentera

Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
                      Körde fyra å en halv timme flötestrolling i Bjännsjön utanför Umeå idag. Fokus på de djupa(dvs 4-5m)delarna av sjön. Känns som en knepig sjö, tycks inte finnas några markanta branter utan djupförändringarna sker i väldigt diskreta vinklar. I mångt och mycket bottentopografi som en pizzatallrik. 6,5-6,7 grader i ytvattnet. Klart. Mycket svag vind, mestadels bara såpass att blev lite krusningar. Noll kontakter.
                      Ah, synd med bom-pass, jag med drog en bom idag, råneälven från land, inte ett pet på dom ställen jag är van att kunna hitta fisk samt typ kommer åt halvt iaf... men, som sagt, inte ett pet, 100% BOM idag... om man inte räknar bottenkontakter då...
                      Så, Team GäddPinch (aka jag från land ) gick bet idag...

Dessutom, förjävla kallt å dessutom blåste det på rätt rått efter ett tag, så, blev inte så långt pass, blev bara ~4timmar för mig med.
                      Åkte sen å handlade och innan kikade jag lite på XXL på random fiskegrejer (hade egentligen en plan på hinna förbi Mieko och kolla efter en håv och tafsmaterial med, men, de sket sig med det pga seghet hos mig och trasslande på coop-helvetet... )hittade där ett par fir skin som jag ändå varit sugen att testa (jag pallar inte egentligen nån som helst form av handskar på fisket, men, man får ju försöka å försöka å hålla hoppet uppe... )
                      får se hur dom funkar å fiska med, nån timme förlängd fingerfunktion kanske dom kan ge? annars får dom vara som underhandskar på nåt av vinterns kalla utejobb kanske?

mvh
                      /peter

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 689 svar
                      369 182 visningar